عصر جدید رادیو

استعدادیابی در رادیو جوان با حضور علی ضیا آغاز شد

عصر جدید رادیو

در ادامه برنامه های مختلف استعدادیابی، این بار شبکه رادیویی جوان آغوشش را برای استعدادهای جوان باز کرده تا از این طریق فرصتی برای دیده شدن علاقه مندان به این فضا را فراهم کرده باشد. به همین دلیل جوانان با استعداد می‌توانند وارد میدان رقابت شوند و توانمندی‌شان را به واسطه رادیو نشان بدهند. برنامه اینجا شب نیست این مسوولیت را به عهده دارد و با رویکرد تازه ای وارد میدان شده است. حضور چهره های معروف از سینمایی ها گرقته تا تلویزیونی‌ها هم اتفاق جالب توجه این ماجراست. جریانی که باعث شد تا یکی از شب‌های اردیبهشت مهمان استودیوی رادیو جوان شویم و از اتفاقات پشت صحنه بگوییم و حرف‌های عوامل و مجریان این برنامه را بشنویم.

 حتما از بازیگران سینما زیاد شنیده‌اید که می‌گویند تئاتر خانه ما است و دوست داریم یک روز دوباره به خانه‌مان برگردیم. رادیو هم برای خیلی از تلویزیونی‌ها همین‌طور است. خانه‌ای که بسیاری از آنجا کارشان را شروع کردند و بعدها که در رادیو جا افتادند و به اصطلاح کارشان گرفت به تلویزیون مهاجرت کردند.
این شب‌ها در رادیو جوان برنامه‌ای قدیمی روی آنتن است که در آن بعضی از تلویزیونی‌ها به خانه‌شان برگشته‌اند و این بار به جای این که تصویرشان را از قاب جادو ببینیم، فقط صدایشان را می‌شنویم.
علی ضیا را که معمولا به اقتضای تصویر او را در تلویزیون با موهای مرتب و شانه کرده می‌بینیم در «اینجا شب نیست» با موهای تقریبا از ته تراشیده حاضر می‌شود، تیپی که احتمالا هرگز از او در تلویزیون نبینیم!
از این حواشی که بگذریم خود برنامه که از برنامه‌های قدیمی و جا افتاده رادیو است با حال و هوای متفاوتی روی آنتن رفته است. «اینجا شب نیست» تقریبا به یک مسابقه استعدادیابی رادیویی تبدیل شده است. ساعت 11 شب اگر رادیو را روی موج رادیو جوان تنظیم کنید، این برنامه را با صداهای آشنایی که تصویرشان در ذهنتان به سرعت تداعی می‌شود خواهید شنید و اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید در زمینه‌های مختلف؛ از بازیگری گرفته تا گویندگی و خوانندگی و .... تست بدهید و خودتان را محک بزنید که چند مرده حلاجید!
البته این اتفاق برای اولین بار در رادیو نمی‌افتد و پیش از این برنامه‌های دیگری مانند «یک، دو، صدا» هم برای کشف استعدادهای شنوندگان راه افتاده بود.
در یکی از شب‌های رمضان به ساختمان 9 دی رادیو رفتیم و به برنامه «اینجا شب نیست» سری زدیم تا تصویری از صدایی را  که می‌شنوید برایتان ترسیم کنید. همراهمان باشید.



متکلم وحده نیستیم
علی نوبخت، تهیه‌کننده برنامه اینجا شب نیست درباره برنامه می‌گوید: اینجا شب نیست، یکی از برنامه‌های پرمخاطب قدیمی رادیو جوان است که در ادوار مختلف روی آنتن رفته و مخاطب خاص خودش را دارد. برای جذاب‌تر کردن برنامه به سمت استعدادیابی رفتیم که جوانان مخاطبان برنامه هستند. از دیگر دستاوردهای برنامه، خلاقیت و کارآفرینی است. در مرحله اول استعدادها را شناسایی می‌کنیم و در مراحل بعدی برنامه‌های خاصی برای افراد با استعداد در نظر می‌گیریم. این برنامه مجله رادیویی با فضای شاد و صمیمی است.  وی می‌افزاید: بخش‌های برنامه به گونه‌ای طراحی شده که برنامه تنوع شنیداری داشته‌باشد. فضای شبانه را از دست ندهیم و حرف تازه‌ای هم برای جوانان که در معرض هجوم رسانه‌های دیگر هستند، داشته‌باشیم. از فضای مجازی هم خیلی خوب بهره می‌بریم و با شنوندگان به واسطه شبکه‌های اجتماعی  تعامل داریم، چون نمی‌خواهیم متکلم وحده باشیم.



مجری کجاست؟!
معمولا مخاطبان فقط شنونده صدای گوینده یا گویندگان برنامه‌های رادیو هستند و خبری از اضطراب و نگرانی برنامه‌سازان رادیو ندارند! اما کافی است یک شب مهمان استودیوی یک برنامه زنده باشید تا متوجه اتفاقات ریز و درشت روانه کردن یک برنامه به آنتن شوید. به قول علی نوبخت، تهیه کننده برنامه اینجا شب نیست، عوامل در اتاق فرمان، خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا همه بخش‌های برنامه، موسیقی، صحبت‌های مجری و ...درست و بجا پخش شود، اما کسی اینها را نمی‌بیند!
ساعت اتاق فرمان 22 و 45 دقیقه را نشان می‌دهد. همه عوامل در اتاق هستند. صدابردار پشت میز صدا نشسته، تهیه‌کننده سی‌دی موسیقی‌های برنامه را آماده  و همراه دستیارش، موسیقی را چک می‌کند تا در هر بخش از برنامه پخش شود. هماهنگ‌کننده برنامه پیام‌های مردمی را بررسی می‌کند تا بداند در حین برنامه با کدام شنونده برای تست استعدادیابی ارتباط برقرار کند.  با نزدیک شدن به ساعت پخش برنامه، عوامل به کارشان سرعت می‌دهند و می توان عجله را دید. در همین حین علی ضیا در حالی که ماسک به صورت زده، وارد استودیو می‌شود و خیلی گرم با همه سلام و احوالپرسی می‌کند. البته او خیلی هم به فاصله‌گذاری اجتماعی مقید است. فریبرز گلبن که مسوولیت برنامه را به عهده دارد، می گوید: یکی از مجریان امشب علی ضیاست.  بعد از احوالپرسی، تهیه‌کننده کنار ضیا می نشیند و به او توضیح می‌دهد برنامه را چگونه سکانداری کند و ... بعد از صحبت کوتاه با او، نگاهی به ساعت می‌اندازد که 22 و 56 دقیقه را نشان می‌دهد، اما خبری از اشکان صادقی، دیگر مجری برنامه نیست. از یکی از عوامل می‌خواهد سریع به گوشی صادقی زنگ بزند و او هم از آن طرف خط می‌گوید نزدیک است و خیلی زود می‌رسد. ضیا وارد استودیو می‌شود.
در حالی که تنها یک دقیقه باقی مانده که برنامه روی آنتن برود، صادقی وارد اتاق فرمان می‌شود. خیلی راحت و به دور از اضطراب، حتی آرام آرام قدم‌هایش را بر می‌دارد. دیدن این اندازه خونسردی در چهره مجری یک برنامه زنده برای هر مهمانی که در اتاق فرمان نشسته، غافلگیرکننده است. اما وقتی برنامه شروع می‌شود، او با یک سلام و علیک گرم با شنوندگان برنامه را شروع می‌کند. این صحنه نشان داد تجربه اجراهای زنده چقدر مجری را خونسرد می‌کند.



 گلچین استعدادهای جوان
فریبرز گلبن، مسوول برنامه اینجا شب نیست درباره تغییرات برنامه، موضوع، گزینش استعدادها، بازخوردها و ... می‌گوید:
 تنوع بخشیدن به برنامه‌ای با قدمت بیش از یک دهه: از وقتی مدیریت شبکه تغییر کرد و دکتر مقصودی به رادیو جوان آمد، تصمیم به تغییر برنامه‌ها و تنوع دادن به آنها گرفت. این مساله هم شامل حال برنامه اینجا شب نیست شد که قدمتی طولانی در رادیو جوان دارد.
برای جذب جوانان تصمیم گرفته شد بخشی از برنامه به استعدادیابی جوانان (صداپیشگی، ترانه‌سرایی، بازیگری در رادیو، نوازندگی، خوانندگی و...) اختصاص پیدا کند تا از این طریق جوانان مستعد فرصتی پیدا کنند استعدادهای هنری‌شان را رونمایی کنند.
 شیوه داوری آثار: جوانان می‌توانند از طریق فضای مجازی، آثارشان را ارسال کنند. همچنین در بخش‌های مختلف برنامه با جوانان مستعد تماس برقرار می‌شود و آنها می‌توانند هنرشان را ارائه کنند. همه آثار، ماهانه در هیات داوران بررسی و گزینش می‌شوند.
 آثاری که رای بالا کسب می‌کنند، انتخاب خواهند شد و پایان امسال فینال برگزیدگان برگزار می‌شود.
 بازخوردها: تا امروز اقبال خوبی شده است. ضمن این‌که باید مدت زمانی از برنامه بگذرد تا بیشتر شنیده شود. البته برنامه اینجا شب نیست مخاطبان خاص خودش را از قبل دارد و با اضافه شدن بخش استعدادیابی، مخاطبان جدید هم خواهیم داشت.



همراهی بهنام تشکر با رادیو جوان
بهنام تشکر، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون است. او قبل از بازی در سریال تلویزیونی ساختمان پزشکان در چند اثر تلویزیونی بازی کرده بود، اما با این سریال میان مخاطبان شهره شد. او قبل از بازی در کارهای تصویری، در تئاتر فعالیت می‌کرد و کمتر کسی می‌داند این بازیگر زمانی هم مجری بوده و در رادیو نمایش با فریبرز گلبن همکاری می‌کرده و اجرای برنامه ها را به عهده داشته‌است؛ بنابراین با میکروفن رادیو غریبه نیست و مدتی هم گوینده رادیو بوده‌است. به همین دلیل انتخاب او برای اجرای برنامه اینجا شب نیست بی دلیل هم نبوده. بنا به گفته گلبن، قرار است بهنام تشکر هم اجرای یکی از روزهای برنامه اینجا شب نیست را داشته باشد. وی در ادامه می گوید: ما برای اجرای این برنامه سراغ مجریان تلویزیون و بازیگران رفته‌ایم تا از این طریق جوانان بیشتری را جذب برنامه کنیم. در حال حاضر حضور مسعود فروتن، علی ضیا، بهنام تشکر، نیما کرمی و ... قطعی شده که هر روز یکی از دوستان برای اجرای برنامه می‌آید. همچنین از اهالی موسیقی هم برای اجرا دعوت کرده‌ایم. مجریان رادیو اشکان صادقی، حسن اسماعیل پور و ... هم برای اجرا حضور دارند.





 عشق مانع ترس می‌شود
 اشکان صادقی یکی از مجریان برنامه که ثانیه‌های آخر خود را به آنتن رساند، درباره آرامش خاطر و خونسردی که در این شرایط داشت، به‌جام‌جم می‌گوید: من به کار هنری عشق می‌ورزم و آدم وقتی به چیزی عشق می‌ورزد دیگر از آن نمی‌ترسد.
در حالی ‌که من از سال 76 وارد رادیو شدم و با نمایش‌های رادیویی شروع کردم. اما مقوله اجرا را از سال 85 آغاز کردم. یعنی حدود 15- 14 سال است که کار اجرا انجام می‌دهم و اغلب برنامه‌هایی که کار کردم زنده بوده. بنابراین آنتن زنده برایم خیلی علی‌السویه است. اتفاقا از اجرای تلویزیونی خیلی می‌ترسم؛ چون احساس می‌کنم خیلی حساس‌تر است. اما کار در رادیو
راحت‌تر است.
وی با توجه به این‌که یک‌بار در هفته اجرای یک شب برنامه را برعهده دارد، درباره دلیل پذیرفتن اجرای این برنامه و همچنین نحوه استعدادیابی ادامه داد: در گذشته که نام برنامه چیز دیگری بود و بعد تغییر کرد، با طوفان مهردادیان این برنامه را اجرا می‌کردیم.
اما در زمینه استعدادیابی باید عرض کنم در شهرستان‌ها استعدادهای بسیاری است که همه‌روزه به خاطر دوبله در فضای مجازی خیلی پیام دارم که از من درباره نحوه تست گرفتن سوال می‌کنند. با این حال تعداد بسیار زیاد است و برنامه اینجا شب نیست فرصتی برای جوانان با استعداد
فراهم ‌کرده‌ است.


 هر شب در فرمول یک به اجرای رادیو فکر می‌کنم
علی ضیا اجرای روزهای دوشنبه برنامه اینجا شب نیست را به‌عهده دارد. او قبل از اجرای تلویزیونی به عنوان گوینده رادیو جوان، اجرای برنامه‌های پرشنونده را به عهده‌داشت. وی درباره این‌که چطور شد دوباره به رادیو برگشتید به جام جم می‌گوید: من خیلی رادیو را دوست دارم. مدتی پیش چند نفر از همکاران رادیو جوان را دیدم و به آنها گفتم دلم می خواهد برنامه اینجا شب نیست را مثل گذشته اجرا کنم؛ تا این‌که شرایط مهیا شد و من با برنامه اینجا شب نیست به رادیو برگشتم. همیشه عشق به رادیو داشتم و دارم، ضمن این‌که موضوع برنامه هم برایم جالب بود که جوانان می‌توانند استعدادهایشان را ارائه کنند.
وی درباره این‌که برخی معتقدند رادیو مخاطب ندارد، شما چه نظری دارید، توضیح می‌دهد: من به این مساله این‌طور نگاه نمی‌کنم که رادیو مخاطب دارد یا ندارد. به نظرم محیط رادیو قابل احترام برای همه آدم‌هاست و همه زمانی که در خودرو هستند و می‌خواهند وقتشان مفید بگذرد و به اطلاعات‌شان اضافه شود یا سرگرم شوند، حتما به رادیو گوش می‌دهند. من هم از این مساله مستثنا نیستم. معتقدم همه آدم‌ها در جاهای مختلف ایران با رادیو حس صمیمیت دارند و شنونده برنامه‌ها هستند.
ضیا تاکید می‌کند: همیشه دوست داشتم در رادیو برنامه داشته‌باشم. شاید باور نکنید اما تمام روزهایی که فرمول یک را می‌ساختم، دلم می‌خواست یک شب در رادیو برنامه داشته‌باشم.




رادیو، صاحب عصر صدا می شود
حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه‌ملی از طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی که قرار است طی چند ماه آینده در رادیو عملی شود،خبرداده و تاکیدکرده که رادیو طرحی را حدود یک سال طراحی کرده و تیمی روی آن کار می‌کند. این طرح جزو برنامه‌های رادیو در سال ۹۹  و به نام مسابقه‌ای به نام «عصر صدا» است که با استفاده از یک نرم‌افزار انجام می‌شود که البته در مرحله طراحی قرار دارد و قرار است تمام حوزه‌های مرتبط با استندآپ کمدی، خوانندگی، آکاپلا، نمایش رادیویی، گویندگی، اجرا و… از طریق این نرم‌افزار فراخوان دهند تا مردم ثبت‌نام کنند.
معاون صدا با اشاره به شناسایی استعدادهای کشور از طریق این مسابقه عنوان می‌کند: ما برای آن‌که تولیدات صداپایه داشته‌باشیم باید از استعدادهای بسیاری که در کشور وجود دارند بهره بگیریم. تعداد بالای این استعدادها از پادکست‌های بی‌شماری که در کشور تولید می‌شود، مشخص است. جشنواره رادیو در سال گذشته موجب شد جرقه این ایده زده‌ شود و تیمی شکل گرفت. امیدواریم این مسابقه که مدل رادیویی آن پیش از این نبوده‌است به شکل خوبی پیش رود. افراد به صورت پلکانی در این مسابقه بالا می‌روند و جوایز قابل توجهی هم به آنها تعلق می‌گیرد. این مسابقه به نظرم طرحی جامع و کامل است و تاکنون در رادیو نبوده‌است. شرکت‌کننده‌ها در ده رشته معین می‌توانند حضور یابند و در هر حوزه‌ای همه آنها که اثر می‌فرستند خودشان هم می‌توانند بخشی از داوران باشند و امتیازدهی کنند.



مسابقه استعدادیابی «یک، دو، صدا»
 «یک، دو، صدا» نام یک مسابقه رادیویی استعدادیابی است که تاکنون هشت فصل از آن روی آنتن رفته و پخش آن در رادیو ایران ادامه دارد. این مسابقه به استعدادیابی در حوزه اجرا و گویندگی در رادیو اختصاص دارد.  شرکت‌کنندگان بعد از شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قابل‌قبول می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و به رقابت بپردازند. فصل هفتم مسابقه با موضوع خوانندگی و ترانه‌سرایی پخش شد.