فوتبال  دوباره  «زنده»  می‌شود

گپ‌و گفت با گزارشگران فوتبالی در آستانه شروع دوباره پخش زنده‌ها

فوتبال دوباره «زنده» می‌شود

«حتی اگر یك نمونه مثبت هم پیدا می‌شد نباید باعث شود كه ما از بازی كردن محروم شویم یا بوندس‌لیگا دوباره به تعلیق درآید.» اینها حرف‌های دتمار كرامر، مدیر باشگاه بورسیا دورتموند است. در آلمان باتوجه به ابتلای دو‌بازیكن كلن به ویروس كرونا خبرهای درباره لغو دوباره بوندس‌لیگا به گوش رسید كه البته در حد شایعه باقی ماند. بوندس‌لیگا از امروز شروع می‌شود. اما امروز برای فوتبال ایران هم روز مهمی است، چراكه قرار است مسؤولان ستاد ملی كرونا، درباره فعالیت مجدد رشته‌های ورزشی گروهی از جمله فوتبال تصمیم‌گیری كنند.
مخالفت ها با شروع لیگ ایران
مردم در همه جای دنیا تشنه فوتبال هستند، اما باشگاه‌های زیادی هم وجود دارند كه دوست ندارند چرخه فوتبال دوباره به جریان بیفتد. دلیلش؟ شاید دلسوزی برای سلامت مردم، شاید هم منافع شخصی. كسی نمی‌داند. آنچه معلوم است این‌كه فشار در فضای مجازی از سوی برخی باشگاه‌ها بالا گرفته تا لیگ تعطیل شود. سوژه اصلی، این بار خبر تلخ مرگ متین قوسی است. متین استعداد جوانی بود كه سال گذشته در برنامه ستاره‌ساز حضور پیدا كرد و حالا به دلیل كرونا از دنیا رفته است. البته جایی عنوان نشده كه این بازیكن 18 ساله به دلیل فوتبال، به كرونا مبتلا شده، اما برای آنهایی كه مخالف از سرگیری رقابت‌های فوتبال هستند، همین هم برای واكنش نشان دادن كافی است. دیروز فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال با انتشار یك استوری در صفحه اینستاگرامش، دكتر حریرچی و دكتر سلطانی‌فر را خطاب قرار داد و به شروع دوباره مسابقات لیگ برتر اعتراض كرد.
این استوری كه تصویر متین قوسی در آن است، با هشتگ «پست_مشترك_فوتبالدوستان» و با جملاتی نظیر «متین هم فرزند ایران بود»، «كرونا یك - فوتبال صفر» و «چند جوان و فوتبالیست دیگر را می‌خواهید فدای مصلحت خود كنید؟!» به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است. خبر دردناك مرگ یكی از ستاره‌های برنامه ستاره‌ساز شبكه سه، واكنش برخی دیگر از چهره‌های فوتبالی را نیز به همراه داشته است. دیروز امیر قلعه‌نویی هم در این باره نوشت: «دیگر امروزی برای متین وجود ندارد كه بخواهد آرزوهایش را دنبال كند. كرونا توپ را از جلوی پای متین برداشت تا مثل یك قاتل زنجیره‌ای به قربانی بعدی خود فكر كند. به گرفتن آرزویی دیگر...»
با این حال فوتبال راه خودش را ادامه می‌دهد. مثل روزی كه سیروس قایقران، هادی نوروزی یا مهرداد اولادی از بین ما رفتند. مثل روزی كه مارك ویوین‌فو كامرونی در زمین فوتبال تسلیم مرگ شد یا داوید آستوری، كاپیتان 31 ساله فیورنتینا، كه در اوج محبوبیت قلبش از حركت ایستاد. فوتبال به راهش ادامه می‌دهد و همه بی‌صبرانه منتظرند تا بار دیگر هیجان فوتبال را لمس كنند.
شاید در شرایط عادی بازی دورتموند و شالكه آن‌قدرها هم برای اهالی فوتبال جذاب نباشد، اما وقتی قرار است فوتبال اروپا بعد از 70 روز وقفه دوباره از سر گرفته شود، اولین پخش زنده، هرچه كه باشد به اندازه فینال جام جهانی یا فینال لیگ قهرمانان اروپا اهمیت دارد. امروز و از ساعت 18، علاقه‌مندان فوتبال می‌توانند بنشینند پای برنامه لذت فوتبال و از فوتبال لذت ببرند.


سیانكی: داشتم دچار افسردگی می‌شدم
بعد از حدود 70روز تعطیلی فوتبال، محمد سیانکی قرار است بازی دو تیم دورتموند و شالکه را گزارش کند. بااو در مورد هیجان گزارش این بازی و روزهای نبود فوتبال صحبت
کردیم.

دو ماه بدون فوتبال برای شما چطور گذشت؟
راستش  خیلی سخت گذشت، چون درست یا غلط زندگی ما عجین شده با فوتبال. به‌ خصوص ماها كه به عنوان گزارشگر باید شبانه روز اتفاقات فوتبالی را رصد كنیم واقعا سخت بود و البته تلخ.
چرا تلخ؟
حقیقت این است كه خود من داشتم دچار افسردگی می‌شدم. ویروس كرونا و تعطیلی رقابت‌های ورزشی، تجربه بزرگی بود برای من كه تمام هم و غم و زندگی‌ام را روی فوتبال گذاشته بودم. همین موضوع باعث شد كمی نگاهم را به زندگی تغییر دهم و مسیر‌های جدیدی برای خودم در نظر بگیرم تا اندكی از وابستگی به فوتبال كم كنم.
به عنوان یك گزارشگر توانستید اطلاعاتتان را به روز نگه دارید؟
شرایط برای ما گزارشگرها مثل تیم‌ها و بازیكنان بود و طبیعی بود كه از فوتبال كمی دور باشیم. با این حال این موضوع باعث نشد ذره‌ای فاصله از اخبار فوتبالی بگیریم.
برای گزارش امروز هیجان دارید؟
بله! هیجان از این بابت كه می‌دانم میلیون‌ها نفر منتظر هستند ثانیه به ثانیه این بازی را ببینند. خیلی‌ها زندگی‌شان را عجین كرده‌اند با پدیده فوتبال. به همین خاطر دوست دارم از كلماتی در این گزارش استفاده كنم كه با گذشته متفاوت باشد.




محمد‌رضا احمدی: تشنه گزارش کردن هستم
 محمد‌رضا احمدی و دلتنگی برای فوتبال. یكی از بهترین گزارشگران ایران كه لحظه‌شماری می‌كند برای شروع فوتبال؛ به‌خصوص لیگ قهرمانان اروپا و گزارش‌های نابی كه انجام داده است. خودش كه می‌گوید حسابی دلتنگ این است تا بازی رئال‌مادرید و منچسترسیتی در لیگ قهرمانان را گزارش كند.

از امروز رقابت‌های بوندس‌لیگا آغاز می‌شود. دوباره هیجان و دوباره لذت خاص فوتبال.
بله، خدا را شكر. اتفاق خوبی است. امیدوارم سایر لیگ‌ها هم به‌زودی آغاز شوند.
این بازی را چه كسی گزارش می‌كند؟
والا نمی‌دانم، یعنی هنوز مشخص نیست، اما خب همه بچه‌ها عطش دارند.
در این مدت كه كرونا بود دلتنگ فوتبال نبودی؟
خب من هفته‌ای سه روز برنامه داشتم. همان برنامه‌ای كه فوتبال‌های خوب و خاص خارجی را بازپخش می‌كردیم.
بازی‌های قدیمی را گزارش می‌كردید. خیلی هم جالب بود.
بله، اما خب زنده نبود. فكر می‌كنم من 7 یا 8 تا بازی را گزارش كردم.
سخت نیست مسابقه‌ای كه نتیجه‌اش را می‌دانید گزارش می‌كنید؟
سخت كه هست، اما من همیشه سعی می‌كردم زیاد درباره خود بازی و نتیجه‌ای كه رقم خورده حرف نزم. مثلا بازی هلند و آلمان 1974 را كه گزارش می‌كردم سعی كردم درباره فرهنگ دو كشور، شرایط آن زمان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی‌شان به مخاطب اطلاعات بدهم. اگر بخواهی درباره نتیجه بازی گزارش كنی كار خیلی سخت می‌شود.
تشنه گزارش كردن مستقیم روی آنتن هستید؟
به‌شدت. مسابقات كم‌كم دارد شروع می‌شود و من تشنه گزارش كردن.
دوست داری كدام بازی را گزارش كنی؟
من بازی رفت رئال مادرید و منچسترسیتی كه رئال بازی را دو بر یك باخت را گزارش كردم. عجب مسابقه‌ای بود. دوست دارم بازی برگشت را هم من گزارش كنم. كلا گزارش كردن بازی‌های لیگ قهرمانان حس خوبی دارد.



ابوفاضلی: گزارشگری فراتر از یک شغل است
دومین گزارشگر امشب محسن ابوفاضلی است. او كه دو دهه سابقه تهیه‌كنندگی و اجرا را دارد و از سال 1393 هم با گزارش تلویزیونی رقابت‌های فوتبالی مهمان خانه‌هاست، در آستانه گزارش بازی اینتراخت فرانكفورت و بورسیا مونشن گلادباخ كه از ساعت 21 به وقت تهران روی آنتن شبكه ورزش می‌رود، از تجربه‌ای جدید حرف می‌زند:

آقای ابوفاضلی! دو ماه دور از فوتبال و ورزش بودن سخت نبود؟
به عنوان كسی كه دو دهه است كار رسانه‌ای می‌كند و خودش هم فوتبالیست بوده و هم گزارشگر و مجری، باید بگویم، این دو ماه سخت‌ترین روزهای زندگی و حرفه كاری‌ام بود. شما شاید بتوانید شغل‌تان را عوض كنید، اما نمی‌توانید به‌راحتی از تعلقات قلبی خودتان دست بكشید. برای ما فوتبال و گزارش آن، چیزی فراتر از یك شغل است. من به عنوان كسی كه دكترای جامعه‌شناسی ورزشی دارم، اعتراف می‌كنم اگر این روند كمی بیشتر ادامه پیدا می‌كرد، فارغ از هر مساله‌ای دچار افسردگی می‌شدم.
پس احتمالا باید هیجان بالایی داشته باشید بابت گزارش بازی امشب.
وقتی به من گفتند باید بازی شنبه‌شب را گزارش كنی، بعد از مدت‌ها انگار دوباره متولد شدم. شاید باور نكنید، اما در این دو روز گذشته تا سحر بیدار ماندم تا اطلاعات جدیدی جمع‌آوری كنم. چنین اشتیاقی خود گویای وابستگی و علاقه شدید ما گزارشگرها به فوتبال است. برای بسیاری از مردم هم همین احساس وجود دارد چون هیجان فوتبال در پوست و خون خیلی‌ها جریان دارد.
درباره از سرگیری فوتبال در ایران چه نظری دارید؟
در جایگاهی نیستم كه بخواهم در این باره نظر بدهم، اما توصیه می‌كنم ما هم اگر می‌خواهیم فوتبال را شروع كنیم باید با رعایت پروتكل‌های بهداشتی باشد تا منجر به این نشود كه جان عزیزانمان چه آنهایی كه در زمین فوتبال هستند و چه خبرنگاران و عكاسان و دیگر عوامل اجرایی به خطر بیفتد.