7 درس برای راهیان قدس

بررسی سخنان امسال رهبر انقلاب در روز جهانی قدس

7 درس برای راهیان قدس

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس دارای پیام‌های مهم و راهبردی بود که می‌توان آن را در چند بخش مهم دسته بندی کرد.نکته مهم این که ایشان دولت‌های غربی و سیاست‌های شیطانی آنها را عامل اشغال فلسطین و فاجعه اصلی دانستند.اشاره به ناتوانی و سازشکاری کشورهای عربی در برابر آرمان ملت فلسطین، ناکارآمد بودن روند گفت‌وگو و سازش و سرنوشت توسل به این روند و نیز بی خاصیت بودن سازمان‌های بین‌المللی وابسته به‌عنوان تجربه ناموفق و تلخ فلسطین از مهم‌ترین محورهای سخنان ایشان بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشت.

توصیه‌های مهم رهبری برای کسانی که دل در گرو مساله فلسطین دارند
۱ «محدود نکردن موضوع فلسطین به یک مساله صرفا فلسطینی  یا حداکثر عربی» توصیه اول رهبر انقلاب اسلامی بود که در این خصوص گفتند: مبارزه برای آزادی فلسطین علاوه بر این‌که جهاد فی سبیل‌ا... و فریضه و مطلوب اسلامی است، یک مساله انسانی است و آنهایی که سازش چند عنصر فلسطینی با حکام چند کشور عربی را مجوز عبور از این مساله اسلامی و انسانی می‌شمرند، به‌شدت دچار خطا در فهم مساله و احیاناً دچار خیانت هستند.
۲ هدف این مبارزه، آزادی همه سرزمین فلسطین از بحر تا نهر و بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین خویش است، بنابراین فروکاستن آن به تشکیل دولتی در گوشه‌ای از این سرزمین، نه نشانه حق‌جویی است و نه نشانه واقع‌بینی.
۳ جامعه مسلمان غیور و دیندار در این جهاد بزرگ و مقدس به خداوند و اتکا به نیروهای درونی و دست قدرتمند خود توکل کنند و از اعتماد به قدرت‌های ظالم غربی و مجامع وابسته جهانی و برخی دولت‌های دنباله‌رو و بی‌آبروی منطقه بپرهیزند. امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان می‌شمارد اما هیچ‌کس نمی‌پرسد قاتل و مسؤول صدها هزار شهید، اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردند و مسؤول این همه جنایت و غصب و تخریب و ظلم در فلسطین کیست؟
۴ سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه مقاومت و راه‌اندازی جنگ‌های داخلی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت و فرصت دادن به رژیم صهیونیستی است همانند کاری که در سوریه، یمن و در عراق با ایجاد داعش انجام دادند. راه جلوگیری از این سیاست خباثت آمیز، خواست و مطالبه جدی جوانان غیرتمند در جهان اسلام و توجه به توصیه امام خمینی عظیم است که فرمود هر چه فریاد دارید برسر آمریکا -و نیز البته دشمن صهیونیست- بکشید.
۵ آمریکا با کمک پادوهای منطقه‌ای خود در حال پیگیری سیاست عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه و قبول آن به‌عنوان یک واقعیت است اما باید با واقعیت‌های مهلک و زیان‌بخش مبارزه کرد و همان‌طور که امروز انسان‌های با شعور، مبارزه با کرونا را واجب می‌دانند،مبارزه با ویروس دیرپای صهیونیسم نیز ضروری است و دیری نمی‌پاید که این ویروس به همت و ایمان و غیرت جوانان از منطقه ریشه‌کن خواهد شد.
۶ اصلی‌ترین توصیه، تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی است. همه باید ملت فلسطین را در این جهاد مقدس یاری کنند و جمهوری اسلامی با افتخار هر چه در توان داشته باشد در این راه انجام خواهد داد.تغییر معادله قدرت در بخش موسوم به سرزمین‌های اشغالی، قضیه فلسطین را به گام‌های نهایی نزدیک خواهد کرد و تشکیلات خودگردان در این امر تکلیف بزرگی به‌عهده دارد. با دشمن وحشی جز با اقتدار و از موضع قدرت نمی‌توان سخن گفت.زمینه این اقتدار بحمدا... در ملت شجاع و مقاوم فلسطین آماده است و جوانان فلسطینی امروز تشنه دفاع از کرامت خویش هستند.
۷ فلسطین متعلق به همه‌ فلسطینیان است و باید با اراده آنان اداره شود.طرح جمهوری اسلامی برای برگزاری همه پرسی از همه ادیان و اقوام فلسطینی نشان می دهد ادعای یهودی ستیزی که در رسانه های غربی تکرار می شود، به‌کلی بی‌اساس است.