عذرخواهی از غیزانیه

امام جمعه اهواز برای دلجویی از قاسم، نوجوان مصدوم شده در غیزانیه به دیدار او رفت

عذرخواهی از غیزانیه

مردم غیزانیه سال‌هاست کمبود آب دارند؛هزار بار هم خواسته‌اند کسی برای شان کاری بکند.قول و قرارهایی هم بوده، ولی قاعده این است که از هزار وعده خوبان، یکی یا فوق فوقش دو تا وفا بکند و بر اساس یک قاعده معروف دیگر که مربوط به فریاد و نرسیدنش به جایی می‌شود، باز هم سال‌هاست کسی صدایشان را نشنیده است؛حتی وقتی با دبه خالی آب رفتند و در صف رای ایستادند تا بگویند مشکل شان اینترنت پرسرعت و سهام عدالت و قیمت خودرو و اجاره خانه و ... نیست؛ مشکل شان فقط آب است. وقتی صدایشان به جایی نرسید، این بار عده‌ای‌شان تصمیم گرفتند بلندتر فریاد بزنند. نتیجه شد بسته شدن جاده و آتش زدن لاستیک و ... آخر این داستان هم دور از انتظار نیست. یکی جوانی می‌کند ، یکی تند و نسنجیده کاری می‌کند و چند تایی هم دنبال سوء استفاده می‌روند. کار که از جایی بگذرد نیروی انتظامی باید راه را برای سوء استفاده و داستان‌های بعدی ببندد. بعد از اخطار و سوت و فریاد، کار با جدیت بیشتری پیش می‌رود؛ تفنگ‌های ساچمه‌ای. میانه‌های آن شلوغی، نوجوانی که از سر کنجکاوی یا اصلا تو بگو، برای شعار دادن و حتی شلوغ کردن قاطی جمعیت شده، ساچمه می‌خورد، پایش زخمی و تصویر او به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. این خلاصه ماجرای غیزانیه بود، ولی سیدعبد النبی موسوی‌فرد جهرمی اجازه نداد پایان ماجرا باشد؛ وقتی به عنوان امام جمعه شهر به خانه «قاسم مجدم» رفت و از او و خانواده‌اش عذرخواهی کرد. سوم خرداد، عکس قاسم با پاهای ساچمه‌خورده موبایل به موبایل می‌چرخید و دیروز عکس او در کنار امام جمعه اهواز ...

روی 300 چاه نفت زندگی می‌کنند و آب برای خوردن ندارند. فقر و محرومیت در این منطقه حرف تازه‌ای نیست. صدای آنها شاید به گوش خیلی‌ها نرسد، اما از اردیبهشت سال گذشته امام جمعه اهواز هم پای حرف شان می‌نشیند و هم خودش کمک می کند مشکل شان طرح و حل شود. سید عبد النبی موسوی‌فرد جهرمی را در منطقه، به نام آقا، سید و حاج‌آقا می‌شناسند و دوستش دارند؛ زیرا یک امام جمعه معمولی معمولی است؛ یکی مثل خودشان. ویدئوی دیدار او با خانواده آن نوجوان روز گذشته با سرعت در شبکه‌های مجازی بازنشر شد. برای این‌که نه دفعه اولش بود و نه جلوی دوربین شوآف می کرد. اسمش را در اینترنت جست‌وجو کنید، از او به عنوان یکی از نماینده‌های امام جمعه‌های جدید کلی عکس و نشان هست‌؛ نسلی که ارتباط شان با مردم به همان دو خطبه ظهر جمعه خلاصه نمی‌شود. بهتر از اینترنت اما مردم منطقه گزارش حاج آقای‌شان را به شما خواهند داد؛ سید خوش‌رفتاری که هم موقع سیل کنارشان بود و هم در گرانی و هم در بی آبی و هم حالا در داستان تلخ غیزانیه. این گزارش مثل یک عکس فوری است از امام جمعه‌ای که کنار مردم ایستاده بدون هرگونه رتوش‌و‌دستکاری.
جوشکاری در خرمشهر
قبل از اهواز، امام جمعه خرمشهر بود و از روزی که با حکم رهبر انقلاب امام‌جمعه اهواز شد حتما مردم خرمشهر دلتنگ مسؤول بدون تشریفات و البته بدون رودربایستی شهرشان شده‌اند. خرمشهری‌ها یادشان هست وقتی آب در آنجا هم مشکل ساز شد و صدای اعتراض بالا رفت و ماجرا به درگیری و شلوغی کشید، امام‌جمعه شهرشان صورت مساله را حذف نکرد. در جریان خط آبرسانی غدیر یک، دست به کار شد و با توجه به مهارتی که از نوجوانی تجربه‌اش را داشت جوشکاری را شروع کرد و کنار کارگران ماند تا مردم خیال‌شان راحت باشد دست‌کم حاج آقا فراموش‌شان نکرده است. این بار به جای عکسی از امام‌جمعه پشت تریبون با عمامه و تکیه کرده بر تفنگ، عکس‌های آن جوشکاری بین مردم چرخید و البته موجب تقدیر رهبری از او هم شد. در ماجرای سیل‌های سال گذشته هم دیدن امام جمعه کنار مردم در حالی‌که عبا را کنار گذاشته و شلوار را تا زانو بالا زده و میان گل‌ها مشغول کمک است، هیچ عجیب نبود. بودن یا نبودن یک روحانی 64 ساله بیل به دست سر سوزنی در کم کردن آن همه گل و لای اثر نداشت اما کم نبودند آدم‌هایی که امیدوارتر شدند یا دست‌کم ناامید نشدند..
 چند حکایت واقعی
۱۰ شهریور سال گذشته به اهواز رفت تا به عنوان امام جمعه جدید کارش را شروع کند. ظهر جمعه‌ای که برای اقامه اولین نماز جمعه خود و با استقبال باشکوه مردم وارد مصلای مهدیه اهواز شد، چند محافظ برای استقبالش آنجا حضور داشتند .«اینجا نماز جمعه‌ است و برای مردم است، جمع کنید.» این را گفت و بساط محافظ بازی را جمع کرد.
چند روز بعد هم فیلم کوتاهی از ورود امام‌جمعه جدید اهواز به مصلای امام خمینی‌(ره) این شهر منتشر شد که نشان می داد یکی از نمازگزاران برای تکریم اوسعی در دادن کیسه کفش به حاج‌آقاموسوی فرد را دارد. اما او کیسه‌ای از جیب قبایش بیرون آورد و گفت: «این کیسه هر هفته همراه من است تا کسی کفش‌هایم را به جای من بلند نکند.»
سال گذشته و بعد از ماجرای هفت‌تپه وقتی جوان کارگر معترض گفت تازه از سر زمین كشاورزی آمدم، خم شد و بر دستانش بوسه زد.عکس بی کیفیتی که از فیلم این مراسم گرفته شد به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و کاربران این حرکت را ستودند.
یک کاربر فضای مجازی در توییتی با انتشار تصویری از حجت‌الاسلام موسوی‌فرد که در کنار خیابان نشسته است، نوشت: امام جمعه شهر ما رو ببینید که اسکورت و فلان که هیچی، با ماشین شخصی هم بیرون نمی‌ره و منتظره تاکسی نشسته!
شهرداری اهواز بدون اطلاع حجت‌الاسلام موسوی‌فرد که در محله آخر آسفالت یکی از محله‌های با تمکن مالی پایین شهر سکونت دارد، کوچه محل سکونت وی را که خاکی بود، آسفالت کرد که با برخورد قاطع او موجه شد.حاج آقا گفت یا همه محله را آسفالت کنید یا این آسفالت‌ها را هم بکنید. بعد هم گفت اگر یکی از این دو کار را نکنند، کار را به نماز جمعه می‌کشاند. شهرداری کوتاه آمد و همه محل آسفالت شد.
یک بار هم در یکی از خیابان‌های منطقه حاشیه‌ای و محروم «عین دو» نماز جماعت برگزار کرد تا مراتب اعتراض خود به شرایط نامساعد این منطقه را به گوش مسؤولان اجرایی استان برساند.
این برش‌های کوتاهی از زندگی یک امام‌جمعه معمولی معمولی است.

امام جمعه اهواز  در گفت‌وگو با جام‌جم:
 شخصا حل مشکلات غیزانیه را پیگیری می‌کنم

 آیت ا... موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار جام‌جم در اهواز با اشاره به سابقه مشکلات بی آبی در منطقه غیزانیه گفت: اصل نگرانی اجتماعی در مورد غیزانیه از دو سال پیش رقم خورد. دو سال قبل مسؤولان قول‌هایی دادند در بازدید از این منطقه و به آن عمل نکردند. همین مسأله گله‌مندی مردم را افزایش داد و مردم در نهایت مسیرهایی را بستند و آن شد که نباید می‌شد.
امام جمعه اهواز با اشاره به بازرسی و سرکشی از منطقه غیزانیه توضیح داد: ‌باید مشکل غیزانیه حل شود و تا حل این مسأله پیگیر این ماجرا هستیم. یکی از گروه‌های جهادی متصل به دفتر را مامور کردیم و در این منطقه مستقر خواهد شد و تا پایان این سه هفته، این گروه برای کمک حاضر است. از طرفی شخصا منتظر خواهم ماند تا سه هفته وعده مسؤولان عملی شود و سر سه هفته در منطقه حاضر خواهم شد و پیگیری می‌کنم.
 امداد‌رسانی فوری به این شهروندان ضروری است. با دستوراتی که داده شد و پیگیری‌های انجام شده، تانکرهای آبرسانی در منطقه حاضر شدند و مشغول به فعالیت هستند. البته منطقه و خط لوله‌ای که وعده داده شد را بازدید کردیم تا بتوانیم جدی‌تر پیگیری کنیم.
ایشان با اشاره به حضورشان در منطقه غیزانیه و عیادت از آسیب‌دیدگان و همچنین محروحان حادثه گفت: تلاش کردیم به آنها سر بزنیم و حرفشان را بشنویم و درددلشان را گوش کنیم .
همین‌طور پیگیری می‌کنیم تا مشکلاتشان کاهش یابد. البته در بین چندین گروه از مردم حاضر شدیم و صحبت آنها را نیز شنیدیم و قطعا از دولت و سایر نهادها پیگیری خواهم کرد.