شجاعت اعتراف

نگاهی به واکنش‌هاو بازتاب‌های رسانه‌ای مصاحبه جام‌جم با اردشیر زاهدی

شجاعت اعتراف

محکم شدن ریشه‌های انقلاب و افزایش عمق استراتژیک نظام و موفقیت‌های چشمگیر بسیاری که برای کشور رقم خورده باعث تغییر نگرش برخی از منتسبان به رژیم گذشته شده است. این صدا نه‌تنها از آنان که از بسیاری چهره‌های سیاسی که در یک دهه گذشته به‌عنوان اپوزیسیون شناخته می‌شدند هم شنیده می‌شود. بازنمایی این تغییر لحن و گفتار به‌خودی‌خود نشان و حجتی بر پیروزی گفتمان انقلاب بر دیگر گفتمان‌ها رایج در دنیای امروز است. اردشیر زاهدی شاید مشت نمونه خروار نباشد اما حالا می‌توان گفت کم نیستند کسانی که به دلایل سیاسی یا ژست‌های اپوزیسیون از ایران رفته‌اند دچار تغییر نگرش در تفکرات سیاسی خود شده‌ یا مانند اردشیر زاهدی به سخن آمده‌ یا برخی دیگر اگر چه با مواضع جمهوری اسلامی ایران موافقت مصلحت را در سکوت دانسته‌اند تا کمتر از سوی مخالفان مورد فشار قرار گیرند. ۳۱ اردیبهشت روزنامه جام‌جم تصویری از اردشیر زاهدی را در صفحه نخست خود منتشر کرد. داماد سابق پهلوی دوم که وزیر خارجه و سفیر سابق ایران در انگلیس و آمریکا بوده است، در چند سال گذشته مواضع تندی نسبت به برخی دولت‌ها که اتفاقاً خودش با آنها ارتباط نزدیکی داشته، گرفته است. چند ماه قبل زاهدی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از سردار قاسم سلیمانی به عنوان یک سرباز وطن‌پرست یاد کرد و در مصاحبه‌هایی سیاست‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود. حالا این‌بار او با یکی از روزنامه‌های رسمی کشور گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده کرد که بازتاب‌ رسانه‌ای زیادی داشت و جزو اخبار پربازدید بسیاری از سایت‌های خبری و تحلیلی قرار گرفت. این گفت‌وگو‌ با واکنش‌های مختلفی مواجه شد؛ هم از سوی چهره‌های شناخته شده سیاسی و فرهنگی و هم از سوی افراد عادی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

وقتی زاهدی ترند می‌شود
رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هم به مصاحبه روزنامه جام‌جم با اردشیر زاهدی واکنش نشان دادند:
خبرگزاری فارس با عنوان اردشیر زاهدی:‌ «همیشه اجنبی‌ها به ایران زور گفته‌اند» و «اسرائیل از اول بمب اتم داشت» این مصاحبه را نشر داده‌ است.
«دلیل انقلاب ایران به روایت اردشیر زاهدی» عنوانی است که دنیای اقتصاد برای بازنشر این مصاحبه اختصاص داده ‌است.
اعتماد آنلاین هم با عنوان «توصیه‌های تازه اردشیر زاهدی به جوانان ایرانی چه بود؟» به بازنشر این مصاحبه پرداخت.
«اظهارات جدید اردشیر زاهدی: سعودی کیست که در ایران آقایی کند؟» عنوانی است که سایت پارسینه برای بازنشر این مصاحبه انتخاب کرده‌است.
«اردشیر زاهدی: اگر ایران نبود، عربستان نمی‌توانست شلوارش را بالا بکشد!» عنوانی است که پايگاه خبری تحليلی فرارو برای این بازنشر انتخاب کرده ‌است.
مرکز رصد و تحلیل محتوای راهبر معاصر هم با عنوان «اسرائیل از اول بمب اتم داشت» این مصاحبه را نشر داد.
سایت دیپلماسی ایرانی با عنوان «توصیه اردشیر زاهدی به جوانان ایرانی: نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد» این مصاحبه را بازنشر داده‌است.
سایت خبری تحلیلی رهیاب هم با عنوان «ایران باید بتواند در مقابل زورگویی خارجی‌ها بایستد» به بازنشر این مصاحبه پرداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی «مشرق» و «مثلث» هم به بازنشر واکنش‌های مصاحبه با زاهدی با عنوان «چرا اردشیر زاهدی سخنان متفاوتی می‌گوید؟» از این واکنش‌ها نوشته‌است.
وبسایت تاریخ ایرانی هم با عنوان «دلیل اصلی انقلاب این بود که حکومت پهلوی به مردم آزادی نمی‌داد» به بازنشر این مصاحبه پرداخته‌است.
دیدارنیوز متن کامل گفت‌و‌گوی زاهدی را با تیتر «نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد» را بازنشر داده‌است.
چند پایگاه خبری هم با تیتر «اردشیر زاهدی: همیشه به ایران افتخار می‌کنم» به بازنشر این مصاحبه اقدام کرده‌اند.
«جدیدترین حرف‌های ضد آمریکایی اردشیر زاهدی» عنوانی است که تابناک از این مصاحبه بازنشر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی خرداد هم با انتشار مهم‌ترین بخش‌های این گفت و گو، این مصاحبه را با عنوان «گفت‌وگوی صریح اردشیر زاهدی با جام‌جم» منتشر کرده‌است.
مجله اینترنتی خبرنامه گویا که با محوریت اخبار صدای آمریکا و رادیو فردا فعالیت می‌کند، مشروح گفت‌و‌گوی اردشیر زاهدی را منتشر کرده‌است.
مجله هفته و خبر آنلاین از دیگر رسانه‌هایی بودند که این مصاحبه را پوشش دادند.


3 میلیون بازدید در تلگرام
این مصاحبه فقط در تلگرام در 1500 کانال بازنشر شد و حدود 3 میلیون بازدید داشت.

250 هزار بازدید در اینستاگرام
این مصاحبه و صحبت‌های اردشیر زاهدی در گفت‌وگو با جام‌جم در اینستاگرام هم واکنش‌های زیادی داشت و تا زمان نگارش این متن بیشتر از ۱۰۰۰ پست تنها با هشتگ #اردشیر_زاهدی در این شبکه اجتماعی منتشر شده که درصد قابل توجهی از آنها مربوط به صحبت‌های او در مصاحبه است. کافی ا‌ست کمی اینستاگرام‌تان را بالا و پایین کنید تا با انبوهی از تصاویر و ویدئوهایی روبه‌رو شوید که بازنشر صحبت‌های زاهدی هستند.

10هزار بازدید در توییتر
 کاربران تو‌ییتر هم نسبت به این مصاحبه واکنش نشان دادند و از این محتوا 10 هزار بازدید صورت گرفت


فعالان رسانه‌ای‌ چه گفتند؟
چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای درباره این مصاحبه اظهارنظرهایی در فضای مجازی داشتند که بخشی از آن را مرور می‌کنیم.
 چرا زاهدی اعتراف می‌کند؟
 عبدا... گنجی، مدیر مسؤول روزنامه جوان هم با اشاره به بخشی از صحبت‌های زاهدی در گفت‌وگویی نوشته: اردشیر زاهدی: خطاب به جوان‌ها می‌گویم که تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر ایران را بخوانند تا ببینند که متأسفانه، همیشه اجنبی‌ها به ایران زور گفته‌اند. ایران باید قدرت داشته باشد تا بتواند در مقابل زورگویی بایستد...نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد.
 اتفاق نمادین
 علی علیزاده، فعال رسانه‌ای که موضعگیری‌های مختلفی هم دارد، این مصاحبه و انتشار تصویر زاهدی را اتفاق مثبتی توصیف کرده و نوشته است: جام‌جم، اردشیر زاهدی را بعد از ۴۱ سال دوری، به ایران آورده. با چاپ عکس و مصاحبه در صفحه اول. چه اتفاق نمادین و زیبایی. زاهدی هر کارنامه‌ای که داشته باشد، امروز برای دفاع از وطن شمشیر برداشته و کابوس وطن‌فروشانی مثل رضا پهلوی شده. چرا صدا و سیما با او مصاحبه تصویری نمی‌کند؟
 همه چیز روی دایره
 محمدرضا کائینی، پژوهشگر انقلاب اسلامی در کانال تلگرامی خود درباره زاهدی نوشت: «اردشیر زاهدی در این روزها، مانند کسی است که می‌خواهد چیزی را فریاد کند، اما ازسوی دیگر نمی‌تواند در گفت‌وگوهای رسمی، همه چیز را هم روی دایره بریزد یا جزئیات بسیاری از قضایا را بازگو کند! تکیه‌کلامش در خلال این بحث‌ها این است: «دهان مرا باز نکنید!»



دیگران چه گفتند؟
کاربران عادی هم نسبت به مصاحبه اردشیر زاهدی واکنش هایی داشتند که  تعدادی را با هم مرور می‌کنیم:  مصطفی قهرمانی هم نوشت: نظرات مطرح شده در این مصاحبه و واکنش‌ها به آن نشان می‌دهد نگرش ایران‌محور توانایی آن را دارد به «منشور وحدت و آشتی ایرانیان» در ورای مرزهای سیاسی تدبیل شود. نگرشی که مغرض نیست و فرق بین منافع کشور و حکومت را می‌بیند.  مجتبی مولوی هم این طور واکنش نشان داد که: اردشیر زاهدی وزیر خارجه محمدرضا شاه هم به وطنش افتخار می‌کند، ما هم از گرونی‌ها خسته شدیم، اما وطنمان را دوست داریم و باید برایش تلاش کنیم.  محمدرضا باقرپور هم گفته: استقلال فکری آقای اردشیر زاهدی فارغ از این که چه گذشته‌ای داشته، فی‌نفسه عالی است. بیشتر انسان‌ها، معمولا پس از سپری شدن عمری از آنها و تفکر در خلوت خودشان و مقایسه عملکردها، به بلوغ فکری قابل قبولی می‌رسند و استنتاج‌های خوبی می‌کنند؛ ما بلوغ فکری را در ایشان می‌بینیم.