جنایت به سبک  خانه پدری

جزئیات قتل دلخراش دختر 13 ساله تالشی توسط پدرش

جنایت به سبک خانه پدری

ماجرای خانه کلبحسن در فیلم «خانه پدری» بعد از 90 سال این‌بار در خانه‌ای در تالش تکرار شد و پدری، دختر 13ساله‌اش را به جرم فرار از خانه کشت؛ خبری که دیروز به داغ‌ترین سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل‌شد.


عکسش در حالی که لبخندی بر لب دارد، خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبر قتلش دردناک بود و با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.  آن‌طور که سایت‌های محلی گفته‌اند، اهل بخش حویق از شهرستان تالش بود و 13 سال داشت. چند روز قبل برای رسیدن به آرزوهایش از خانه فرار کرد؛ خانه‌ای که می‌دانست برگشت به آن، نه‌تنها آرزوهایش را، بلکه زندگی‌اش را به خط پایان می‌رساند. به همین خاطر با پسر موردعلاقه‌اش شرط کرد رفتن‌شان بی‌برگشت باشد. پسر جوان هم دل در گروی عشق او داشت. می‌دانست تنها راه رسیدن به رومینا، فرار است. سرانجام وسایل‌شان را جمع‌کرده و پا در مسیری خطرناک گذاشتند. به گفته یکی از اهالی، پسر موردعلاقه رومینا اهل تالش بود، اما اختلاف سنی او با دختر نوجوان باعث شد پدر رومینا با این وصلت مخالفت‌کند.  پدر رومینا بعد از اطلاع از ناپدیدشدن دخترش خود را به اداره آگاهی رساند و از پسر جوان به اتهام آدم ربایی شکایت کرد.بعد از این شکایت ماموران تحقیقات خود را آغاز کرده و دختر و پسر فراری را دستگیر کردند.  روزی که پدر به دنبالش آمد، می‌دانست نه‌تنها به پایان خط فرارسیده، بلکه شمارش معکوس برای پایان زندگی‌اش هم آغاز شده‌بود. پدر در مسیر سکوت کرده‌بود. این سکوت، وحشت رومینا را دوچندان کرده‌بود.  فضای خانه هم برای رومینا سنگین بود. پدر به تنها چیزی که فکر می‌کرد، پاک‌کردن این لکه ننگ بود.غروب، چشمان رومینا خسته خواب شد و در گوشه اتاق به خواب رفت . پدر با خشم سراغ داسش رفت، آن را برداشت، بالای سر رومینا ایستاد. داس را محکم در میان انگشتانش فشرد و تیزی آن را روی گلوی دخترش کشید. بعد از قتل خود را به کوچه رساند  و درخواست کمک کرد اما دیر شده بود.
سرپرست معاونت‌اجتماعی پلیس استان گیلان در این‌باره به جام‌جم گفت:  پس از گزارش ماجرا به پلیس و تحقیقات مقدماتی مشخص شد، مردی ۳۷ساله دخترش را با وارد کردن ضربات یک جسم تیز و برنده به ناحیه گردن به قتل رسانده‌است، افزود: قاتل در محل وقوع جرم دستگیر شد.
سرهنگ مجید رسول‌زاده‌فرساد افزود:متهم ، علت و انگیزه قتل دخترش را اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل به قصد ازدواج با مردی ۳۰ساله برخلاف رضایت او به دلیل اختلاف سنی زیاد عنوان‌کرد.
ورود بهزیستی به ماجرا
پس از این ماجرا بهزیستی گیلان به ماجرا ورود پیدا کرد و روان‌درمانی دیگر اعضای این خانواده آغاز شد.  معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان دیروز اعلام کرد: قتل دختر ۱۳ساله توسط پدر در شهرستان تالش نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق کودک توسط فردی است که بیشترین انتظار حمایت و پشتیبانی از او در جهت رشد، تربیت و پرورش صحیح کودک به‌دلیل فقر آگاهی و وجود باورهای متعصبانه بوده‌است.
دکتر رضا جعفری افزود: به‌دلیل ماهیت جرم، دادستان مطابق با ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده‌است.
بررسی‌ها نشان داده، رابطه رومینا و پسر جوان ابتدا به‌صورت مجازی آغاز شده و وقتی این موضوع به گوش پدر رومینا رسیده او از دخترش خواسته به این رابطه پایان‌دهد. اما دختر نوجوان به‌خاطر جو پرتنش خانه و علاقه به پسری  که  17 سال از او بزرگتر بود، به این رابطه ادامه می‌دهد. رومینا در ادامه تنها راه نجات را فرار از خانه می‌بیند و همراه پسر جوان فرار می‌کنند.
دستور رسیدگی
معاون رئیس‌جمهور با صدور دستوری ویژه، خواستار رسیدگی به پرونده قتل رومیناشد. معصومه ابتکار مسؤول حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری را موظف به پیگیری این پرونده کرد.
بازار پیج سازی در اینستاگرام
برخی کاسبان فضای‌مجازی، وقتی متوجه بازنشر این خبر شدند، صفحاتی جعلی با نام دختر نوجوان در اینستاگرام باز کردند تا بتوانند دنبال‌کننده‌هایی را جذب کنند. کافی است نام و فامیل رومینا را در این شبکه بزنید تا با ده‌ها صفحه به اسم او روبه‌رو شوید.


پشیمانی بعد از قتل
آقایی ، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان عصر دیروز در خصوص روند پیگیری این پرونده گفت: بیست و هشتم اردیبهشت امسال ، این دختر به همراه پسری ۲۹ ساله متواری می‌شود و یک روز پس از آن پدر این دختر شکایتی تحت عنوان آدم‌ربایی در دادسرای شهرستان آستارا مطرح می‌کند. پس از پیدا شدن دختر، با اطلاع‌رسانی دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه می‌کنند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار می‌دهند. بازپرس با مشاهده این‌که پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشی کرده است، وی را تحویل خانواده می‌دهد. پس از این‌که فرزند تحویل خانواده می‌شود آنها شب را در خانه یکی از بستگان در آستارا ساکن می‌شوند و شرایط معمولی و طبیعی بوده است، ولی فردای آن روز به روستای خود مراجعت می‌کنند و مشخص نیست آنجا چه اتفاق غیر‌عادی‌ افتاده است که هنگام غروب و وقتی دختر در خواب بوده، پدر، دختر خود را به قتل می‌رساند. پدر این دختر بلافاصله پس از این اقدام از کار خود پشیمان می‌شود و از خانه بیرون می‌آید و تقاضای کمک می‌کند که بی‌فایده است. پدر دختر در حال حاضر در بازداشت است و تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد.
وی برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اعتیاد پدر دختر به مواد مخدر را رد کرد و گفت: این‌که گفته می‌شود این فرد به مواد مخدر اعتیاد داشته است، صحت ندارد و همچنین پدر فاقد هرگونه سابقه کیفری بوده است. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان این‌که این دختر، قربانی خشونت خانوادگی شده است، افزود: فارغ از انگیزه پدر در به قتل رساندن دختر خود، چنین جنایتی به هیچ عنوان از نظر قانون قابل پذیرش نیست و این پرونده به‌صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.


2 روایت متفاوت
ماجرای فرار رومینا در منطقه پیچیده بود و پدر طاقت نگاه سنگین اهالی را نداشت.  به همین خاطر تنها راه نجات خود از زیر سایه این نگاه‌های سنگین را قتل دخترش دید. بهمن 34ساله یک‌سوی این ماجراست؛ پسری که رومینا عاشق او بود و فکر می‌کرد فرار با او می‌تواند زندگی بهتری برایش رقم‌بزند. بهمن در گفت‌و‌گویی با سایت میدان، درباره ارتباطش با رومینا گفته‌است: «چند سالی بود که عاشق هم بودیم و بالاخره تصمیم گرفتم تا یک نفر را بفرستم و او را از پدرش خواستگاری کنم اما مخالفت کردند. به همین خاطر هم دختر به من گفت که پدرم رضایت نمی‌دهد و باید فراری‌اش بدهم. همین شد که با هم فرار کردیم و پنج روزی ناپدیدشدیم. بعد از این ماجرا بود که پدرش در پاسگاه حویق از من به جرم آدم‌ربایی شکایت کرد. وقتی پاسگاه دختر را خواست، او هم به آنها گفت که به خواست خودش با من آمده‌است. ولی پدرش بی‌خیال نشد. در آگاهی آستارا هم از من شکایت کرد. موقع بازجویی من گفتم که آن دختر را دوست‌دارم و اجباری در کار نبوده و دختر هم در بازجویی این حرف‌ها را تایید کرد. یک‌شب در بازداشتگاه ماندم اما درنهایت تبرئه شدم. »
یکی از بستگان می‌گوید: متهم دو فرزند داشت که یکی از آنها رومینا بود و پسری حدود شش‌ساله دارد. پسر جوان با حرف‌هایش رومینا را اغفال کرده‌بود. او عکس رومینا را در فضای مجازی منتشر کرده‌بود. اگر غیرت داشت این کار را نمی‌کرد. پسر جوان با این کار باعث شد پدر رومینا عصبانی شود. او بعد از این ماجرا برای خواستگاری پا پیش نگذاشت و خانواده‌اش مدعی‌شدند قصدی برای ازدواج آنها ندارند. رفتارهای این پسر باعث شد پدر رومینا به مرز جنون برسد و دخترش را بکشد. او رومینا را خیلی دوست داشت و خیلی سعی کرد او از فکر این پسر بیرون بیاید.