دستورالعمل مبارزه با ویروس فساد

رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مسؤولان قوه قضاییه، الزامات و شاخص‌های مبارزه با فساد را تبیین کردند

دستورالعمل مبارزه با ویروس فساد

رهبر انقلاب صبح دیروز در ارتباط تصویری با رئیس و مسؤولان عالی قضایی و همچنین رؤسای كل دادگستری‌های سراسر كشور با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در یك‌سال اخیر، بر لزوم استمرار حركت تحولی در قوه قضاییه به صورت متوازن و با محوریت مردمی بودن قوه تأكید كردند و گفتند: مبارزه با فساد كه در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بیگناه با قدرت ادامه یابد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین با تأكید بر این‌كه ماجرای كرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسؤولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس كرونا فراخواندند.

توصیه‌ها و راهکارها برای مبارزه با فساد
رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنرانی دیروز خود نكاتی را در خصوص مبارزه با فساد بیان كردند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
مبارزه بدون اغماض با مفسد: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با بیان این‌كه مبارزه با فساد از دوره قبل در قوه قضاییه آغاز شده‌بود و اكنون به اوج خود رسیده‌است، گفتند: مردم از مبارزه بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد امیدوار می‌شوند زیرا فساد مالی و اقتصادی همچون ویروس كرونا، بسیار خطرناك و به‌شدت واگیردار و مسری است.
ایشان افزودند: تنها تفاوت ویروس كرونا با ویروس فساد این است كه ویروس كرونا با شست‌وشوی دست برطرف می‌شود اما تنها راه مقابله با ویروس فساد، قطع دست مفسد است.
برخورد متوازن با همه اشکال فساد: رهبر انقلاب اسلامی، وظیفه قوه قضاییه را برخورد متوازن با همه اشكال و ابعاد فساد برشمردند و درعین‌حال تأكید كردند: باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به‌صورت جدی و كارشناسی انجام‌شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاییه بسیار سنگین خواهد بود.
محاکمه بر مبنای عدل، حق و قانون: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر لزوم نگاه كارشناسی برای شناخت بسترهای فسادزا و مقابله با آن، افزودند: ملاك در مبارزه با فساد باید فقط حق، عدل و قانون باشد و هیچ ملاحظه دیگری در كار نباشد.
جلوگیری از تعدی به افراد بی‌گناه: ایشان گفتند: البته همان‌طور كه در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید كاملاً براساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود.
مراقبت درباره فضای مجازی: رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گسترش فضای مجازی و قضاوت افراد مختلف درباره رویدادها و مسائل، خاطرنشان كردند: عموم مردم و فعالان فضای مجازی مراقب باشند تا نسبت به افراد بی‌گناه تعدی و ظلمی واقع نشود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با گلایه از اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاكدست قبلی قوه قضاییه در جریان قضاوت‌ها و اظهارنظرهایی كه در خصوص دادگاه اخیر شده افزودند: خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است كه مراقب باشند تعدی نكنند و به افراد معاند كه به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محكم قاطع فلان شخصیت هستند،
 كاری ندارم.
ایشان تأكید كردند: حركت مبارزه با فساد كه اكنون در قوه قضاییه به‌خوبی مشاهده می‌شود و خود را نشان داده است، از دوره آقای آملی‌لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع‌كننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد.
استفاده از گزارش‌های مردمی:رهبر انقلاب یكی از نكات مهم در زمینه مبارزه با فساد را «نظارت‌ها و گزارش‌های مردمی» خواندند و افزودند: باید برای این موضوع زیرساخت‌های حقوقی در قوه قضاییه فراهم شود تا امنیت مادی و معنوی گزارشگر حفظ شود و آمر به‌معروف و ناهی از منكر دلگرم باشد كه دستگاه قضایی پشتیبان او است و در مقابل زمینه تهمت‌زنی نیز فراهم نشود.
 مردمی‌بودن دستگاه قضا: رهبر انقلاب تعمیم تحول‌خواهی از مسؤولان دستگاه قضا به بدنه و همه كاركنان دستگاه را ضروری خواندند و افزودند: «مردمی‌بودن» از دیگر ضروریات ایجاد تحول است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نگاه از بالا به مردم را غیرقابل‌قبول دانستند و گفتند: همه ما مسؤولان نظام جزو مردمیم و خیلی از مردم از ما بالاتر هستند، بنابراین همه باید خود را در عمل خدمتگزار مردم بدانیم.
«دسترسی آسان مردم به دستگاه قضا»، «تلاش برای ارتقای آگاهی و اطلاعات قضایی مردم»، «حضور مستمر و مواجهه مستقیم با مردم» و «بهره‌گیری از كمك و اطلاعات مردمی در مسائلی نظیر مبارزه با فساد» از دیگر تأكیدات رهبر انقلاب به مسؤولان قضایی بود.
 ضرورت بهره‌گیری از هنر و ظرفیت‌های رسانه‌ای: ایشان بیان گزارش زبانی و آماری به مردم را لازم اما ناكافی دانستند و با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از هنر و ظرفیت‌های رسانه‌ای در ارائه گزارش فعالیت‌ها گفتند: متأسفانه با غفلت برخی مسؤولان مربوط در عرصه نظارت بر فیلم‌ها، شاهد نمایش فیلم‌هایی هستیم كه اساس و مبانی قضایی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند.
رهبر انقلاب افزودند: غربی‌ها برخلاف واقعیت، در فیلم‌های سینمایی‌، دادگاه‌های خود را عرصه عدالت محض نشان می‌دهند ولی ما حتی در ارائه واقعیات كشور از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای بهره نمی‌گیریم و گاهی برعكس نشان می‌دهیم.
ایشان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور آمریكا درباره ۱۰ سال حبس برای كسانی كه نمادهای برده‌داری و نژادپرستی را به پایین بكشند یا جداكردن فرزندان مهاجران از والدین‌شان گفتند: البته از این بی‌قانونی‌ها در غالب فیلم‌های غربی خبری نیست.


اقدامات شایسته تقدیر دستگاه قضا
 احیای حقوق عامه: رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به وظایف مهم و بسیار گسترده قوه قضاییه در قانون اساسی، پیگیری و اجرای متوازن همه این وظایف را ضروری برشمردند.
ایشان در همین زمینه موضوع «احیای حقوق عامه» را مهم خواندند و با ابراز خرسندی از فعالیت‌های اخیر قوه در این زمینه، گفتند: اگر دادستانی‌ها احساس كردند حقوق عامه در حال تضییع است باید وارد كار شوند و از حق مردم دفاع كنند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به یكی دیگر از وظایف اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی یعنی «پیشگیری از وقوع جرم» افزودند: اگر بسترهای شكل‌گیری و وقوع جرم به‌درستی شناخته شود، پیشگیری علمی از وقوع جرم و در نتیجه كاهش فراوان هزینه‌های مقابله با جرم محقق خواهد شد كه این كار نیازمند همراهی همه قوا به‌خصوص قوه مجریه است.
رهبر انقلاب گفتند: در مسائل گوناگون از جمله پیشگیری از وقوع جرم و تعاریف حقوق عامه، دانشِ صرفاً قضایی مشكل‌گشا نیست و باید از نخبگان حوزه و دانشگاه‌ در علوم مختلف كمك گرفت.
ایشان با ابراز خرسندی از مشخص شدن برخی مصادیق حقوق عامه از جمله محیط‌زیست و نیز واگذاری‌های غیردقیق بنگاه‌های تولیدی گفتند: اگر مراكز تولیدی به اشخاص ناصالح یا ناتوان واگذار شود، تولید كشور ضربه می‌خورد، بنابراین این مصادیق جزو حقوق عامه است.
حمایت از تولید
 جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی: رهبر انقلاب اسلامی یكی از اقدامات خوب قوه قضاییه در مبارزه با فساد را «حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی» دانستند و گفتند: در شرایط كنونی كه مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند، هر دستگاهی كه بتواند به اقتصاد كشور كمك كند، باید این كار را انجام دهد و این اقدام قوه قضاییه درواقع كمك به اقتصاد كشور است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر این‌كه برخی بانك‌ها حق مصادره و تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند، خاطرنشان كردند: این كار، بسیار درست و قابل تعمیم در مورد كسانی است كه با خرید واحدهای تولیدی و اخراج كارگران و فروش تجهیزات، كاربری این واحدها را تغییر می‌دهند زیرا این‌گونه اقدامات، ضربه به اقتصاد كشور است.
تحول را پیگیری کنید
 پیگیری تحول قضایی: رهبر انقلاب اسلامی در سخنان دیروزشان با گرامیداشت یاد شهید مظلوم آیت‌ا... بهشتی، شهید قدوسی، شهید لاجوردی و دیگر شهیدان دستگاه قضا، «تدوین نسخه ارتقا یافته و پیشرفته‌تر سند تحول قضایی» را با استفاده از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و تجربیات درون قوه‌ای كاری با ارزش خواندند و افزودند: در زمان‌های لازم از اجرای این سند و برنامه‌های مترتب بر آن به مردم گزارش دهید كه این كار در امیدواری مردم به دستگاه قضا قطعاً تأثیرگذار است.
ایشان تحول را ضرورتی مستمر، مدیریت‌شده و توأم با دریافت‌های جدید و ابتكارات تازه خواندند و افزودند: این كار باید بر اصول و مبانی اسلامی و دینی مبتنی باشد و‌گرنه تحول بدون مبنا، به تذبذب و هرج و مرج منجر می‌شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ایجاد تحول را در عمل بسیار دشوار خواندند و گفتند: البته برخی مقاومت‌ها نه از روی سوء‌نیت، بلكه از سر ناتوانی یا نداشتن حال و حوصله تغییرات بنیادین است. البته مخالفت‌های كسانی كه از وضع موجود منتفع هستند و كارشكنی‌ها و فضاسازی‌های شبكه در هم تنیده مفسدان و مجریان نیز ایجاد تحول را سخت‌تر می‌كند.
حضرت آیت‎ا... خامنه‌ای تلاش‌های بی‌وقفه دشمنان برای «خنثی كردن هر حركت اصلاحی و تحولی در نظام» را از طریق جوسازی رسانه‌ای و ایجاد وسوسه و بدبینی در افكار عمومی از دیگر دشواری‌های ایجاد تحول خواندند و تأكید كردند: تنها راه مؤثر برای مقابله با همه عوامل و عناصر ضد تحول، «منفعل نشدن، استقامت، توكل بر خدا و ادامه شجاعانه مسیر تحول» است.


بی‌توجهی به كرونا، مشكلات اقتصادی را بیشتر می‌كند
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان به یك موضوع غیرقضایی اما مهم یعنی مساله كرونا نیز اشاره كردند و با انتقاد از برخی افراد كه مساله كرونا را تمام‌شده می‌دانند، گفتند: در اثر فداكاری دستگاه‌ها و كادرهای درمانی و بهداشتی و همچنین مجاهدت داوطلبانه گروه‌های مردمی و همكاری عموم مردم، ایران به‌عنوان یك كشور موفق در دنیا معرفی شد، اما این مربوط به ابتدای كار بود و اكنون متأسفانه آن حركت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسؤولان سست شده است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تشكر از خدمات طاقت‌فرسای كادرهای درمانی، شیوع بیماری را موجب خسته شدن این زحمتكشان دانستند و افزودند: این‌كه گفته می‌شود باید كاری كرد كه مشكلات اقتصادی از ناحیه كرونا به‌وجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده بیماری، مشكلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.
ایشان با تأكید بر لزوم مراقبت از كشور در همه جهات از جمله در مقابل دشمنی‌های آمریكای خبیث و انگلیس خبیث و همچنین در مواجهه با اقدامات دولت‌های اروپایی، خاطرنشان كردند: اگر ما به وظایف خود عمل كنیم به توفیق الهی آنها در هر كاری سرشان به سنگ خورده و نمی‌توانند مقاصدشان را عملی كنند و نتیجه فشار به قول خودشان حداكثری برای به زانو درآوردن مردم، نشستن مشت ملت ایران بر سینه آنها و به عقب راندن‌شان خواهد بود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پایان از زحمات همه مسؤولان، قضات و كاركنان قوه قضاییه در سراسر كشور و همچنین از خانواده‌های آنان تشكر كردند.


گزارش رئیسی از عملکرد قوه قضاییه
در این نشست، پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضاییه با بیان گزارشی از رویكردها و برنامه‌های تحولی این قوه در یك سال اخیر گفت: رویكرد فناورانه و گسترش دادرسی الكترونیك و ایجاد سامانه‌های مختلف برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت، رویكرد فعال در برخورد با مسائل از جمله جلوگیری از تعطیلی ۱۲۰۰ واحد تولیدی با همكاری دولت، تقویت بُعد نظارتی و فعال‌تر كردن سازمان بازرسی كل كشور، افزایش اتقان آراء، سامان دادن و تعیین تكلیف بیش از نیمی از پرونده‌های معوق، مردمی‌شدن قوه و افزایش نقش دادن به مردم در كشف یا پیشگیری از وقوع جرم، از جمله رویكردها و برنامه‌های قوه در سال گذشته بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، مبارزه با فساد را اولویت جدی قوه قضاییه خواند و افزود: بیش از هزار حكم در محاكم علیه مفسدان اقتصادی صادر شده و این كار با جدیت دنبال خواهد شد، همچنین ارتقای سلامت دستگاه قضایی و مبارزه با هر گونه فساد و كژی در درون این قوه جزو اولویت‌ها و مطالبات همه قضات متدین و سالم دستگاه قضایی و عموم مردم است.