كارآفرینی با ماسک!

كارآفرینان شركت‌های دانش‌بنیان چطور بحران كرونا را تا به اینجا مدیریت كرده و چه برنامه‌ای برای مواجهه با موج دوم آن دارند؟

كارآفرینی با ماسک!

با شناسایی ویروس كووید-19 در كشور از اوایل اسفند 98 بسیاری از شركت‌های نوپا، دانش‌بنیان و نوآور و خلاق نیز با بحران‌های بزرگی روبه‌رو شدند. سرعت غافلگیركننده طوفان این همه‌گیری كمتر زمانی را برای آماده‌سازی به شركت‌ها داد و بسیاری از مجموعه‌های كوچكی را كه هنوز تاب بحران‌های بزرگ را نداشتند با شكست‌ كامل روبه‌رو كرد. جالب است كه در میان شركت‌های نوپا و دانش‌بنیان برخی توانسته‌اند تهدید كرونا را به فرصتی برای توسعه كسب‌وكار خود تبدیل كنند و برخی نیز به‌شدت از شیوع این ویروس آسیب دیده‌اند. این‌كه شركت‌های مختلف با چه ترفندی این دوران را پشت‌سر گذاشته‌اند و خود را مهیای مواجهه با موج دوم شیوع كرونا در آغاز فصل سرما می‌كنند، موضوعی است كه در گفت‌وگو با فعالان زیست‌بوم كارآفرینی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

فرصت‌سازی از تهدید كرونا
فضای كار اشتراكی، مراكز رشد، پارك‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و كارخانه‌های نوآوری از جمله مراكز جدید در زیست‌بوم كسب‌وكار هستند كه برای حمایت از شكل‌گیری كسب‌وكارهای نوپا و توسعه این كسب‌وكارهای نوآورانه و فناورانه شكل گرفته‌اند. در بحران اقتصادی به وجود آمده توقع می‌رود كسب‌وكارهایی كه در چنین فضاهای كار حمایتی مشغول به كار بوده‌اند با آسیب‌های كمتری روبه‌رو شده باشند.
مهدی عظیمیان، مدیركل شعب و پردیس‌های پارك فناوری پردیس و رئیس مركز شتابدهی نوآوری در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «با آغاز همه‌گیری كووید-19 به‌نوعی همه كسب‌وكارها غافلگیر شدند و این ضربه به همه بخش‌های كسب‌وكار چه كسب‌وكارهای سنتی و چه زیست‌بوم جدید كارآفرینی مانند شركت‌های دانش‌بنیان، شركت‌های نوپا و مراكز مرتبط با آنها شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای كار اشتراكی در چند هفته اول همه‌گیری وارد شد. اما پس از چند هفته در اواخر اسفند برخی از كسب‌وكارها كرونا را پذیرفتند، توانستند شرایط موجود را بهتر ارزیابی كنند و از شرایط ناخواسته به وجود آمده به چشم فرصتی برای رشد كسب‌وكارشان نگاه كنند.»
وی درخصوص كسب‌وكارهای نوپایی كه در این شرایط توسعه یافتند به جام‌جم می‌گوید: «برخی كسب‌وكارها كه خدماتشان را در فضای مجازی ارائه می‌كنند مانند كسب‌وكارهای آموزش مجازی، فروش یا ارائه خدمات از راه دور، مشاوره‌های آنلاین و... در این شرایط حتی توانستند بهتر از قبل از كرونا رشد كنند و رونق یافتند. زیرا با دنباله‌دار شدن همه‌گیری كرونا، جامعه نیز به تغییر سبك زندگی و استفاده از خدمات از راه دور بیشتر تمایل پیدا كرده است و حتی چنین كسب‌وكارهایی به نیاز امروز جامعه تبدیل شده‌اند.»
به گفته رئیس مركز شتابدهی نوآوری، این شرایط برای همه كسب‌وكارهای نوپا سودآوری نداشته و بسیاری از كسب‌‌وكارهای كوچكی كه در دوره میانی رشد و توسعه محصول بوده‌اند، به‌ویژه كسب‌وكارهای تولیدی كه نیاز به ماده اولیه وارداتی داشته‌اند با مشكلات جدی و اختلالاتی روبه‌رو شده‌اند. عظیمیان درخصوص نحوه عملكرد این كسب‌وكارها با ادامه‌دار شدن همه‌گیری كرونا تصریح می‌كند: «بسیاری از این كسب‌وكارهای آسیب‌دیده روند عادی كار خود را متوقف كرده‌اند و باید برای ادامه مسیرشان به نوعی بازبینی در طرح كسب‌وكارشان ایجاد كنند تا بتوانند با شرایط جدید به وجود آمده همگام شوند تا از شكست كامل كسب‌وكارشان جلوگیری كنند.»
اما این موضوع تنها به خود شركت‌های نوپا محدود نشده و سایر اعضای خصوصی زیست‌بوم كارآفرینی مانند فضاهای كار اشتراكی و شتاب‌دهنده‌ها را نیز با مشكلاتی روبه‌رو كرده است. عظیمیان در این خصوص توضیح می‌دهد: «در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری، فضاهای كار اشتراكی با مشكلات درآمدزایی جدی روبه‌رو شدند. زیرا درآمدزایی این مراكز وابسته به حضور فیزیكی افراد است. در حال حاضر بسیاری از این مراكز برای ایجاد امكان فعالیت دوباره، ظرفیت خود را كاهش داده‌اند تا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بتوانند بدون ایجاد حس نگرانی در افراد خدمات خود را ادامه دهند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «این آسیب‌ها درخصوص مراكز شتابدهی كه به نوعی حامی شركت‌های نوپا هستند با این شدت رخ نداده است. بسیاری از این مراكز كه در حوزه شتابدهی كسب‌وكارهای نوپای آنلاین فعالیت داشتند حتی با شرایط بهتری نیز مواجه شدند. با این وجود پارك فناوری پردیس بر حسب وظیفه خود به عنوان واسط میان بخش دولتی و كسب‌وكارهای خصوصی تلاش كرده است با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مسیرهای مشخص صندوق نوآوری و شكوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری، تسهیلاتی را برای اعضای آسیب‌دیده در زیست‌بوم كارآفرینی فراهم كند.»
به عقیده عظیمیان لطمات ناشی از همه‌گیری كرونا در این روزها بسیار كمتر شده و كم‌كم همه كسب‌وكارها توانسته‌اند بپذیرند كه باید فعلا با حضور این ویروس، فعالیت خود را به شیوه‌ای جدید دنبال كنند.


فرصتی برای توسعه زیرساخت‌های مهم دارویی
شركت دانش‌بنیان آریا تیناژن از مجموعه‌های فعال در حوزه تولید داروهای نوتركیب در استان گلستان است. تمركز اصلی این مجموعه بر تولید داروهای مؤثر در درمان سرطان و شیمی‌درمانی معطوف شده است. دكتر مجید شهبازی، مدیرعامل این مجموعه درخصوص تحولات به وجود آمده در مسیر كسب‌وكار این مجموعه دارویی به جام‌جم می‌گوید: «ما نیز مانند بسیاری از كسب‌وكارهای كشور حدود 45 روز از اسفند 98 تا 21 فروردین 99 شركت را به صورت كامل تعطیل كردیم. از آنجا كه حوزه كاری ما به گونه‌ای است كه بازار مشخصی دارد كه خیلی متأثر از كرونا نیست، دچار ضربه اقتصادی شدیدی نشدیم اما طبیعتا با تعطیل شدن فعالیت‌های عادی بسیاری از مراكز درمانی، مطب‌ها و بیمارستان‌ها در آغاز همه‌گیری، روند درمانی بسیاری از بیماران مزمن مبتلا به بیماری‌های خاص نیز با وقفه‌ای روبه‌رو شد. این وقفه موجب كاهش تقاضا برای محصولات ما نیز شد، اما پس از بازگشایی مراكز، مجددا میزان تقاضا به حالت قبل بازگشت.»
دكتر شهبازی با اشاره به این‌كه بسیاری از پروتكل‌های ضروری بازگشایی كسب‌وكارها مانند استفاده از ماسك و دستكش و ضدعفونی مجموعه از بایدهای روزمره در شركت‌های تولید دارو است، درخصوص تغییرات به وجود آماده در محیط این مجموعه و نحوه كار تصریح می‌كند: «از آنجا كه گرگان از جمله شهرهای با درصد بالای ابتلا به كرونا در كشور بود، ما با دقت بیشتری فعالیت خود را از سر گرفتیم. مهم‌ترین تغییری كه در شكل كار مجموعه ما به وجود آمد، تغییر تعداد شیفت‌های كاری از سه شیفت در روز به چهار شیفت بود تا به این ترتیب افراد ساعات كاری كوتاه‌تری داشته باشند و از طرفی در هر شیفت كاری تعداد افراد كمتری حضور پیدا كنند تا فاصله‌گذاری اجتماعی به شكل مؤثری رعایت شود تا بتوانیم به مسؤولیت اجتماعی خود را در جهت تولید كافی داروهای بیماری‌های خاص در كشور و بی‌نیازی كشور در شرایط كنونی عمل كنیم.»
در این دوران بسیاری از مجموعه‌های داروسازی از توان و دانش‌فنی خود در جهت توسعه دارو یا واكسن موثر در برابر بیماری كرونا استفاده كرده‌اند. مجموعه دانش‌بنیان آریا تیناژن نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تحقیقات خود را در زمینه داروهای موثر در پیشگیری موقت و واكسن كرونا آغاز كرده است.
دكتر شهبازی در این رابطه توضیح می‌دهد: «تولید واكسن به توسعه زیرساخت‌های ویژه‌ای نیاز دارد و قاعدتا هر شركت داروسازی قادر به تولید واكسنی موثر در برابر این بیماری نخواهد بود. به‌ویژه كه ماهیت این ویروس هنوز به صورت كامل مشخص نشده است. به همین جهت از سال گذشته فعالیت خود را در جهت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به داروی پیشگیری و واكسن این بیماری آغاز كردیم. در تلاشیم بتوانیم داروی استنشاقی برای پیشگیری موقت در افرادی كه در معرض این ویروس قرار دارند (مانند كادر درمانی) تولید كنیم. همچنین مراحل طراحی و تولید ماده موثره (سنتز) سه نوع واكسن علیه این ویروس را نیز پیش برده‌ایم. امیدواریم كه مراحل توسعه و آزمون این واكسن‌‎ها نیز به خوبی پیش برود. این موضوع به رقابتی جهانی تبدیل شده است و امیدواریم هرچه زودتر یكی از مجموعه‌های دارویی كشور به این فناوری دست پیدا كند تا علاوه‌بر تضمین سلامت جامعه، امكان ارزآوری خوبی را برای كشور فراهم شود.»
این محقق حوزه زیست‌فناوری در ادامه می‌افزاید: «حتی اگر این تحقیقات به تولید واكسنی مؤثر در برابر كرونا نینجامد فرصت خوبی فراهم كرد كه زیرساخت‌های روز دنیا برای تولید واكسن در كشور توسعه پیدا كند و در صورت روبه‌رو شدن با ویروس‌های جدید در آینده، بتوانیم سریع‌تر وارد عمل شویم.»



كشتی به گل نشسته گردشگری
این روزها با هر یك از فعالان حوزه گردشگری كه از اوضاع كسب‌وكارش بپرسید فقط یك جواب می‌شنوید: «كشتی گردشگری به گل نشسته است!» سراغ اشكان بروج، فعال حوزه گردشگری و مشاور كسب‌وكارهای نوپای گردشگری رفتیم تا با نگاه دقیق‌تری اثرات كرونا بر كسب‌وكارهای این حوزه را بررسی كنیم.
بروج درباره اثرگذاری این همه‌گیری بر فعالیت‌های این مجموعه توضیح می‌دهد: «فصل بهار و تعطیلات نوروز از پر رونق‌ترین زمان‌ها برای كسب‌وكارهای گردشگری به شمار می‌رود. ما نیز از اوایل اسفند 98 فعالیت‌های خود را برای بازاریابی برای تعطیلات نوروز براساس برنامه‌ریزی‌های خود آغاز كرده بودیم كه پای كرونا به كشور باز شد. با بسته‌شدن پروازها، ممنوعیت سفرهای بین‌المللی و بسته شدن مرزها و همچنین لغو شدن همه سفرهای داخلی و خدمات مسافرتی عملا كار ما نیز به صورت كامل تعطیل شد. در مجموعه ما از ماه اسفند تاكنون درآمد به معنای واقعی صفر بوده است، اما هزینه‌های جاری همچنان باقی است.»
وی در ادامه درباره تمهیدات مجموعه خود برای عبور از بحران توضیح می‌دهد: «ما تلاش كردیم در طول این دوران تا حد امكان تعدیل نیرو نداشته باشیم و افراد را در این شرایط با بحران بیكاری روبه‌رو نكنیم. اما نیروهای خود را با شروع همه‌گیری دوركار كردیم تا هزینه‌های جاری متأثر از حضور افراد در مجموعه را كاهش دهیم، همچنین حقوق دریافتی كل افراد مجموعه را به نصف كاهش دادیم تا بتوانیم از پس هزینه‌های مجموعه بربیاییم و مجبور به قطع همكاری نشویم. اما در همین شرایط بسیاری از مجموعه‌های بزرگ به‌ناچار بیش از 50 تا 70 درصد نیروهایشان را تعدیل كردند زیرا هیچ درآمدی در چند ماه گذشته نداشتند. بسیاری از كسب‌وكارهای كوچك حوزه گردشگری نیز به صورت كامل شكست خوردند. حتی هفته گذشته بخشنامه‌ای از سوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به آژانس‌ها ابلاغ شد كه در صورتی كه شرایط مناسبی ندارند، مجوزشان را به حالت تعلیق موقت دربیاورند تا از ورشكستگی‌های بیشتر پیشگیری شود.» به گفته بروج این شرایط برای كسب‌وكارهای نوپای گردشگری كه مجوزهای فعالیت رسمی ندارند به مراتب دشوارتر است زیرا حمایتی نیز نمی‌توانند دریافت كنند.
وی درخصوص حمایت‌های دولتی از كسب‌وكارهای گردشگری می‌گوید: «قرار بود حمایت‌هایی از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به فعالان گردشگری آسیب‌دیده از كرونا اعطا شود ولی تا جایی كه خبر دارم هنوز اقدامی صورت نگرفته است. اما كسب‌وكارهای خلاق كه زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند از سوی معاونت و صندوق نوآوری و شكوفایی مورد حمایت قرار می‌گیرند كه روند آن با سرعت خوبی در جریان است.»
این فعال گردشگری با اشاره به بحران گردشگری پیش‌آمده در سراسر دنیا به جام‌جم می‌گوید: «شعار سازمان جهانی گردشگری به «فردا سفر می‌كنیم» تغییر پیدا كرده بود و عملا گردشگردی دنیا به تعلیق درآمده بود. كم‌كم این روند با بازگشایی‌های پس از قرنطینه كشورها در حال تغییر است و شعار جدید سازمان جهانی گردشگری نیز «آغاز دوباره گردشگری» است و بناست براساس دستورالعمل‌های جدید، فعالیت دوباره گردشگری آغاز شود.»
در تعطیلات اخیر شاهد رواج دوباره سفرهای داخلی در كشور بودیم. از بروج درخصوص میزان استقبال از مكان‌های اقامتی و تفریحی می‌پرسیم. او در جواب با خنده تلخی می‌گوید: «متأسفانه بسیار خوب است! بنا بود این بازگشایی‌ها براساس پروتكل‌های اعلامی از سوی ستاد مبارزه با كرونا باشد اما هیچ نظارت مؤثری بر نحوه فعالیت اماكن اقامتی و تورهای داخلی و رعایت این نكات نیست. این در حالی است كه همچنان آمار ابتلا و مرگ‌ومیر این بیماری در كشور بالاست و شرایط هنوز سفید نشده است. در واقع شرایط گردشگری با این بازگشایی‌های بی‌سامان و بدون نظارت كاملا آشفته‌تر شده و هر كسی هر جور دوست دارد عمل می‌كند تا جبران ضررهای گذاشته را داشته باشد.»
بسته شدن اماكن فیزیكی، بسیاری از مشاغل را با تهدیدهای جدی روبه‌رو كرد اما فرصت مغتنمی برای كسب‌وكارهای نوپایی شد كه فعالیت‌های مجازی دارند. به عقیده بروج همه‌گیری كرونا موجب شد سواد دیجیتال فعالان گردشگری چند پله ارتقا پیدا كند. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: «ما سال‌ها در تلاش بودیم كه صنعت گردشگری كشور را به سمت فضای دیجیتال سوق دهیم، ولی مقاومت زیادی در برابر آن وجود داشت. اما این همه‌گیری این تغییر را تحمیل كرد و افراد مجبور به تسلیم در برابر آن شدند تا از جنبه‌های مختلف فضای دیجیتال از تولید محتوا تا بازاریابی كمك بگیرند یا شكست را پذیرا شوند.»
این مدرس و مشاور كسب‌وكارهای حوزه گردشگری، كسب‌وكار نوپای خلاق «میراث فرهنگی مجازی آركا» را نمونه موفقی از كسب‌وكارهای حوزه گردشگری دیجیتال می‌داند كه توانسته از شرایط پیش‌آمده به‌خوبی استفاده كند و كسب‌وكارش را كه در زمینه تورهای مجازی میراث فرهنگی كشور است توسعه دهد.


حمایت‌هایی برای عبور از بحران
صندوق نوآوری و شكوفایی به عنوان بازوی حمایتی معاونت علمی و فناوری تاكنون فعالیت‌های زیادی برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و كسب‌وكارهای نوپا به شكل مستقیم و غیرمستقیم ارائه كرده است. این مجموعه با آغاز همه‌گیری كرونا و متوقف‌شدن چرخه كسب‌وكار در كشور، فراخوانی را برای حمایت از مجموعه‎‌هایی كه می‌توانستند در زمینه محصولات مرتبط با كرونا ارائه كنند ارائه كرد. در این فراخوان 500 طرح ثبت‌نام كردند كه از میان آنها 70 طرح مراحل اثبات ادعا و توانمندی لازم را با موفقیت گذراندند و از 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای این تسهیلات تاكنون 350 میلیارد تومان آن اختصاص یافته است. بر اساس این تسهیلات تولیدات اقلامی مانند كیت تشخیص، دستكش، ماسك، مواد ضدعفونی كننده، دستگاه ونتیلاتور و اكسیژن‌ساز در كشور سرعت گرفت و در برخی موارد علاوه بر رفع نیاز كشور به مرحله صادرات و ارزآوری نیز رسید.
اما با تداوم این همه‌گیری و آسیب‌های اقتصادی وارد شده به زیست‌بوم كسب‌وكار كشور، نیاز به حمایت‌های دولتی از كسب‌وكارهای دانش‌بنیان، نوپا و كوچك كه در آستانه ورشكستگی قرار گرفته بودند بیشتر شده است.
سیاوش ملكی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی درخصوص تسهیلات قابل دریافت از سوی این نهاد به جام‌جم می‌گوید: «اولین اقدامی كه در جهت ركود ناشی از كرونا برای كسب‌وكارهای نوپا و دانش‌بنیان داشتیم تنفس سه ماهه مانند بانك‌ها برای بازپرداخت اقساط تسهیلاتی بود كه از پیش از صندوق دریافت كرده بودند. همچنین براساس بررسی‌های كه از آسیب‌های شركت‌های نوپای بزرگ و كوچك داشته‌ایم تسهیلاتی را متناسب با شرایط هر دسته از این مجموعه‌ها در نظر گرفتیم. در ابتدای همه‌گیری بحران بزرگی برای برخی از شركت‌های نوپای بزرگ به وجود آمد كه به ناگهان آنها را در آستانه ورشكستگی قرار داد. به همین جهت 50 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش فوری به چنین مجموعه‌هایی اعطا شد كه توانستند از ركود ناگهانی موقت ابتدای همه‌گیری عبور كنند و پس از سه ماه به صورت یكجا بازپرداخت كنند.»
به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی این مجموعه برای حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان كوچك نیز تسهیلاتی را در نظر گرفته كه تاكنون از میان 700 درخواست، 200 تسهیلات مصوب و 150 تسهیلات تا سقف 500 میلیون تومان بر اساس آسیب وارد شده و میزان هزینه‌های شركت اعطا شده است.
دكتر ملكی‌فر در ادامه تصریح می‌كند: «اعطای تسهیلات به كسب‌وكارهای نوپای غیر دانش‌بنیان نیز از مسیر صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام شده است. همچنین درخصوص مجموعه‌های خلاق نیز تاكنون 150 درخواست دریافت كرده‌ایم كه از میان آنها 70 تسهیلات مصوب شده است.» وی درخصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای سایر اعضای زیست‌بوم كارآفرینی می‌افزاید: «مسیر دریافت تسهیلات برای شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان به صورت مستقیم از خود صندوق بوده كه از میان 85 درخواست واصله تاكنون 55 تسهیلات با سقف 400 تا 500 میلیون تومان مصوب و اعطا شده است. همچنین شتاب‌دهنده‌های غیردانش‌بنیان و تأمین‌كنندگان فضاهای كار اشتراكی نیز بر اساس عملكردشان 300 تا 500 میلیون تومان تسهیلات را از مسیر صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند دریافت كنند.»