شتاب‌دهنده‌ها در صداوسیما

مركز نوآوری صنعت صوت و تصویر با حضور دکتر علی‌عسکری افتتاح شد

شتاب‌دهنده‌ها در صداوسیما

روز گذشته مركز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر با حضور دكتر علی‌عسكری رئیس سازمان صدا و سیما، سید‌صادق امامیان رئیس ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر )و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. اما اصلا قرار است با این رویداد چه اتفاقی بیفتد؟ راه‌اندازی این مركز قدم دیگری از سوی مركز نوآوری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر برای ایجاد تنظیم‌گری مؤثر در فضای مجازی كشور است. این مركز تلاش دارد ارتباطی دو‌سویه با دانش‌بنیان‌ها از ظرفیت‌های بالقوه مراكز علمی برای حضور فعال در صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بهره ببرد. همچنین این مركز دارای شش استارت‌آپ فعال در حوزه صوت و تصویر است. این برنامه با بازدید دكتر علی‌عسكری از مركز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر همراه بود. بعد هم نوبت به افتتاحیه رسمی این مركز رسید، اتفاقی كه در ادامه خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید.

تنظیم‌گری فناوری با دانش‌بنیان‌ها
امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در ابتدای این برنامه با بیان آن كه این اتفاق به شكل نمادین عرصه رقابت رسانه و قاعده‌مندی رسانه را نشان می‌دهد گفت: اكنون ما راه‌حل‌های فناورانه را پیدا كرده‌ایم تا به سمت تنظیم‌گری و جریمه تنظیم‌گری فناوری محور برویم، البته بدون حضور شركت‌های دانش‌بنیان این اتفاق نمی‌افتاد.
امامیان یكی از اهداف این اتفاق را حفاظت از مرز‌های حاكمیت رسانه‌های ملی، اعتماد عمومی و تقاضای تنظیم‌گری در كنار تشدید رقابت بازیگران بین‌المللی دانست.
او افزود: مزیت‌های ایران در تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به دلیل شكل‌گیری صنعت رسانه‌های فراگیر است، در این فضا ابتدا باید تنظیم‌گری را قانونمند كنیم و وارد بازار شویم كه این اتفاق تا حدی افتاده است. در كنار آن زیست‌بوم ملی رسانه‌های صوت و تصویر هم بحث دیگری است كه اهمیت زیادی دارد.
امامیان معتقد است كه امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند توسعه‌دهنده تنظیم‌گری ما شود و ایجاد مركز نوآوری، قدمی در این مسیر است.
وحدت، بزرگ‌ترین دستاورد ماست
سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری هم در بخش دیگری از این برنامه بیان كرد: بزرگ‌ترین دستاورد ما در هفت‌هشت سال اخیر ایجاد وحدت بین فضاهای مختلف از شهرداری و مجلس گرفته تا دانشگاه‌ها و... در حوزه فناوری است. ما شاهد هستیم كه در این زمینه همه خواستار پیشرفت و وحدت هستند.
این از همه چیز برای ما مهم‌تر است از این رو قانون و آیین‌نامه هم در این مسیر اجرا می‌شود. وی افزود: اكوسیستمی برای دانشگاه شریف در حال شكل‌گیری است كه الگوی همه دانشگاه‌ها خواهد شد. مدلی كه دانشگاه در پیش دارد به این صورت است كه نباید پولش را از دولت بگیرد و اصلا منابع دولت برای توسعه دانشگاه كافی نیست.
دانشگاه اگر می‌خواهد اثرگذار باشد، می‌تواند با قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش تولیدات شركت‌های دانش‌بنیان پیش برود. اینها منابع پایدار دانشگاه است دانشگاهی كه نتواند كوچه پشتی خودش را درست كند چطور می‌تواند یك كشور را درست كند. به گفته او پارك شریف جزو نوپاترین پارك‌های كشور است، ولی الان قریب به ۵۰۰ و ۶۰۰ شركت و ۲۵۰ هكتار طرح توسعه‌ای دارد. این مركز با استقرار  استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها تلاش دارد ارتباط دو‌سویه با دانش‌بنیان‌ها برقرار كند و ظرفیت‌های بالقوه مراكز علمی برای حضور فعال در صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بالفعل كند. در حال حاضر شش  استارت‌آپ و یك شتاب‌دهنده و آزمایشگاه نوآوری رسانه در این مركز مستقر و فعال هستند.
گسترش ادامه دار ایستگاه نوآوری شریف
روستا آزاد، مدیر ایستگاه نوآوری شریف هم از روند شكل‌گیری این ایستگاه گفت و افزود: روز اول حضورم در این مجموعه آرزویم بود كه آن را در مسیر فعلی قرار دهیم. اولین سوله این ایستگاه با ۵۰۰ متر وسعت افتتاح شد كه گام اصلی كار ما بوده است. گام بعدی ما طرح جامع ایستگاه در ۹ فاز بود. دو پروژه A و B را داریم كه پروژه B با نام شهید قاسم سلیمانی امروز افتتاح شد.
وی افزود: پروژه A با زیر بنای 6000 متر تا دو ماه آینده به ایستگاه نوآوری شریف اضافه خواهد شد كه البته سرمایه بخش خصوصی جلو می‌رود. فاز دوم ایستگاه نوآوری شریف در مركز شهر نیز در حال آماده‌سازی است و تا سال دیگر افتتاح خواهد شد. ایستگاه نوآوری شریف جزو خانواده دانشگاه شریف بوده  و تلاش ما بر توسعه آن است.
رشد هر روزه دانشگاه در دنیای فناوری
در بخش دیگری از این مراسم احمد فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاحیه فاز یك ایستگاه نوآوری شریف گفت: ما شاهد رشد هر روزه دانشگاه در حوزه علم و فناوری هستیم. ما برنامه راهبردی را برای شریف در سال ۹۵ به تصویب رساندیم كه سه محور اصلی دارد و عبارتند از: سرآمد بودن در آموزش، پژوهش و فناوری، اثربخشی اجتماعی و تبدیل آن به یك شركت جامعه محور كه تلاش می‌كند در جهت مرجعیت علمی كشورقدم بردارد.

عقب‌ماندگی در استفاده از فضای مجازی
دکتر علی‌عسكری، رئیس رسانه ملی دربخشی از این مراسم با بیان تاریخچه‌ای از دستیابی ایران به فناوری گفت: ما به این شركت‌های دانش‌بنیان افتخار می‌كنیم. اكنون یك نگاه گفتمان عمومی در جامعه شكل گرفته كه حاصل یك روند تاریخی است. در برهه‌ای در گذشته تاریخ تمدن اسلامی دچار عقب‌ماندگی شد و در عین حال غرب در حال رشد كردن بود. بعد از فروپاشی حكومت صفویه وضع ایران بدتر  و سپس با آمدن سلسله قاجار و وادادگی این رژیم و دادن امتیازات به غربی‌ها رو‌به‌رو شد.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: بعد از آن هم ایران برای پیشرفت و انقلاب مشروطه گام برداشت، اما با دسیسه‌های انگلیسی‌ها رو‌به‌رو شد، هدف انگلیسی‌ها از این دسیسه‌ها عقب‌نگهداشتن ایران بود كه این اقدام در رژیم پهلوی به اوج خود رسید.
علی‌عسكری افزود: تولید علم واقعی در گذشته شكل نگرفت و این روند ادامه داشت تا انقلاب اسلامی سبب تزریق امنیت در كشور و پیشرفت صنعت دفاعی شد؛ آنچه در دو دهه گذشته در شركت‌های دانش‌بنیان رخ داده است. همچنین در این حوزه ورود ما به سمت توانمندی و ما می‌توانیم بود. در این مسیر گفتمان عمومی هم از بركات جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.
وی عنوان كرد: اكنون با حمایت رهبری شركت‌های دانش‌بنیان در حال رشد هستند‌ و اکنون كه ما به سمت دانش‌بنیان‌ها می‌رویم توانایی و رشد آنها هم در حال موج زدن و انعكاس هر چه بیشتر است.
علی‌عسكری اضافه كرد: افتخار می‌كنیم كه این شركت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد و در ادامه هم ایستگاه نوآوری شریف را افتتاح كردند. همچنین از آقای امامیان تشكر می‌كنم كه محل شتاب‌دهنده را برای ساترا به وجود آوردند.
او در ادامه درباره صنعت فرهنگی بیان كرد: وقتی دنیا به صنعت فرهنگی و هنری رسید كه قله و اوج آن سینما بود. یعنی سینما از صنعت استفاده می‌كرد و در عین حال اثر فرهنگی هم داشت. بعد از فرهنگ سینما، صنعت فرهنگ تلویزیون هم شكل گرفت. با این حال این روزها در اوج همه مواردی كه گفته شد، صنعت اینترنت قرار دارد كه هم صنعتی - فرهنگی است و هم هنری؛ جریانی كه بیشترین تاثیر‌گذاری را هم دارد.
رئیس صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما امروز در استفاده از فضای مجازی دچار عقب‌ماندگی هستیم كه تاثیر بسیاری در نسل‌های آینده دارد. امروز ما دیدیم كه شركت‌های دانش‌بنیان در صنعت و فرهنگ چقدر می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد و امیدواریم این كارها به افزایش تولیدات فرهنگی كمك كند.