التماس دعای «مخصوص»

امروز روز زیارت مخصوص امام رضا (ع) است؛ امسال اما این زیارت متفاوت با همه سال‌های پیش است

التماس دعای «مخصوص»

   این روزها دل خیلی‌ها هوای حرم امام رضا(ع) را دارد؛ آنهایی که می‌دانند این حرم و آستان امام رئوف چگونه دل‌ها را آرام می‌کند، به‌خصوص وقتی که بیرون ناآرام است و همه‌چیز خلق آدمی را تنگ می‌کند. تا قبل کرونا که حرم شبانه‌روز باز بود، آنهایی که ساکن مشهد هستند هر زمان که هوای آقا را می‌کردند راهی حرم می‌شدند؛ اما دوری راه هیچ‌وقت زائری را از راه بازنداشت. چند ماهی است اما کرونا آمده و محدودیت‌هایی را با خودش آورده. باید به ملاحظات بهداشتی توجه کرد که حضرت‌رضا‌(ع) خودش دانشمند بوده و علما را عزیز می‌داشته و اکنون هم راضی نیست سلامت عاشقانش به خطر بیفتد.
اما عاشق همیشه راهی برای رسیدن به معشوق پیدا می‌کند، مناسبتی ، روزی، حسی و حالی. یکی از این مناسبت‌ها، همین امروز است، 23ذی‌القعده که بنا به روایتی روز شهادت امام رضا (ع) است و به نام روز زیارتی امام هشتم (ع) نامگذاری شده‌است. برای این روز دعایی در نظر گرفته‌شده که دل‌های مشتاق امام را آرام می‌کند و با خواندن آن می‌توان زیارت را حتی از راه دور هم تجربه کرد و آن دعا این است:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوهً کَثیرَهً تآمَّهً زاکِیَهً مُتَواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ
خدایا درود فرست بر على‌ن‌موسى‌الرضا آن امام پسندیده با تقواى پاک و حجت تو بر هر که روى زمین و هر که در زیر‌زمین است آن راستگوى شهید درودى بسیار و تام و تمام و پاکیزه و پیوسته و پى در پى و دنبال هم مانند بهترین درودى که مى‌فرستى بر یکى از دوستانت.
 زیارت از طلوع تا غروب
آستان قدس رضوی برنامه‌هایی برای امروز در نظر گرفته‌است. حجت گنابادی نژاد ، معاون تبلیغات حرم مطهر رضوی  در باب برنامه‌های  روز زیارتی حضرت رضا (ع) گفت:  همزمان با ایام زیارتی ماه ذی‌القعده سه نوبت قرائت زیارت جامعه کبیره پس از طلوع آفتاب قبل از نماز ظهر و قبل از نماز مغرب پیش‌بینی شده و اجرا می‌شود. برنامه‌ها در دو نوبت قبل از ظهر و بعد از مغرب به صورت ترکیبی ( سخنرانی و مداحی) تنظیم شده که قبل از ظهر در رواق امام بدون حضور زائر انجام می‌شود و از تلویزیون‌های بزرگ حرم مطهر صدا و تصویر پخش می‌شود و در نوبت مغرب در صحن جامع خواهدبود.
‏این برنامه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و در شب چهارشنبه که شب زیارتی و به روایتی شب شهادت امام رضا علیه‌السلام است نیز دعای توسل ساعت 23 با حضور استاد رضا قانع برگزار خواهدشد.
در بخش بین‌الملل، دعای توسل اردو زبان‌ها ساعت 21 در شبکه اجتماعی  فیسبوک و آذری زبان در اینستاگرام نیز به اشتراک گذاشته می‌شود تا مردم بتوانند از ظرفیت‌های مختلف برای بهره‌وری از فضای معنوی حرم مطهر در این شب و روزها بهره‌مند شوند.
 برای هم دعا کنیم
صادق گلزاده ، عضو بعثه مقام معظم رهبری یکی از سخنرانان حرم مطهر رضوی در باب روز زیارتی حضرت رضا می‌گوید: وقتی سخن از زیارت است، ارتباط دل و سخن از زیارت امام دل‌ها و حضرت ضامن می‌شود و 23 ذی‌القعده روز زیارتی آن حضرت به‌واسطه بیماری کرونا و آداب زیارت که عملی جمعی است متفاوت و خاص است.
فلسفه زیارت یعنی نزدیک شدن، شبیه شدن و پیرو شدن زائر نسبت به زیارت شونده که امام رضا (ع) است، چرا که اهل بیت واسطه فیض خلق و خالق و واسطه زمین و آسمان هستند و پیامبر بر ادامه راه بندگی این تاکید را دارند که خداباوری و عبودیت شما مردم در گرو دو چیز است : قرآن و عترت.
در تعبیری قرآنِ نازل از طرف خدا آمده تا حقایق را برای ما بیان کند و زندگی کامل و جامع طبق قرآن و عترت و اهل بیت نیز مبین و مفسر قرآن هستند تا این حقایق را برای نسل‌ها بازگو کنند تا انس با خدا و قرآن داشته‌باشیم. اهل بیت قرآن ناطق هستند یعنی غیر قرآن را بر زبان جاری نمی‌کنند .
قرآن و عترت عدل هم هستند .
زیارت یعنی گره خوردن در خانه عترت و قرآن و صقل اصغر و در تعبیری دعا را قرآن ساعد گفته‌اند که اهل بیت به ما آموخته‌اند و به این فهم می‌رسیم که نیاز مبرم به زیارت داریم و موجودی هستیم تعالی طلب که دعا نیاز دارد و یکی از جلوه‌های دعا مقام زیارت است در مکانی مقدس.
ایشان در ادامه آداب زیارت اضافه کردند ابتدا غسل زیارت کرده و پس از ادای نماز واجب، رو به جانب حضرت رضا(ع) بگردانید و زیارت امین‌ا... را قرائت کنید و در قسمت اسماء نام امام رئوف را به جای امیرالمومنین ذکر کنید. همچنین از صلوات خاصه حضرت رضا(ع) و از ادعیه مختصر که در مفاتیح ذکر شده غفلت نشود تا ان‌شاءا... متقابلا حضرت رضا(ع)برای شما دعا کنند .



 یک روز خاص
علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار در باب شهادت امام رضا (ع) نقل کرده که برخی معتقدند آن حضرت در روز 23 ذی‌القعده به شهادت رسیده‌است اما در جامعه  ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است. 23 ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده تا مردم با توجه به ذات آن حضرت، به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند پی ببرند.
امام رضا(ع) با آمدن به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح مدینه رضویه گفته می‌شود، تا مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته‌باشند. البته شاید این عنوان را مطرح کرده‌اند تا در این روز مخصوص به وجود مبارک امام رضا (ع) بیش از پیش توجه کنیم. مجلسی همچنین با اشاره به تقارن روز دیگر زیارتی امام رضا (ع) 25 ذی‌القعده با روز دحوالارض می‌گوید: بزرگان دین بهترین اعمال را در این روز، زیارت امام‌رضا(ع) می‌دانند.