آن روی سکه کرونا

آن روی سکه کرونا

اوضاع کرونا نه تنها در ایران بلکه کل جهان بدجور قمردر عقرب است. نمودار آمارهای مرگ‌و‌میر و ابتلا به کرونا خیال پایین آمدن ندارد و تا الان که این گزارش را تنظیم می‌کنیم، بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، بیش از 14 هزار نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند .کرونا با هیچکس سرشوخی ندارد؛ یا خیلی‌ها را بی‌خبر گرفتار خودش می‌کند، یا خیلی‌های دیگر را راهی سینه قبرستان. نه برای نماینده مجلس پارتی بازی می‌کند و نه برای دکتر و پرستار بیمارستان. نه برای معلم و مدیر شرکت استثنایی قائل می‌شود و نه برای سفیر و وکیل. بی‌احتیاطی‌کنید و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرید، صید ویروس چموش کرونا می‌شوید. تا قبل از اعلام تدریجی بازگشایی‌ها، مردم سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و از کرونا وحشت‌داشتند، آن‌قدر خطر این ویروس‌کوچک را جدی گرفته بودند که حتی از خیر برگزاری آیین قدیمی آبا و اجدادی 13 بدرشان هم گذشتند. تا جایی‌که مسوولان وزارت بهداشت و بسیاری از نهادهای دیگر را به تحسین واداشتند. با اعلام بازگشایی‌ها، اما ناگهان ورق برگشت. از مرگ و میر روزی کمتر از 50 نفر این بار رسیدیم به بیش از 100 نفر و حتی رکورد بالاتر از عدد 200 را هم زدیم. مرگ چهار نماینده مجلس از استان های تهران، گیلان و همدان هم موضوعی نبود که ترس و هراس را به آن‌هایی که کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، بیندازد و هنوز هم اگر فرصت پیدا کنند آخرهفته یا روزهای تعطیل بارو بندیل می‌بندند و عزم سفر می‌کنند. جدا از تمام این مرگ و میرها، وزارت بهداشت بارها در مورد خطرات برگزاری تجمعاتی مانند مراسم عزا و عروسی هشدار داده بود، اما آن‌هایی که ویروس کرونا برای‌شان یک شوخی خنده‌دار بود و هنوز هم است، بی‌توجه به هشدارهای این وزارتخانه هم عروسی گرفتند و هم عزا.

لیلا حسین‌ زاده / تپش

مرگ کرونایی پدر و مادر عروس و داماد 
در یک مراسم عروسی در آذربایجان غربی، پدر و مادر عروس و داماد بعد از برگزاری مراسم و ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی شرح داده شده بود، ظاهرا این مهمانی با حضور 10 نفر از مهمانان و به اصرار عروس خانم برگزار شده بود که البته پایان خوشی نداشت و عروس و داماد به جای شادی، رخت عزای والدین خود را به تن‌کردند. 

ابتلای 1200 نفر به کرونا در مراسم ترحیم
در حالی‌که مقامات وزارت بهداشت نسبت به هرگونه تجمع هشدار داده بودند، اما حتی اگر متوفی کرونایی هم بود، باز هم صاحبان مجلس عزا، مراسم ترحیم را برگزار می‌کردند و در همان مراسم ده‌ها و صدها نفر مبتلا به این بیماری می‌شدند. آن‌قدر این موضوع جدی بود که ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت هم زبان به گله باز کرد و گفت در دو مراسم عزا بطور جداگانه 200  و هزار نفر تست‌کرونای‌شان مثبت شد. 

طلاق بخاطر کرونا 
در ماجرای دیگری که باعث شد زندگی تازه عروس جوان در خطر از هم پاشیدگی قرار  بگیرد، مرگ دایی داماد بود. عروس جوان می‌گوید:« من نمی‌خواستم بخاطر کرونا عروسی بگیرم، اما چند نفر زیر پایم نشستند و گفتند اگر عروسی نگیری، آرزوی پوشیدن لباس عروس به دلت می‌ماند و درست نیست با لباس تنت به خانه بخت بروی. آن‌قدر این حرف‌ها را تکرار کردند که من هم تسلیم شدم و پایم را در یک کفش کردم وگفتم عروسی می‌خواهم. عروسی هم برگزار شد و دو روز بعد، تست کرونای دایی شوهرم مثبت شد. شرایط جسمی‌اش پس از مدتی که در بیمارستان بستری بود، وخیم شد و برای همین او را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کردند. در بخش هم با وجود رسیدگی پزشکان و پرستاران، دایی شوهرم دوام نیاورد و فوت کرد. با فوت او، همه و  به خصوص خانواده شوهرم من را مقصر می‌دانند و می‌گویند اگر تو عروسی نمی‌گرفتی، این اتفاق نمی‌افتاد. بخاطر خودخواهی تو، یک زن بی سرپرست شد و چند بچه پدرشان را از دست دادند. حالا هم متاسفانه مادر و خواهران شوهرم پای‌شان را در یک کفش کرده‌اند و می‌گویند باید طلاق بگیری، چون قدمم نحس بوده و باعث شده دایی‌شان فوت‌کند. حالا من و مانده‌ام این پشیمانی بزرگ و زندگی‌ام که دارد از هم می‌پاشد.»

دستگیری داماد در مراسم عروسی 
شدت و حجم ابتلا به کرونا آن‌قدر بالاست که کادر درمان دیگر جانی برای‌شان باقی نمانده است.کم نیستند تعداد پرستاران و پزشکان متخصص و اورژانس که به خاطر ارائه خدمت به بیماران کرونایی جان خود را از دست داده‌اند. برای همین بود که قوه قضائیه به کمک کادر درمان شتافت و رسما اعلام کرد که هرکس مراسم عروسی برگزار کند، دستگیر خواهد شد. خیلی‌ها اتمام حجت قانون را جدی گرفتند و از خیر شب عروسی‌گذشتند، اما بعضی دیگر، موضوع را به خنده و شوخی برگزار کردند و عروسی‌گرفتند. یکی از این آقا دامادهای خودسر، یک داماد مه‌ولاتی بود. او برای مراسم خود 300 نفر از مهمانان را دعوت و غذا بین آنان توزیع کرد. مهمانان در حال صرف غذا بودند که با اخطار پلیس، داماد خطاکار به مراجع قضایی معرفی شد. 

آن روی سکه ویروس
با این‌که کرونا این روزها اقتصاد دنیا را نابود کرده، خیلی‌ها کارشان را از دست داده‌اند و افراد زیادی قربانی شده اند، اما چند عدد و رقم مثبت هم به نام خود ثبت کرده است. به طور مثال شیوع کرونا در قم باعث شده تا میزان نزاع کاهش پیدا کند. بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی این استان، از اواخر بهمن ماه سال 98، حضور مردم در مجامع عمومی کاهش چشمگیری داشت و عدم رویارویی مردم با یکدیگر تاثیر بسزایی در کاهش آمار جرایم این استان داشته است.  
کاهش نزاع
در اصفهان هم همین روال برقرار بود. فروردین امسال، دو هزار  و262 نفر به خاطر آسیب‌های ناشي از نزاع به مراكز پزشكي قانوني استان اصفهان مراجعه كردند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 1/32 درصدکاهش داشته است. حتی در بخش فوتی‌های ناشی از حوادث کار هم آمارها در اصفهان رو به کاهش بوده است. فروردین ماه 99، سه نفر که  همگی مرد بودند، به‌دلیل فوت ناشی از حوادث کار در مراکز پزشکی قانونی این استان معاینه شدند. این در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی، آمار فوتی‌ها 9 نفر بوده است.  
در مازندران هم ترس از ابتلا به کرونا خیلی‌ها را که دنبال شاخ و شانه کشیدن برای دیگران بودند، سرجای‌شان نشاند. به گفته مدیرکل پزشکی قانونی این استان، فروردین امسال هزار و 251 نفربدلیل نزاع معاینه شدند که نسبت به سال گذشته، کاهش 34 درصدی داشته است. 
طلاق‌ها کم شد
درست در شرایطی که آمار طلاق و ارتکاب جرایم سیر صعودی طی می‌کرد، کرونا وارد میدان شد و ترمز هر دو را کشید. به گفته معاون قضائی و برنامه‌ریزی رئیس‌کل دادگستری خوزستان، با شیوع کرونا، ورود پرونده‌های کیفری با کاهش 37 درصدی مواجه بوده و کرونا به تنهایی، منجر به کاهش 50درصدی جرایم در این استان شده است. در مورد طلاق هم بهروزی به آمارهای سال گذشته استناد کرد وگفت سال 98، خوزستان با رشد 12 درصدی آمار طلاق  روبرو بود، اما امسال 32 درصد از میزان طلاق در خوزستان کم شده است. 
در پایتخت، اما کرونا در بسیاری از حوزه‌ها، طوفان به پا کرد. بطور مثال اوایل شیوع کرونا مدتی شایع شد که بخاطر این بیماری، میزان درگیری‌های خانوادگی و حتی جرم و جنایت افزایش پیدا کرده و فضای مجازی روی آن مانور زیادی هم داد، اما سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت این ادعا را از بیخ و بن رد کرد و گفت برخلاف آنچه که در فضای مجازی گفته می‌شود، نه تنها چنین چیزی صحت ندارد، بلکه تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیس110 از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، بطور مثال، تماس‌های مربوط به درگیری‌های خانوادگی نسبت به پارسال، کاهش 10 درصدی را تجربه کرده است.  
البته مثبت‌های کرونا فقط همین‌ها نبود و حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ هم خبرهایی داشت که بی‌ربط به کرونا نبود. طبق اعلام او، میزان جرایمی مانند سرقت از منزل و نزاع خیابانی، کاهش چشمگیری داشته است.
مترو یکی از نقاط جرم‌خیز است و بسیاری از سارقان و کلاهبرداران به مترو و مسافران آن به چشم طعمه نگاه می‌کنند، اما امسال کرونا با حضورش در مترو، کاسه کوزه سارقان را در مترو بهم ریخت. این خبری بود که چندی پیش، رئیس پلیس متروی پایتخت آن را داد. به گفته او، با شیوع کرونا و کاهش جمعیت حاضر در مترو، فرصت ارتکاب جرم نیز از مجرمان 
گرفته شده است. 
کرونا و تلفات رانندگی
در بحث تصادفات جاده‌ای استان تهران هم، تقریبا هر سال آمارهای نگران کننده‌ای از میزان مرگ و میر داشتیم، اما امسال و به خاطر شیوع کرونا ورق برگشت. بر اساس اعلام انوشیروان بندپی، استاندار تهران، طی دو ماه اول امسال، کرونا، آمار تلفات جاده‌ای استان تهران را کاهش داد. او در تکمیل صحبت‌هایش‌گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط خاص و محدودیت‌های ناشی از این بیماری شاهد کاهش میل به سفر  در شهروندان تهرانی و به تبع آن کاهش آمار تلفات جاده‌ای در دو ماهه نخست سال 99 بودیم. 
در حالی که در ماه های نخست سال به خاطر سفرهای نوروزی ، آمار مرگ و میر تصادفات افزایش چشمگیری پیدا می‌‌کرد، امسال در دو ماهه نخست سال آمار تلفات تصادفات 23 درصد کاهش داشته است. رقمی که در سال‌های اخیر تجربه‌اش 
نکرده بودیم.