آمریکا منتظر ضربه متقابل ایران باشد

رهبر انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر پیگیری ترور حاج‌قاسم سلیمانی تاکید کردند

آمریکا منتظر ضربه متقابل ایران باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر این‌که ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایران قطعا با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: البته دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ماست زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست.
ایشان تأکید کردند: برای آمریکایی‌ها این‌که چه فردی نخست‌وزیر عراق باشد مهم نیست آنها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل‌برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است.
ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست‌وزیر عراق افزودند: آنها مهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحا به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، اجماع گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق برای انتخاب دولت آقای الکاظمی را اقدامی پسندیده خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها و عوامل آنها همواره به‌دنبال خلأ قدرت در کشورهای منطقه هستند تا از آن طریق هرج و مرج ایجاد و زمینه را برای دخالت خود فراهم کنند، همان کاری که در یمن انجام دادند و اکنون اوضاع تأسف‌بار یمن را همه شاهد هستند.
ایشان با تأکید بر حمایت ایران از دولت آقای الکاظمی خاطرنشان کردند: عقل، دین و تجربه اقتضا می‌کند روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها بیش از پیش ارتقا یابد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آنها آمریکاست، ولی به هیچ وجه نباید از آمریکا ترسید زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها زحمت و اذیت ایجاد می‌کنند اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمت‌ها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه خود حفظ کند.
ایشان مرجعیت و شخص آیت‌ا... سیستانی را یک نعمت بزرگ برای عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد.
قدردانی الکاظمی  از حمایت‌های ایران
در این دیدار که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را سعادتی بزرگ دانست و با قدردانی از مواضع و حمایت‌های ایران در مقاطع مختلف به‌ویژه در دوران جنگ با داعش و تکفیری‌ها گفت: مردم عراق هیچگاه حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد و واقعیت این است که خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها درهم آمیخته است.
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: روابط ایران و عراق یک رابطه عمیق و طولانی تاریخی و فرهنگی و مذهبی با پشتوانه عشق و ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
الکاظمی همچنین خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: ارشادات و نصایح جنابعالی همچون کلید حل مشکلات است و من بابت این راهنمایی‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.



عراق، پلی برای بهبود روابط با جهان عرب
صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای

عراق كشوری بسیار مهم است و با این كشور همسایه بالاترین روابط تاریخی، اجتماعی، سیاسی‌، فرهنگی و اقتصادی را داشته‌ایم. رسیدن به چنین مراوداتی البته به مجموعه نقاط مشترك میان مردم دو كشور در حوادث تلخ و شیرین مربوط است كه بر عراق و ایران گذشته است. از این رو دولت‌ها و مردم دو كشور همواره برای ارتقای روابط به سطوح بالاتر تلاش كرده‌اند. ایران طولانی‌ترین مرز را با عراق دارد و اشتراكات جمعیتی، فرهنگی، ‌خانوادگی و عشیره‌ای میان دو كشور زیاد، عمیق و پررنگ است. همچنین عراق در همسایگی خلیج فارس است و می‌تواند نقش مهمی در امنیت این آبراهه ایفا كند. از سوی دیگر عراق با عربستان، اردن، كویت و سوریه همسایه است و این كشورها می‌توانند به‌عنوان عامل تقویت حلقه اتصال به ایران عمل كنند و در عین حال بعضی از این كشورها در جهت تضعیف روابط خود با ایران و عراق گام برمی‌دارند. بنابراین عراق این استعداد را دارد كه مانند پلی حامل پیام‌های خیر، صلاح، دوستی و توسعه باشد. به نظر می‌رسد كه دولت فعلی عراق قصد دارد در جهت بهبود روابط ایران با سایر كشورهای عرب گام بردارد. نقش عراق در صادرات و استخراج نفت به عنوان سومین كشور اوپك حائز اهمیت است. این كشور از آثار مثبت و منفی نوسانات قیمت نفت به خاطر وابستگی 95درصدی بودجه این كشور به نفت به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شاید بشود گفت عراق به لحاظ تجاری، دومین شریك تجاری ایران بعد از چین محسوب می‌شود و از این لحاظ در سطح امارات قرار دارد. این خطوط كلی، تعیین‌كننده در تنظیم روابط و جهتگیری دو كشور است. تهدیدهای منطقه‌ای علیه عراق به‌خصوص تهدید تروریسم و داعش نهایتا یك تهدید منطقه‌ای محسوب می‌شود و نه فقط عراق را تهدید می‌كند بلكه سوریه، ایران و سایر كشورهای همسایه را در برمی‌گیرد. این هم عامل موثری در شكل‌دهی به ساختار همكاری میان دو كشور است و البته تهران و بغداد در این زمینه نقش خود را ایفا كرده‌اند و همكاری ایران در مبارزه با داعش آثار مثبتی برای كل منطقه و جهان در پی داشته است.
آمریكا بعد از اشغال عراق تلاش كرد این كشور را علیه ایران بسیج كند، اما با شكست مواجه شده است چون مردم و دولتمردان عراق توجه دارند كه فشارهای آمریكا برای اعمال محدودیت بر ایران عملا آنها را به ابزار تبدیل می‌كند و از استقلال آنها می‌كاهد و مشكلات زیادی هم از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌كند، بنابراین عراق می‌خواهد با فهم درست از معادلات سیاسی راهی اتخاذ كند كه به ثبات و امنیت كشور و همچنین به توسعه، رفاه و رشد اقتصادی خود و سایر كشورها كمك كند.



تعاملاتی فراتر از روابط 2 دولت
حسن هانی‌زاده، كارشناس مسائل بین‌الملل

سفر آقای مصطفی الكاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران در این شرایط بحرانی -كه در منطقه حاكم است- از اهمیت بالایی برخوردار است. نخستین مساله‌ای كه باید گفت سفر آقای الكاظمی می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد گسترش روابط ایران و عراق است. روابط تهران و بغداد فراتر از روابط دو دولت است و به دلیل جایگاهی كه ایران نزد اكثریت ملت عراق دارد طبیعتا این مناسبات از پروتكل‌های متعارف میان دو دولت فراتر است. به همین دلیل روابط دو كشور در همه سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی باید در جایگاه قابل قبولی باقی بماند. موضوع دیگر این است كه در عراق نیروهای آمریكایی حضوری فعال دارند و پارلمان عراق در سال گذشته طرحی را به تصویب رساند كه در یك فرآیند زمانی مشخص، نیروهای آمریكایی باید خاك عراق را ترك كنند. عمده دلیل تصویب این طرح، فشارهای مردمی بود كه بعد از جنایت آمریكا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس و ابومهدی المهندس، جانشین نیروهای حشدالشعبی ایجاد شد. بنابراین مساله خروج نیروهای متجاوز آمریكایی یكی دیگر از موضوعاتی است كه آقای الكاظمی باید مورد توجه قرار دهد. موضوع دیگر روابط اقتصادی تهران و بغداد است. الان حجم روابط اقتصادی دو كشور به 13 میلیارد دلار بالغ می‌شود. طی ماه‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس كرونا و بسته شدن مرزها این تبادل اقتصادی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. الكاظمی معتقد است كه ظرفیت تجاری ایران و عراق می‌تواند به تبادل 20 میلیارد دلاری در سال بالغ شود و به همین دلیل مساله تبادل اقتصادی و همكاری ایران با عراق در حوزه انرژی برای بغداد از اهمیت بالایی برخوردار است. نكته دیگر این‌كه بعضی از فراكسیون‌های پارلمان و جریان‌های سیاسی عراق نگرانی‌هایی دارند مبنی بر این‌كه اگر آمریكایی‌ها تحت‌فشار دولت عراق بخواهند خاك این كشور را ترك كنند، ممكن است از ابزار داعش برای ناامن كردن عراق استفاده كنند. از این رو نخست‌وزیر عراق معتقد است كه ایران در گذشته نقش بسیار مهمی در سركوب داعش داشته و باید در این زمینه در صورت بازگشت دوباره داعش از كمك‌های ایران استفاده كرد. از سوی دیگر الكاظمی بر این باور است كه عراق نباید عرصه تقابل‌های قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد و در پی آن است كه روابط بغداد را با واشنگتن، ریاض و تهران در حد قابل قبولی حفظ كند.