روی موج شهرت

بسیاری از هنرمندان و مجریان امروز، قبلا سابقه فعالیت در رادیو را داشته‌اند؛ با بعضی از این چهره‌ها گپ زده و زندگی دیگران را هم مرور کرده‌ایم

روی موج شهرت

این‌بار در پرونده رادیو می‌خواهیم از آدم‌هایی بگوییم که روزی روزگاری در رادیو می‌نوشتند و به مرور پله‌های ترقی را یکی‌یکی پشت‌سر گذاشتند و جایگاه خوبی برای خودشان پیدا کرده‌اند. ممکن است این هنرمندان که حالا برای خودشان نام و رسمی پیدا کرده‌اند، دیگر سراغی از رادیو نگیرند و در این رسانه فعالیت نکنند، اما بدون تردید هنوز هم علاقه‌مند به این رسانه هستند و خاطرات زیادی از این رسانه دارند. آنها فراموش نکرده‌اند که تربیت شده رادیو هستند. البته تعدادی از این افراد هم سال‌ها بی‌آن‌که ادعایی داشته باشند در این رسانه فعالیت می‌کنند و به‌دنبال پیشرفت‌های بزرگ و دهان‌پر‌کن نبودند. آنها همچنان گمنام‌وار با این رسانه همکاری می‌کنند. با وجود این‌که در همه این سال‌ها رسانه‌های دیگر کنار رادیو قد کشیده‌اند و شبکه‌های اجتماعی روز‌به‌روز رونق بیشتری گرفته‌اند، اما هنوز هم این رسانه جایگاه خودش را میان شنوندگان امروز و دیروز دارد. گرچه برخی از کارشناسان معتقدند چراغ رادیو در سپهر رسانه، سوسوی کمرنگی دارد، اما وقتی به دل مردم می‌روید و در این‌باره جویا شوید، متوجه می‌شوید هنوز هم این رسانه جایگاه خودش را دارد و به‌ویژه در عصرهای ‌شلوغ و پرترافیک، مونس مردم است. نکته قابل تامل درباره رادیو این است که هنرمندان زیادی را تربیت کرده و سکوی پرتاب برای آنها شده ‌است؛ زیرا در رادیو فقط صداست که با شنوندگان سر و کار دارد، به همین دلیل نویسندگی، بازیگری، کارگردانی، تهیه‌کنندگی،‌گویندگی و ... در رادیو با دیگر رسانه‌ها متفاوت است و همین موضوع باعث شده روی فن بیان، نگارش و ... هنرمندانی که کارشان را با این رسانه آغاز کرده‌اند، تاثیر بهتری بگذارد. بنابراین به سراغ تعدادی از این هنرمندان رفته‌ایم که کارشان را با رادیو شروع کردند.

آقای کمدی
نام: مهران مدیری
سال شروع:  67

پیشینه: مدیری را بیشتر به خاطر بازی و کارگردانی سریال‌های کمدی تلویزیونی می‌شناسیم. شهرت او با مجموعه طنز نوروزی 72 اوج گرفت، اما این بازیگر در‌واقع با رادیو به‌صورت رسمی کارش را آغاز کرده‌است و در برنامه محبوب داستان شب، شش سال به عنوان گوینده فعالیت داشت. او همچنین بازیگر نمایش‌های رادیویی قصه‌های شب بود و حمید منوچهری،‌ گوینده رادیو هم در گفت‌وگو با ما درباره مدیری بیان می‌کند: به نظرم مهران از زمانی که به دنیا آمد، هنرمند بود و یکی از هنرمندان نازنین و بسیار خوش‌فرم و خوش‌ذوق است که تا سال 72 در رادیو فعالیت کرد و من از همان سال‌ها با او دوست و همکار بودم و از این همکاری لذت بردم.  مدیری بارها در برنامه دورهمی علاقه‌اش به رادیو را بیان کرده و گفته رادیو هنرمندان زیادی را تربیت کرده‌است.


دوست دارم زندگی‌ام پشت میکروفن در میدان ارگ تمام شود
نام: حمید منوچهری
سال شروع: 1340

پیشینه: متولد سال ۱۳۲۰ است و از ۱۷سالگی فعالیت هنری‌اش را به‌طور جدی آغاز کرد و حضورش در رادیو هم به چند دهه پیش برمی‌گردد. حمید منوچهری بیش از آن‌که در تلویزیون و تئاتر بازی کند، بیشتر در رادیو بازی و کارگردانی کرده‌است. می‌توان گفت او نمایش‌های زیادی را در رادیو کار کرده‌است. وی درباره سال‌های فعالیتش در رادیو به جام‌جم می‌گوید: رادیو در همه این سال‌ها هنرمندان زیادی را تربیت کرده و بسیاری از هنرمندان فعالیت‌شان را از رادیو شروع کردند و از میدان ارگ. همه ما قدیمی‌ها از میدان ارگ خاطرات بسیاری داریم. مگر می‌شود امثال من، بهزاد فراهانی، خانم ژاله علو و ... خاطراتم کم نیست از رادیو. شخصا همیشه عاشق رادیو بودم و هستم و خواهم ماند. با این‌که 79 سالم است، اما به‌دلیل علاقه‌ای که به کار دارم نه تنها فعالیت هنری‌ام را در طول این سال‌ها کنار نگذاشتم، بلکه همچنان در رادیو فعال هستم و تمام عشقم به رادیو خلاصه می‌شود. شاید باور نکنید اما آرزویم این است پشت میکروفن رادیو واقع در میدان ارگ، زندگی‌ام تمام شود تا بتوانم بهترین خداحافظی را با شنوندگان رادیو داشته باشم. رادیو خانه‌ام است و خوشبختانه 60 سال است این سعادت را داشتم تا در رادیو فعالیت داشته باشم. من از زنده‌یاد نصرت‌ا... محتشم، سارنگ، اکبر مشکین و ... خیلی یاد گرفتم. شاید از دید شما همه اینها فقط نام باشد، اما هر‌یک از این هنرمندان دنیایی برای خودشان بودند. همچنین اعتقاد دارم در رادیو بسته نیست و هر‌کس عاشق باشد، حتما راهش را پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌گویند آب ساکن نمی‌ماند، معتقدم کسانی که عاشق رادیو باشند، راه خودشان را پیدا خواهند کرد.



همیشه به اجرای رادیو فكر می‌كنم
نام: علی ضیا
سال شروع: 1384

پیشینه: سال ۱۳۸۴ به تهران آمد و از ۱۹سالگی به‌طور اتفاقی وارد رادیو شد و كار خود را در رادیوجوان با برنامه طنز پسری از كاشانه شروع كرد كه به‌عنوان آیتم برتر انتخاب شد و پس از پنج سال گویندگی در رادیو، به دعوت علی زاهدی وارد تلویزیون شد و پس از پذیرفته‌شدن در تست گویندگی قرار شد اجرای برنامه شروع خوب را به عهده بگیرد، ولی به دلیل فضای علمی‌ای كه علی ضیا داشت، اجرای برنامه گزینه جوان به او پیشنهاد شد و اولین برنامه‌ای كه به‌طور زنده از علی ضیا روی آنتن رفت، گزینه جوان بود.
او سال‌هاست در تلویزیون اجرا می‌كند و از چندی پیش به دعوت فریبرز گلبن، تهیه‌كننده، اجرای برخی از روزهای برنامه اینجا شب نیست را به عهده دارد. او معتقد است رادیو زحمت زیادی برایش كشیده و خودش را بچه رادیو می‌داند. او رادیو را خانه‌اش می‌داند و نسبت به آن تعصب هم دارد. او درباره بازگشت به رادیو می‌گوید: من خیلی رادیو را دوست دارم. شرایط مهیا شد و من با برنامه اینجا شب نیست به رادیو برگشتم. همیشه عشق به رادیو داشتم و دارم. همیشه دوست داشتم در رادیو برنامه داشته‌باشم. شاید باور نكنید اما تمام روزهایی كه فرمول یك را می‌ساختم، دلم می‌خواست یك شب در رادیو برنامه داشته‌باشم.



رادیو، خانه اولم است
نام: سیاوش عقدایی
سال شروع: 1386

پیشینه: خیلی علاقه‌مند به تجربه فضای‌های جدید است و اگر کسی نگاهی به گذشته او داشته باشد، متوجه می‌شود کارها و تخصص‌های متفاوت را تجربه کرده، اما این مساله مانع نشده به سمت تجربه‌های جدید نرود. سیاوش عقدایی معتقد است اگر برای خودش فضاهای جدید را باز نکند به لحاظ روحی آسیب می‌بیند. یکی از تجربه‌های او هم این بود که از 22 سالگی فعالیتش را در رادیو و با برنامه ذره‌بین شروع کرد. با این‌که رادیو برایش سکوی پرتاب شده و در حال حاضر اجرای برنامه‌های تلویزیونی را دارد، اما همچنان فعالیتش را با رادیو قطع نکرده است و برنامه کاوشگر رادیو جوان را اجرا می‌‌کند.
وی درباره علاقه اش به رادیو و این‌که آیا اجرای تلویزیونی روی نگاهش به رادیو تاثیر گذاشته یا نه به جام‌جم توضیح می‌‌دهد: من عاشق رادیو هستم و مهم‌ترین سال‌های زندگی‌ام را در رادیو گذراندم. با این‌که وارد اجرای تلویزیونی شده‌ام، اما همچنان رادیو خانه اول من خواهد بود، زیرا کارم را با این رسانه شروع کردم و از رادیو یاد گرفتم. ضمن این‌که باید تاکید کنم اجرای تلویزیونی به هیچ وجه روی نگاهم به رادیو تاثیر نگذاشته است، چون مقوله رادیو متفاوت است. شاید اگر از یک شبکه رادیویی به شبکه دیگر بروم، روی حسم نسبت به شبکه قبلی یا بعدی تاثیر بگذارد، اما تلویزیون با رادیو تفاوت دارد. با این‌که در تلویزیون اجرا می‌‌کنم، اما باز هم در رادیو کارم را ادامه می‌‌دهم و پشت میکروفن رادیو می‌‌نشینم و برنامه کاوشگر را اجرا می‌‌کنم. البته همین یک برنامه، زمان زیادی از من می‌‌گیرد. از سوی دیگر، از سال 96 آموزش در رادیو به شکل جدی‌تر دنبال می‌‌شود و این اتفاق خوبی است، چون به نتایج مثبتی هم خواهیم رسید.


داشتن گوش رادیویی
نام: امیر جوشقانی
سال شروع: 1373

پیشینه: متولد ۱۳۵۳ و کارشناس صنایع است. جوشقانی سال‌هاست در رادیو فعالیت می‌‌کند. او وقتی کودک بود برای بازی در نمایش «کعبه در آتش» به کارگردانی مجید حمزه مقابل میکروفن رادیو نشست و پس از آن به صورت مستمر در رادیو حضور داشت، چنان که به گفته خودش هزاران نقش را در رادیو بازی کرده است. او بعدها به واسطه فعالیت در رادیو، در تلویزیون نیز اجرا داشت. وی تاکید می‌‌کند دغدغه اصلی‌اش همیشه به رادیو بود، چون به صدا حساسیت خاصی داشت و گوشش از دوران کودکی قابلیت متفاوتی داشت، مثلا اگر صدای ارکستری را می‌‌شنید بدون دیدن آن می‌‌فهمید از چه سازهایی در آن استفاده شده است. او ادامه می‌‌دهد: رفتنم به تلویزیون یک اتفاق بود. اصلا قرار نبود من مجری تلویزیون شوم، اما اتفاقی از طریق پخش صدایم از رادیو وارد دنیای تصویر و اجرای تلویزیونی شدم. البته در گویندگی رادیو هم همیشه قابلیت‌های نمایش در صدایم را رعایت می‌‌کردم و دوست داشتم هر دیالوگی را با حس و حال ویژه بگویم که روزنامه‌خوانی و گویندگی صرف نباشد.



از سق سیاه تا تلویزیون
نام: مهران امامیه
سال شروع: 1368

پیشینه: اصفهانی است و از زمانی که دانشجو بوده فعالیتش را در رادیو آغاز کرده است. اولین برنامه رادیویی مهران امامیه، صبح جمعه با شما بود و بعد از آن دیگر برنامه‌های رادیویی را اجرا کرد. او با خلق تیپ سق سیاه توانست به اجرا و بازی در تلویزیون هم راه پیدا کند، حتی با این تیپ، میان مردم به شهرت رسید. او در گفت‌وگو با جام‌جم خودش را عاشق رادیو توصیف می‌‌کند و می‌‌گوید: همیشه رادیو را دوست داشتم و علاقه‌ام باعث شد وارد این رسانه شوم. من کار تلویزیونی هم انجام داده‌ام، اما کار رادیو مشکل‌تر است، چون شما باید از طریق صدا تمام حس خودتان را به شنونده منتقل کنید، اما در تصویر حتی دکور به این حس کمک می‌‌کند. ضمن این‌که رادیو به شما خیلی یاد می‌‌دهد. از جمله این‌که صبر و تحمل داشته باشید و سر وقت حاضر در کار. در مجموع هنرمندانی که فعالیت‌شان را با رادیو شروع کردند و علاقه‌مند بودند پله‌های ترقی را طی کنند، رادیو این موقعیت را برایشان فراهم کرده و به نوعی سکوی پرتاب برایشان بوده است. اما عده‌ای هم بودند که همیشه نگاهشان به رادیو عاشقانه بود. من هم به‌شدت عاشق رادیو هستم و تمام تجربیاتم را از رادیو دارم. خوشبختانه دوران یادگیری و آموزش در رادیو را با بهترین‌ها و درجه یک‌ها کسب کردم.



ریشه ام از رادیوست
نام: مژده لواسانی
شروع فعالیت: 1371

پیشینه: فعالیت رسانه‌اش را در سه‌سالگی و با برنامه «سلام كوچولو» آغاز كرد و بعد از آن با برنامه‌های «بچه‌های انقلاب» و «بوی گلِ آفتاب» همكاری‌اش را با رادیو سراسری ادامه داده‌ و اولین نویسندگی مستقل برای رادیو را نیز با برنامه «من هم می‌توانم» در 12 سالگی تجربه كرده‌است. او بعد از سال‌ها فعالیت در رادیو به سمت اجرا و نویسندگی برنامه‌های تلویزیونی رفت، اما فعالیتش را با رادیو قطع نكرده است. وی در توصیف رادیو به جام‌جم می‌گوید: رادیو برایم حس ریشه دار بودن دارد و خوشحالم ریشه ام از رادیوست، زیرا این رسانه اصالت و عمقی دارد كه با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. تصویر خیلی رنگ و لعاب دارد و همین موارد كمك می‌كند تا مطرح و دیده شوید، اما در رادیو تخصص نقش مهمی دارد. همان طور كه همیشه در هنر بازیگری در سینما و تلویزیون تاكید می‌كنند كه تئاتر خیلی كمك می‌كند، من هم می‌گویم رادیو شرایطی دارد كه كمك می‌كند هنرمند یاد بگیرد. هر بار برای رادیو نوشته‌ام، حس می‌كنم برای ریشه‌ام می‌نویسم. تعبیر دیگر این است كه رادیو مثل خانه پدری است. ممكن است ما ازدواج كنیم، اما همیشه خانه پدری چیز دیگری است. به همین دلیل می‌گویم اهالی رادیو كه به تلویزیون كوچ كرده‌اند، همیشه رادیو برایشان حس عجیبی دارد. توصیه می‌كنم كسانی كه با رادیو كار نكرده‌اند، حتما این فضا را تجربه كنند، زیرا شما با لحن و گفتار می‌توانید پشت میكروفن رادیو جادو كنید. من از خردسالی پا به رادیو گذاشتم. در 10 سالگی برنامه بوی گل آفتاب را داشتم. در 12 سالگی نگارش و اجرای برنامه من هم می‌توانم را به عهده داشتم و در 16 سالگی در رادیو سردبیری كردم. وقتی نمك رادیو را خوردم برای همیشه نمك‌گیر رادیو شدم.



رادیوی آبادانی‌ها
نام: صدیقه كیانفر
سال شروع: 1336

پیشینه: متولد آبادان است و سال 36 كارش را با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان آغاز كرد. این بازیگر كه خرداد امسال دار فانی را وداع گفت، در آخرین گفت‌وگویش به جام‌جم بیان كرده است: اولین اجرایم در رادیو نفت بود. در آن مقطع، زمان زیادی از تاسیس رادیو نفت نگذشته بود، به همین دلیل این رادیو خیلی برنامه‌های متنوعی نداشت. یادش بخیر استاد كسروی مجموعه داستانی سه قطره خون صادق هدایت را انتخاب كرد و به من داد. یك دور خواندم و زنده رفتم پشت میكروفن، در حالی كه هیچ چیز از كار رادیو نمی‌دانستم. از آنجا فعالیت هنری‌ام را شروع كردم و من و استادم با هم این مجموعه داستانی را خواندیم. راستش بعد از اجرا باورم نمی‌شد به این راحتی می‌توانم نمایش را زنده و بدون تمرین اجرا كنم. از همان زمان علاقه‌مند و پیگیر شدم. خوشبختانه خانواده‌ام هم مخالف نبودند و مادرم اهل هنر بود و شعر می‌گفت. بعد از پخش، برنامه مورد توجه و استقبال زیاد از سوی مردم واقع شد و همه مشتاق شنیدن چنین برنامه‌هایی شدند، زیرا تا به آن روز چنین برنامه‌ای از رادیو نفت پخش نشده بود. همزمان با فعالیت هنری‌ام، كارمند شركت نفت بودم. بعد از دو سال همكاری با رادیو نفت راهی تهران شدم و مسؤولان رادیو ارتش با توجه به شناختی كه نسبت به كار من داشتند، پیشنهاد همكاری دادند. مدتی هم با این رادیو كار كردم.



خاطرات یك صدای بم
نام: بهروز رضوی
سال شروع: 1347

پیشینه: دهه 40 وارد رادیو شد. رسانه‌ای كه از آن با عشق نام می‌برد. او درباره آغاز فعالیتش در رادیو به ما گفته‌است: «اردوی تربیتی رامسر بودیم كه آقای شاهرخ نادری برای تهیه برنامه به آنجا آمد و به دلیل این‌كه شرایط جوی برای ضبط صدا مساعد نبود، از من خواست برای ضبط برنامه به رادیو بروم و برای نخستین‌بار در یك برنامه رادیویی یك شعر خواندم. این قصه ورودم به رادیو بود. اما چند سال بعد به‌صورت حرفه‌ای با گروه ادب امروز به سرپرستی نادر نادرپور شروع به فعالیت كردم. در آن دوران گویندگی برای من شغل بسیار محترمانه‌ای بود. شاید بهتر است بگویم بیشتر برای ما مشغله ذهنی بود تا شغل. امروزه بچه‌ها به این حرفه به‌عنوان یك شغل و منبع درآمد نگاه می‌كنند. تفاوتش در همین نكته است كه نگاه من و هم‌نسل‌هایم به این حرفه با جوان‌های امروز كاملا متفاوت بود. البته ممكن است برخی جوان‌ها با علاقه وارد این عرصه شوند، اما با دوران ما كاملا تفاوت دارد.» این گوینده بعد از آن وارد تلویزیون هم شد، اما هنوز رادیو برایش جایگاه متفاوت‌تری دارد و در‌این‌باره به جام‌جم می‌گوید: اگر عقلم مثل الان می‌رسید، هیچ‌وقت به تلویزیون نمی‌آمدم و در همین رادیو می‌ماندم. رادیو بی‌مزاحمت‌تر است. من این‌كه چهره‌ام را در خیابان بشناسند دوست ندارم.



از گل پسر تا عمو پورنگ
نام: داریوش فرضیایی
سال شروع: 1372

پیشینه: شاید کمتر کسی بداند که عموپورنگ تلویزیون، کارش را از رادیو آغاز کرده‌است. او سال 71 با برنامه صبح جمعه با شما به عنوان بازیگر حضور داشت و در چند تیپ حاضر شد؛ تا این‌که از سال 77 به شکل جدی‌تر فعالیت‌اش را در رادیو ادامه داد. از تیپ‌های رادیویی او می‌توان به گل پسر اشاره کرد.   وی در گفت‌وگو با جام‌جم از رادیو به‌عنوان خانه اولش نام می‌برد و ادامه می‌دهد: رادیو، خانه اول هر هنرمندی است كه فعالیتش را با رادیو شروع كرده‌است و من هم مستثنا از این قاعده نیستم. با خیلی از دوستان در رادیو همكاری كردم و خاطرات زیادی دارم. حال برخی از آنها بازنشسته شده‌اند یا ما را در سوگ خودشان نشاندند. من هر آنچه در اجرای تلویزیونی دارم، مدیون رادیو و تجربیاتی هستم كه در این رسانه به‌دست‌آورده‌بودم و همه این اتفاقات خوب را رادیو به من هدیه كرده‌است. به همین دلیل همیشه احترام زیادی برای رادیو قائل هستم و به این رسانه ارج می‌نهم. خوشحالم كه از رادیویی‌ها یاد گرفتم. در برنامه صبح جمعه با شما افتخار همكاری با عزیزانی همچون مرحوم نوذری، حوریه صداقتی، عباس محبی، علیرضا جاویدنیا و ... را داشتم. خوشحالم شاگردی اساتید را كردم و همچنان از داشته‌های گذشته‌ام استفاده می‌كنم و لذت می‌برم. درحال‌حاضر هم دوست دارم بازهم در رادیو فعالیت كنم، اما گرفتاری ضبط تلویزیونی و اجرای برنامه كودك باعث شده كه نتوانم همكاری كنم و واقعا شرمنده‌ام.



دلم نمی‌‌خواهد از رادیو جدا شوم
نام: پیمان طالبی
سال شروع: 1385

پیشینه: اجرای گرمی دارد و همیشه با انرژی زیاد کارش را انجام می‌‌دهد. همین ویژگی او در اجرا باعث شده مردم هم نسبت به او عرق پیدا کنند. او کسی نیست جز پیمان طالبی که فعالیتش را سال 1385 از صدا و سیمای مرکز همدان و با رادیوی این مرکز آغاز کرد و بعدها راهی رادیو جوان شد. او از گویندگان حرفه‌ای رادیوست و این رسانه برایش سکوی پرتاب شد تا بتواند در تلویزیون اجرا داشته باشد. او در طول سال‌های اخیر برنامه‌های متفاوتی اجرا کرده و در حال حاضر برنامه طبیب را برای شبکه سه اجرا می‌‌کند. وی با اشاره به این‌که رادیو خانه اول اوست، به جام‌جم می‌گوید: من عاشق رادیو هستم و با این‌که فعالیتم را با اجرای تلویزیونی ادامه داده‌ام، اما همچنان اجرای برنامه صبحگاهی رادیو جوان به نام جوان ایرانی سلام و برنامه اینجا شب نیست رادیو جوان را به عهده دارم. البته قبل از تلویزیون، این برنامه‌ها را اجرا می‌‌کردم و همچنان ادامه دارد. من از رادیو شروع کرده‌ام و هر چه دارم از رادیوست و هیچ وقت دلم نمی‌‌خواهد از رادیو جدا شوم. وقتی فعالیتم را در تلویزیون شروع کردم، به دلیل بودن قانونی مبنی بر این‌که نمی‌‌توان هم در تلویزیون فعالیت کرد و هم در رادیو، من دو سال از رادیو جدا بودم، ولی زمانی که قانون برداشته شد، بسیار خوشحال شدم و در حال حاضر به موازات تلویزیون در رادیو هم کار می‌‌کنم. در مجموع من بچه رادیو هستم.



بانوی صدا
نام: ژاله علو
سال شروع: 1327

پیشینه: صدای خاصی داشت و بر‌همین اساس پایش به رادیو باز شد و از سال 27 به صورت زنده به گویندگی و اعلام برنامه‌ها پرداخت. بعد از آن وارد گود اجرای نمایش‌های رادیویی شد. علو را از پایه‌گذاران برنامه پرطرفدار داستان شب می‌دانند؛ برنامه‌ای که هنرمندان سینمایی و تلویزیونی بسیاری، کارشان را با نقش‌آفرینی در این برنامه آغاز کردند. نمایشنامه دختر خورشید به کارگردانی نصرت‌ا... محتشم اولین اجرای این بازیگر در داستان شب بود.



صبح جمعه با آذری
نام: منوچهر آذری
سال شروع: 1354

پیشینه: آذری بازیگر سینما، تلویزیون و رادیو است، اما نقطه آغاز كارش با بازیگری و گویندگی در رادیو بود. نخستین برنامه‌اش سال 54 روی آنتن رفت، بعد از آن در برنامه صبح جمعه با شما در تیپ‌های مختلف هنرنمایی كرد و میان مخاطبان به شهرت رسید.
 آذری كنار زنده‌یاد فرهنگ مهرپرور یكی از موفق‌ترین زوج‌های كمدی رادیو بودند.



رادیو، اجرا را ورزیده می‌كند
نام: فرزاد حسنی
شروع فعالیت: 1378

پیشینه: فعالیتش را به شكل جدی از سال 78 با برنامه رادیویی شروع كرد. البته دو سال قبل از آن، اجرای برنامه‌هایی را در شبكه جام‌جم داشت. او در طول این سال‌ها برنامه‌های پرشنونده‌ای ازجمله برنامه هفت‌شنبه را در رادیو داشت. تعداد برنامه‌های پرشنونده او كم نیست. او اوایل دهه 80 با اجرای برنامه كوله‌پشتی میان مردم به شهرت رسید و بعد از آن به عنوان مجری برنامه‌های چالشی در تلویزیون شناخته شد. وی درباره این‌كه رادیو تا چه میزان سكوی پرتاب برای هنرمندانی شد كه فعالیت‌شان را در رادیو شروع كردند و بعد راهی كار تصویر شدند به جام‌جم توضیح می‌دهد: من به عنوان سكوی پرتاب نگاه نمی‌كنم. این‌طور نیست كه اگر شما رادیو هستید و بعد راهی تلویزیون شدید، پس ارتقای درجه پیدا كرده‌اید. درواقع تغییر مدیوم منجر به پیشرفت یا پسرفت نخواهد بود. اما باید به این موضوع تاكید كنم هنرمندانی كه فعالیت‌شان را در تلویزیون ادامه دادند، سابقه رادیویی خیلی به آنها كمك كرده‌ است، زیرا شما در رادیو یاد می‌گیرید دقیق صحبت كنید، قدرت پردازش داشته باشید، لحن‌تان درست باشد. نمی‌توان با تعداد كلمات اندك یك برنامه یك ساعت رادیویی را سیراب كرد. حتی گاهی زمان یك برنامه رادیویی دو تا سه ساعت است و رادیو به شما كمك خواهد كرد كه ورزیده شوید و ذهن خوب  و سیال داشته باشید. درمجموع رادیو جای بسیار خوبی برای ورزیده‌ شدن است.




آقای مجری
نام: احسان کرمی
سال شروع: 1385

پیشینه: کرمی به‌عنوان نویسنده، گوینده و بازیگر آیتم‌های نمایشی در رادیو کارش را آغاز کرد و سال‌ها با رادیو ایران، تهران، پیام و صدای آشنا همکاری داشت. او در مقطعی هم گویندگی در برنامه جمعه ایرانی را تجربه کرد و بعد از آن در تلویزیون در قامت مجری برنامه‌های مختلف شناخته شد و این سال‌ها در جایگاه صداپیشه، بازیگر و خواننده فعالیت داشته‌است.



آوای قصه‌گو
نام: مریم نشیبا
سال شروع: 1357

پیشینه: این گوینده سال 57 کارش را با رادیو شروع کرد و در این سال‌ها گویندگی خبر و برنامه‌های متفاوتی را تجربه کرده‌است، اما بیشتر به‌خاطر اجرای برنامه خاطره‌انگیز شب بخیر کوچولو و همچنین گلبانگ از رادیو ایران شناخته می‌شود. او بعد از آن وارد تلویزیون هم شد و در برنامه‌های کودک، مستندهای علمی و آموزشی و... به عنوان راوی و گوینده حضور داشته ‌است.



از رادیو تا دوبله و بازیگری
نام: آشا محرابی
سال شروع: 1374

پیشینه: كارش را با قبولی در آزمون اداره كل نمایش در رادیو آغاز كرد و در نمایش‌های رادیویی به ایفای نقش پرداخت. صدای خوب او  سال 80 پای این بازیگر را به عرصه دوبلاژ هم باز كرد و بعد از آن وارد عرصه هنرپیشگی در تلویزیون و سینما هم شد. اما همان گونه كه گفته شد خاستگاه محرابی رادیو است؛ رسانه‌ای كه او در آن به‌عنوان بازیگر، كارگردان و نویسنده فعالیت داشته است.  او در طول این سال‌ها نمایش‌های رادیویی بسیاری را بازیگری و کارگردانی کرده است، همچنین محرابی از بازیگرانی است که در تصویر نیز نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده است.



آوای جوان
نام: بنفشه رافعی
سال شروع: 1380

پیشینه: رافعی كارش را با رادیو شهركرد آغاز كرد و بعد از آن به رادیو اصفهان، رادیو تهران و رادیو جوان آمد. این گوینده با صدای پرانرژی و اجرای جسورانه‌اش، در رادیو جوان بیش از همه خود را به مخاطبان شناساند. بعد از آن وارد اجرای تلویزیونی هم شد و در چند برنامه از شبكه‌های سراسری و استانی به عنوان مجری حضور پیدا كرد. او درباره خاستگاه هنری‌اش در گفت‌وگویی بیان می‌كند: من عاشقانه رادیو را دوست دارم و از كودكی به رادیو تعلق خاطر داشتم. برای رادیو وجاهت و اصالتی خاص قائلم. در واقع یكی از خوش‌اقبالی‌های من تجربه گویندگی در رادیو است.



صدای مستند
نام: داوود نماینده
سال شروع: 1347

پیشینه: صدای نماینده را بیشتر به عنوان راوی مستندهای تلویزیونی می‌شناسیم، اما این هنرمند كارش را با رادیو آغاز كرد. سال 47 بود كه در آزمونی مرتبط با دكلمه و فن بیان در تهران، مقام نخست را كسب كرد و به این ترتیب راهش به رادیو باز شد. در این رسانه زیر نظر استادانی چون آذر پژوهش و محمد خواجوی‌ها (مانی) آموزش دید و بعد از گویندگی در رادیو پا در راه دوبله و اجرای تلویزیونی گذاشت.




هم رادیو و هم تلویزیون
رادیو، این رسانه خاطره‌انگیزِ 80 ساله را می‌توان مأمن و خاستگاه بسیاری از هنرمندان دانست که با فراگیر شدن سینما و تلویزیون رخت از خانه اصلی خود بستند و به قاب تصویر و پرده سینما پا‌گذاشتند تا چهره‌شان هم مثل صدایشان برای مخاطبان آشنا باشد. برخی از این هنرمندان که این روزها بازیگر یا مجری هستند در رادیو به عنوان گوینده، بازیگر نمایش، نویسنده و... شناخته می‌شدند. هنرمندانی هم هستند که شاید برخاسته از رادیو نباشند، اما در این رسانه فعالیت داشته‌اند و علاوه ‌بر صحنه تئاتر و قاب تصویر، پشت میکروفن و در استودیوهای رادیویی به نقش‌ها جان دادند. از میان آنها می‌توان به گوهر خیراندیش، بهزاد فراهانی، دانیال حکیمی، میرطاهر مظلومی، فرهاد اصلانی، اصغر فرهادی، زهره مجابی، ناصر هاشمی، فریبا متخصص‌، منوچهر نوذری، بیوک میرزایی، برادران عمرانی (محمد، علی و رضا)، مرجانه گلچین و... اشاره کرد که شاید بیشتر به‌عنوان بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شوند، ولی در نمایش‌های رادیویی هم حضور داشتند. برای نمونه نوذری کارش را با دوبله آغاز کرد و خیلی سریع وارد رادیو شد و بیشتر با نقش‌هایی که در این رسانه به‌ویژه در صبح جمعه با شما داشت، میان مردم معروف شد و بعد از آن به تلویزیون و سینما هم ورود پیدا کرد. میرطاهر مظلومی سال 77 و بعد از تئاتر پا در عرصه نمایش‌هایی رادیویی گذاشت و وارد سینما و تلویزیون هم شد. او درباره حضورش در رادیو به جام‌جم گفته‌است: «من همیشه عاشقانه برای خانه‌ام که رادیوست کار می کنم. همکارانی که از رادیو به تئاتر، سینما و تلویزیون رفته‌اند موفق هستند، به خاطر این که در رادیو برای شکل‌گیری نقش‌ها خیلی زحمت می‌کشیم. معتقدم بازیگر در رادیو با تجربه‌تر می‌شود. ضبط هر‌نمایش رادیویی چند روز طول می‌کشد و هر روز حدود شش ساعت برای آن زمان می‌گذاریم تا شخصیت‌ها را خلق کنیم. دورخوانی‌های زیادی در رادیو داریم و همین مساله کمک زیادی برای تحلیل نقش‌ها به ما می‌کند. من همیشه علاقه‌مند فعالیت در رادیو بوده و هستم. از زمانی که در تست بازیگری رادیو که مسؤول آن آقای شرفی بود، پذیرفته شدم، تاکنون به فعالیتم در این حوزه ادامه داده‌ام.» زهره مجابی، بازیگر سینما و تلویزیون هم کارش را از تئاتر آغاز کرده و سال 68 جذب رادیو شد. او نیز درباره کار در رادیو به جام‌جم گفته: «مثل یک انسان نابینا که چیزی را گوش می دهد، بازیگر با لحن خود برای شنونده فضاسازی می‌کند. این در حالی است که در سینما و تلویزیون همه چیز به خدمت بازیگر می آید تا او شخصیت را به مخاطب معرفی کند.» اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان شهره سینما هم با تئاتر شناخته شد، از سال 75 در رادیو هم نویسندگی می‌کرد و به تلویزیون نیز راه یافت. فرهاد اصلانی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون هم کارش را سال 71 با بازی در نمایش‌های رادیویی و همچنین روی صحنه شروع کرد و بعد از آن در سریال‌های تلویزیونی و سینما به ایفای نقش پرداخت. علی عمرانی هم بازیگری است که با رادیو شناخته شد و بیش از 30 سال با این رسانه به عنوان بازیگر و گوینده همکاری داشته‌است. او در تئاتر هم فعالیت کرده و بعد از آن به تلویزیون و سینما آمد و در این سال‌ها در نقش‌های متفاوتی ظاهر شده ‌است.