چه کسی دروغ می‌گوید؟!

موسسات نظرسنجی، نتایج و تفاسیر متفاوتی را از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه می‌کنند

چه کسی دروغ می‌گوید؟!

طی روزهای اخیر، موسسات نظرسنجی در ایالات مختلف آمریکا بودجه های هنگفتی را صرف برگزاری نظرسنجی‌های گسترده می‌کنند. هدف این موسسات، ظاهرا اعلام آخرین وضعیت ترامپ و بایدن نزد افکار عمومی است. با این حال، تناقض نتایج نظرسنجی های صورت گرفته ، به‌خصوص در ایالات حساس و سرنوشت سازی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را تعیین خواهند کرد، ذهن بسیاری از مخاطبان را سردرگم ساخته است! فلوریدا، مهم‌ترین ایالتی است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین می‌کند. این ایالت با 29 امتیاز ، سومین ایالت با ارزش آمریکا ( از لحاظ رای الکترال) محسوب می شود.طی نیم قرن گذشته،هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که موفق به فتح ایالت فلوریدا شده در کل فرآیند انتخابات نیز موفق بوده و به کاخ سفید راه یافته است. در بازه زمانی 16 تا 27 ماه جولای، چهار نظرسنجی معتبر در ایالت مهم و حساس فلوریدا صورت گرفته است.در نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک، بایدن در این بازه زمانی با اختلاف 13 درصد از ترامپ پیشی گرفته است. در نظرسنجی سی ان ان، این اختلاف به 5 درصد ( به سود بایدن) کاهش یافته است. در نظرسنجی مشترک ماسون دیکسون ، این اختلاف 4درصدی و در نظرسنجی سی ان بی سی به 3 درصد تقلیل پیدا کرده است. نکته جالب توجه این‌که هر چهار موسسه نظرسنجی می‌گویند، بر اساس آخرین روش‌های علمی و با انتخاب نمونه آماری صحیح و متعارف این نظرسنجی‌ها را صورت داده اند.

دوئل موسسات نظرسنجی در تگزاس!
ایالت تگزاس، یک ایالت قرمز( جمهوریخواه) محسوب می‌شود. طی 43 سال اخیر، آرای این ایالت همواره به سود نامزد حزب جمهوریخواه به گردش در آمده است. از سوی دیگر، تگزاس دارای 38 رای الکترال بوده و پس از کالیفرنیا(با 55 رای الکترال)،دومین ایالت پرامتیاز آمریکا محسوب می‌شود. طی ماه‌های گذشته  به‌ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، برخی نظرسنجی‌ها پیروزی ترامپ را در تگزاس به چالش کشیده و حتی برخی از آنها از شکست رئیس جمهور آمریکا در این ایالت خبر می‌دهند.  در بازه زمانی 20 ژوئن تا 20 جولای،پنج موسسه نظرسنجی ، نتایج تحقیقات خود را در ایالت تگزاس منتشر کرده‌اند. در نظرسنجی دانشگاه تگزاس، ترامپ با اختلاف 4 درصد از بایدن پیشی گرفته است. با این حال در نظرسنجی دالاس مورنینگ نیوز در همان بازه زمانی، بایدن با اختلاف 5درصد از ترامپ پیشتاز است. شبکه سی بی اس نیز اختلاف ترامپ و بایدن را در تگزاس تنها یک‌درصد (به سود ترامپ) اعلام کرده ،اما  دانشگاه کوئینیپیاک در یافته های خود به این نتیجه رسیده که اختلاف یک درصدی دو نامزد به سود بایدن است نه ترامپ.
از پیروزی 7درصدی تا شکست 2درصدی ترامپ
ایالت جورجیا، ایالت دیگری است که تمرکز موسسات نظرسنجی روی آن، به‌خصوص طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است. جورجیا که دارای 16 رای الکترال است به‌طور کلی رویکردی محافظه کارانه داشته و ساکنان آن به حزب جمهوریخواه متمایل هستند.با این حال، شرایط ناشی از شیوع کرونا و ناتوانی کاخ سفید در اداره اوضاع و فراتر از آن ایجاد شکاف میان جمهوریخواهان سنتی و نومحافظه کاران، تردیدهایی را درخصوص پیروزی بدون دردسر ترامپ در جورجیا برانگیخته است.
در بازه زمانی 40 روزه 20 ژوئن تا آخر ماه جولای، پنج نظرسنجی در ایالت  جورجیا صورت گرفته است. درنظرسنجی فاکس نیوز، بایدن با اختلاف 2درصد (4درصد به 45 درصد)، از ترامپ پیشی گرفته و می‌تواند او را در این ایالت حساس شکست دهد. در نظرسنجی همزمانی که توسط موسسه گراویس برگزار شده، ترامپ با اختلاف 3درصد از بایدن پیشتاز است. این اختلاف ( به سود ترامپ) در نظرسنجی موسسه تحقیقاتی ترافالگار که وابسته به حزب جمهوریخواه است به 7 درصد می رسد. در نظرسنجی موسسه مانموث، ترامپ با اختلاف یک درصد بایدن را شکست داده و در مقابل در نظرسنجی سی بی اس، با اختلاف یک درصد از بایدن عقب است.
چه کسی واقعا در اوهایو پیشتاز است؟
ایالت اوهایو، از دیگر ایالات رقابتی در آمریکا محسوب می‌شود که دارای 18 رای الکترال است. در نیمه ماه جولای (تیرماه) تا آخر این ماه ( اوایل مرداد)، دو نظرسنجی مختلف در ایالت اوهایو صورت گرفته که البته نتایج کاملا متفاوتی داشته است. در نظرسنجی موسسه راسموسن که اتفاقا از موسسات نظرسنجی مورد اعتماد ترامپ محسوب می شود، بایدن با اختلاف 4 درصد از رئیس جمهور کنونی آمریکا پیش افتاده است.با این حال در نظرسنجی  شبکه سی بی اس در همان بازه زمانی،ترامپ با اختلاف یک درصد بایدن را پشت سر گذاشته است.
همان‌گونه که مشاهده می‌شود، میان نتایج  نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات حساس و تعیین کننده آمریکا، شاهد تناقض‌های زیادی هستیم. همین مساله سبب شده تا اعتبار بیشتر موسسات نظرسنجی میان شهروندان آمریکایی و مخاطبان بین‌المللی انتخابات ایالات متحده از بین برود. تجربه نادرست بودن  اکثر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 میلادی (که بیشترشان پیروزی هیلاری کلینتون را پیش بینی کرده بودند) بر این روند دامن زده است.

انتخابات آمریکا پر از چالش خواهد بود
 رابرت اسمیت، استاد دانشگاه سانفرانسیسکو می‌گوید انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال در این کشور، مملو از منازعه و چالش خواهد بود. اسمیت در این خصوص به جام جم توضیح می‌دهد: ما با یک انتخابات عادی مواجه نیستیم. معتقدم رخدادهای پیچیده و زیادی تا زمان برگزاری انتخابات و حتی پس از آن رخ خواهد داد. همچنین در برخی ایالات، رقابت فشرده‌ای میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود دارد. همین فشردگی رقابت، بر شدت منازعه در انتخابات خواهد افزود. این تحلیلگر آمریکایی افزود:ترامپ سعی دارد به هر نحو ممکن در انتخابات پیروز شود. او حتی حاضر شده چین و سازمان بهداشت جهانی را در مسیر اهداف انتخاباتی خود قربانی کند در حالی که بروز هر یک از این اقدامات و رفتارها به‌سادگی قابل جبران نیست. این موارد برای آمریکا تبعاتی خواهد داشت، آن هم درست در زمانی که باید همگرایی در حوزه روابط بین‌الملل را در دستور کار قرار دهد.