دلایل چرخش امارات به سمت ایران

دلایل چرخش امارات به سمت ایران

عبدا... سهرابی سفیر پیشین ایران در قطر


    دیپلماسی منطقه‌ای ایران، كشورهای مختلفی را در برمی‌گیرد كه در این میان، ارتباط با شش كشور حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، یكی از بخش‌های مهم این دیپلماسی منطقه‌ای است. تمام كارشناسان و افرادی كه شناختی از ابعاد مختلف منطقه دارند بر این موضوع واقف هستند كه جمهوری اسلامی ایران كشور بزرگی با بیش از 2000 كیلومتر مرز آبی با شش كشور همسایه است؛ بنابراین طبیعی است كشورهای همسایه اهمیت بالایی در سیاست خارجی كشورمان داشته باشند و به همین دلیل در بخش‌های مختلف برای ارتباط با این همسایگان برنامه داریم.
یكی از این كشورها كه شاید از منظر اقتصادی در اولویت ما باشد، امارات است. ما با این كشور، روابط اقتصادی بسیاری خوبی داشتیم، به طوری كه روابط سالانه اقتصادی دو كشور به بیش از 20 میلیارد دلار می‌رسید كه این مساله برای كشور امارات هم از اهمیت زیادی برخوردار بود.
البته در این میان، در مقاطعی سخنانی خارج از عرف سیاسی و قواعد بین‌المللی از سوی مقامات امارات درباره حاكمیت جزایر سه‌گانه مطرح می‌شود كه می‌توان یكی از دلایل آن را تحریك دیگران دانست، اما به هر حال در این ارتباط همواره با این كشور دچار چالش بوده‌ایم. در همین زمینه و در دو سال گذشته و قبل از ایجاد چالش بین كشورهای عضو شورای همكاری خلیج‌فارس، موضوع حاكمیت امارات بر جزایر سه‌گانه یكی از بندهای لایتغیر آنها بوده است.  از سوی دیگر، در چند سال اخیر شاهد دخالت امارات در جنگ‌های منطقه، دخالت در امور سوریه علیه مقاومت و همراهی با عربستان در جنگ علیه یمن با نگاه اقتصادی و طمع امارات به یمن بودیم. اما با فرسایشی شدن بحران یمن و گرفتار شدن عربستان در منجلاب مبارزه با حوثی‌ها، اماراتی‌ها نیز مقداری دچار چالش شدند. در مجموع و با توجه به موارد عنوان شده، امارات تقریبا از یك‌سال گذشته و از طرق مختلف در جهت نزدیك شدن به ایران تلاش كرده است در این راستا نیز جمهوری اسلامی ایران همواره آغوش بازی به روی كشورهای همسایه دارد. نیاز فراوان امارات به سرمایه‌های ایران همچنین نقش كشورمان در توسعه و سازندگی امارات به‌ویژه دبی بر كسی پوشیده نیست و این موضوع موجب شده سیاست خارجی و حاكمیتی امارات به این جمع‌بندی برسد كه تاكنون راه را اشتباه رفته‌اند و به همین دلیل چاره‌ای ندارند جز این‌كه برای امنیت خلیج‌فارس و توسعه و آرامش منطقه تلاش كرده و در این ارتباط با ایران همراه باشند؛ چرا كه جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان حامی كشورهای منطقه از آنها دفاع كرده و در این مسیر هزینه‌های زیادی داده است.