مقاومت  به توان دو

دیدار مهم سید حسن نصرا... و اسماعیل هنیه، سکوت و نگرانی مخالفان گفتمان مقاومت را برانگیخته است

مقاومت به توان دو

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر سابق فلسطین و رئیس دفتر سیاسی حماس برای نخستین بار از سال 1993 میلادی تاکنون، وارد بیروت شد تا با مقامات این کشور در خصوص شرایط حاکم بر منطقه و فلسطین دیدارهایی کند. در این میان، دیدار هنیه و سید حسن نصرا...، دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران منطقه قرار گرفته است. در دیدار هنیه و سید حسن نصرا...- که هیأت همراه هنیه از جمله معاون وی صالح العاروری نیز حضور داشتند- تحولات سیاسی و نظامی در فلسطین، لبنان و منطقه و خطرات موجود علیه مسأله فلسطین از جمله معامله قرن، سازش رسمی عربی با رژیم‌صهیونیستی و مسؤولیت امت اسلام در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و بر ثبات محور مقاومت و صلابت آن در مقابله با فشارها و تهدیدها تأکید شد. بر اساس بیانیه حزب‌ا...، در این دیدار بر محکم بودن رابطه میان حزب‌ا... و حماس که بر اساس ایمان، برادری، جهاد، سرنوشت مشترک، توسعه سازوکارها همکاری و هماهنگی میان طرفین بنا شده، تأکید شد.


مقاومت به دنبال ایجاد ائتلافی گسترده
نخستین پیام دیدار اسماعیل هنیه و سید حسن نصرا...، اتحاد راهبردی و عمیق دو نماد مقاومت در منطقه است. حزب‌ا... نخستین جنبش اسلامی بود که توانست در نبرد مستقیم با رژیم اشغالگر قدس در سال 2006 میلادی، اسرائیل را شکست دهد و افسانه دروغین شکست‌ناپذیری این رژیم را به چالش بکشد. حماس نیز پس از آن، طی چند نبرد رو در رو، شکست‌های جبران نشدنی و سنگینی را بر پیکره رژیم اشغالگر قدس وارد کرد. تلفیق کامل قدرت نظامی و ظرفیت‌های راهبردی گروه‌های مقاومت در منطقه با یکدیگر، کابوسی سخت برای تل‌آویو محسوب می‌شود.
معامله قرن هرگز اجرایی نخواهد شد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از اردوگاه عین حلوه در لبنان بازدید کرد.
هنیه، ایستادگی و صبر فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌ها به خاطر بازگشت به فلسطین را ستود و تأکید کرد: ما تا تحقق حق بازگشت مهمان لبنان باقی خواهیم ماند. رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه بر عدم اسکان دائمی، سرزمین جایگزین و آوارگی اجباری آوارگان فلسطینی تأکید کرد و گفت معامله قرن اجرایی نخواهد شد.
موشک‌های ما به تل‌آویو و فراتر از تل‌آویو می‌رسد
اسماعیل هنیه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده است: به دشمن می‌گوییم ظلم تاریخی را فراموش نخواهیم کرد و نخواهیم بخشید؛ همچنین حق بازگشت را فراموش نمی‌کنیم حال هر چقدر فداکاری نیاز داشته باشد. ماشین عادی‌سازی روابط که به راه افتاده نشان‌دهنده موضع ملت‌های منطقه نیست، فلسطین همچنان در وجدان ملت‌ها جای دارد. مقاومت در غزه، موشک‌هایی برای زدن تل‌آویو و فراتر از تل‌آویو در اختیار دارد.
محور مقاومت از هر زمان دیگری قوی‌تر است
 شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد اتحادیه علمای اهل سنت لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: اکنون منطقه در شرایط خاصی قرار دارد. گروه‌های مقاومت در منطقه، جملگی تبلور گفتمانی بزرگ، عظیم و پیروز هستند. گفتمانی که پیروزی آن در قرآن‌کریم تضمین شده است. بدون شک در شرایطی که دشمنان منطقه بر فلسطین و لبنان و دیگر کشورهای منطقه متمرکز شده اند، اتحاد مطلق و مضاعف گروه‌های مقاومت، خنثی‌کننده توطئه رژیم‌صهیونیستی و حامیان و مهره‌های آن خواهد بود.
وی می‌افزاید: نقش حماس در تحقق آشتی ملی در فلسطین و فراتر از آن، توانایی آن در مقابل دشمن صهیونیستی، به‌شدت تل‌آویو و حامیانش را آشفته کرده است. باید تاکید کنیم تنها راه مواجهه با دشمن صهیونیستی، مقاومت خواهد بود و گزینه دیگری در این خصوص وجود ندارد. کسانی که به دنبال صلح با رژیم‌صهیونیستی می‌روند، قطعا دچار خسران و ضرری سخت خواهند شد. مقاومت اکنون در آماده‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد. طی سال‌های اخیر، دشمن صهیونیستی در صدد مباح شمردن تعدی به مقدسات دینی مسلمانان بر آمده است، اما قطعا در این مسیر شکست خواهد خورد.
روابط حزب‌ا... و حماس در یک نگاه
حزب‌ا... و حماس، دو نماد و مصداق جریان مقاومت در منطقه محسوب می‌شوند. روابط این دو جنبش، نزدیک بوده و دوطرف در مقابله با رژیم اشغالگر قدس و آزادی فلسطین و منطقه از شر این رژیم، با یکدیگر همراه و هم عقیده هستند. عربستان سعودی اصلی‌ترین بازیگری بوده است که سعی در تفکیک جریان‌های مقاومت از یکدیگر و ایجاد تفرقه در میان آنها داشته و آمریکا نیز همواره از این تاکتیک سعودی‌ها حمایت کرده است. نقطه اوج این مساله، تحولات سوریه پس از سال 2011 میلادی بود که حدود دو سال بعد منتج به استقرار داعش و دیگر گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه شد.
در آن زمان سعودی‌ها و اماراتی‌ها سعی کردند میان حماس و دیگر گروه‌های مقاومت، بر سر حمایت از حکومت سوریه شکافی عمیق ایجاد کنند؛ اما ما در نهایت، پس از شکست داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری، شاهد هم افزایی مطلق و دوباره حماس و حزب‌ا... با یکدیگر بودیم.
در دیدار اخیر، بر ثبات و پایداری محور مقاومت در برابر همه فشارها، تهدیدها و نیز بر تقویت روابط حزب‌ا... و حماس براساس ایمان، برادری، جهاد و سرنوشت واحد و توسعه رویکرد همکاری و هماهنگی بین دو طرف تأکید شده است. تماس‌های مستمر میان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و سید‌حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان با هدف همسویی و همگرایی هرچه بیشتر آنها برای مقابله مشترک با هرگونه تجاوز احتمالی رژیم‌صهیونیستی به غزه یا خاک لبنان صورت می‌گیرد. در هر حال، تماس گروه‌های مقاومت با یکدیگر، نه‌تنها هرگز ( حتی با وجود توطئه عناصر نفوذی غرب و عربستان سعودی) قطع نشده است، بلکه شاهد تقویت این روابط با یکدیگر هستیم. حقیقتی که ترس مضاعفی را در دل دشمن صهیونیستی، حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آن ایجاد کرده است.  



ثمره هم‌افزایی گروه‌های مقاومت را بارها مشاهده کرده‌ایم
فادی اسماعیل بودیه، سردبیر مجله المرایا نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، از اهمیت دیدار سید حسن نصرا... و اسماعیل هنیه در برهه زمانی کنونی گفته است: نباید فراموش کرد که این دیدار، در مقطعی بسیار حساس رخ داده است. در برهه‌ای که توطئه‌های رژیم‌صهیونیستی و متحدان آن علیه همه اضلاع جبهه مقاومت صد‌چندان شده است. همان‌گونه که می‌دانیم، رژیم صهیونیستیدرصدد است گفتمان مقاومت را هدف قرار دهد. در اینجا، اشغالگران با هر گروه، حزب یا حتی فردی که مبلغ و مروج گفتمان مقاومت است مقابله می‌کند؛ بنابراین، اتحاد گروه‌های مقاومت در برابر توطئه‌های دشمن صهیونیستی یک الزام محسوب می‌شود.  این تحلیلگر لبنانی می‌افزاید: ما بارها ثمره هم‌افزایی و اتحاد مطلق گروه‌های مقاومت را مشاهده کرده‌ایم. ما مشاهده کرده‌ایم چگونه در جریان حضور عناصر تروریستی و تکفیری داعش در منطقه غرب آسیا و در کشورهای عراق و سوریه و لبنان، گروه‌های مقاومت به کمک یکدیگر آمدند و شگفتی بزرگی را در مقابله با عناصر وابسته به آمریکا و رژیم‌صهیونیستی رقم زدند. گفتمان مقاومت به صورت ذاتی شگفتی‌ساز بوده و هرگز در مقابل دشمنان تسلیم نمی‌شود. مقاومت بارها با فداکاری و قدرت خود، درس‌های بزرگی به دشمنان داده است. بدون شک گروه‌های مقاومت در برابر رژیم‌صهیونیستی آرام نخواهند نشست و آزادی کامل فلسطین و بازگشت آن به صاحبان اصلی آن که فلسطینیان هستند، در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.