آلکنـــو   به ایـــــران می‌آید؟

گزارش ویژه از روند انتخاب سرمربی خارجی تیم‌ملی والیبال

آلکنـــو به ایـــــران می‌آید؟

 فدراسیون تکذیب می‌کند، رسانه‌ها تایید. بحث بر سر انتخاب سرمربی تیم‌ملی والیبال است. داستان جالبی است؛ گزینه‌ها را رابط‌های فدراسیون به گوش رسانه‌ها می‌رسانند و جالب‌تر این‌که خود عوامل فدراسیون آنها را تکذیب می‌کنند؛ روندی که در ورزش ایران تبدیل به یک عادت شده است، این‌که ابتدا شایعه یک چیز مطرح می‌شود وسپس اتفاق می‌افتد. وقتی چند روز پیش رسانه‌ها نوشتند که آلکنوی روسی روی نیمکت تیم‌ملی ایران خواهد نشست، دوستان در فدراسیون والیبال  بیانیه‌ای بلند صادر کردند و گفتند:«کی گفته؟ هنوز انتخاب نکرده‌ایم.» استخدام سرمربی خارجی قطعی است و اصلا بعید نیست که با وجود تکذیب فدراسیونی‌ها آلکنو روی نیمکت ایران بنشیند. البته باز‌هم چیزی مشخص نیست و شاید «‌نه» این سرمربی روسی فدراسیون را وارد مذاکره با سایر گزینه‌ها کند.
 12 گزینه روی میز فدراسیون والیبال
مسوولان فدراسیون تکذیب می‌کنند اما باید گفت شکی وجود ندارد که یکی از این 12‌نفر هدایت تیم‌ملی ایران را برعهده خواهد گرفت. سوالی که مطرح است این که چرا مسوولان فدراسیون مدام همه چیز را تکذیب می‌کنند؟ چه ایرادی دارد که همه‌چیز شفاف باشد و مثلا داورزنی بیاید و خیلی ساده بگوید:«بله این 12‌نفر گزینه‌های ما هستند و یکی از آنها هدایت تیم‌ملی را برعهده خواهد گرفت.»
با همه این شرایط در فهرست کمیته انتخاب سرمربی تیم‌ملی والیبال نام 12 مربی از جمله الکنو، کاستلانی، استویچف، ده‌جورجی، جیانی، برناردی، گاردینی، آنتیگا و لورنزتی  به چشم می‌خورد.
 ولاسکو، مشاور اصلی داورزنی
خولیو ولاسکو که سابقه هدایت تیم‌ملی را در کارنامه دارد و خیلی‌ها می‌گویند نسل طلایی والیبال را او ساخته ، مشاور اصلی داورزنی برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی است. خود داورزنی بارها عنوان کرده که از راهنمایی‌های ولاسکو استفاده می‌کند و این بار هم قطعا از او برای استخدام سرمربی ایران مشاوره گرفته است. هنوز مشخص نیست نفر مورد نظر ولاسکو و مشاوره‌ای که او داده
چه بوده است؟
 گزینه خوب هست، پول نیست!
سرمربیان خوب خارجی که اگر قرار باشد بگوییم شایسته نشستن روی نیمکت ایران هستند را می‌شود گزینه کرد، اما باید یک واقعیت مهم را هم در نظر گرفت. این‌که مربیان خارجی به دلار پول می‌گیرند و رقم دستمزدشان آنقدر بالاست که شاید مقرون به صرفه نباشد که در این شرایط حساس استخدام‌شان کرد. کرونا ضربه بزرگی به ورزش کشور زده و مشکلات مالی در همه رشته‌های ورزشی مشهود است.
بیشتر فدراسیون‌ها از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند و در شرایط کنونی کمتر اسپانسری پا به عرصه ورزش می‌گذارد. به همین دلیل، پول مهمترین مشکل فدراسیون والیبال برای استخدام سرمربی خارجی است. به قول یکی از اعضای فدراسیون اگر پول بود  همین امروز یک مربی تراز اول سرمربی ایران می‌شد.
 دبیر فدراسیون والیبال: آدم‌ها را نسوزانید
میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال معتقد است مطرح شدن نام گزینه‌ها در رسانه‌ها فقط این مهره‌ها را می‌سوزاند. او می‌گوید:«اسامی مطرح شده گمانه‌زنی رسانه‌هاست. خبرگزاری‌ای که حالا توافق با آلکنو را مطرح کرده، پیشتر آمدن ولاسکو را تمام شده دانسته بود. نمی‌دانم چرا آنها  زود آدم‌ها را تمام می‌کنند . تنها مشکل بزرگ این است که نتیجه مذاکره را به ما نمی‌گویند.»
 آلکنو در فهرست فدراسیون هست
تقوی با اشاره به فهرست منتشر شده در رسانه‌ها می‌گوید:«آلکنو هم یکی از مربیان بزرگ  والیبال دنیاست. اگر قرار باشد 5 مربی موفق و مدال‌آور در دنیا را اسم ببریم  آلکنو یکی از آنهاست. وقتی آرمان ما صعود تیم‌ملی  به جمع چهار تیم اول المپیک است ، منطقی است نیمکت تیم‌ملی را به مربی بزرگی چون او بسپاریم. تیم‌ملی ما برای المپیک شرایط خاص و  ویژه‌ای دارد . خیلی از مربیان بزرگ تیم دارند و خیلی‌ها هم مثل رزنده‌، مک کاچن یا حتی ولاسکو دیگر مربیگری نمی‌کنند. ولاسکو مدیر تیم‌های ملی ایتالیاست . رزنده فعالیت اقتصادی می‌کند. بعضی مربیان مثل هاینن هم تیم دارند. آلکنو هم اسمش در فهرست مربیان مد‌نظر قرار گرفته، اما باید اعضای کمیته فنی بررسی و چهار نفر را برای جلسه بعدی انتخاب کنند تا بعداز بحث و بررسی،  فدراسیون مذاکره را با گزینه‌های اصلی شروع کند.»