حتی یک آمریکایی نباید در عراق بماند

جعفرالحسینی ، سخنگوی کتائب حزب‌ا... در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم:

حتی یک آمریکایی نباید در عراق بماند

کشور عراق طی سال‌های اخیر به یک نقطه کانونی و مهم در تحولات منطقه تبدیل شده است. پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، ملت عراق در تظاهراتی گسترده و بی‌سابقه، خواستار خروج اشغالگران آمریکایی از کشورشان شدند. ضمن آن‌که پارلمان عراق نیز رسما دستور اخراج نیروهای آمریکایی از تمامی پایگاه‌هایی را که در خاک این کشور تحت تصرف دارد صادر کرد. با این حال، برخی مسؤولان دولتی و سیاستمداران عراقی، همچنان در برابر این خواسته مقاومت کرده و اخراج نیروهای آمریکایی را به آینده موکول کرده‌اند. در این خصوص، جام‌جم گفت‌وگویی اختصاصی با سید جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب‌ا... انجام داده است.

طی سال‌ها و به‌خصوص ماه‌های گذشته، تحولات عمده‌ای در عراق و منطقه به وقوع پیوست. وضعیت جبهه مقاومت را در برهه فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امروز ما در سراسر منطقه، از عراق و سوریه تا لبنان و یمن، شاهد تثبیت و تبلور جریان مقاومت در کشورهای مختلف منطقه هستیم. قدرت مقاومت را مدیون شهدای بزرگواری مانند حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هستیم. دشمنان، اقدامات زیادی انجام دادند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند، اما در این مسیر ناکام مانده و خواهند ماند. باید تاکید کنم دشمنان، جبهه مقاومت را نشناخته‌اند. جبهه مقاومت با تمامی توان خود به میدان آمده است تا در مقابل اشغالگران و کسانی که هویت دینی، ملی و مذهبی ملت‌های منطقه را به چالش کشیده‌اند، مقابله کند. جبهه مقاومت به دنبال حفظ عزت کشورهای منطقه است. ما امروز ثمره خون شهدای بزرگوار مقاومت را به‌وضوح می‌بینیم. اکنون در سال2020 میلادی قرار داریم و همگان اذعان دارند جبهه مقاومت چه به لحاظ عده و چه از نظر امکانات بسیار قوی‌تر از گذشته شده است. با این حال، دشمنان مقاومت امروز نسبت به قبل ضعیف‌تر شده‌اند.
گرچه مقامات آمریکایی از کاهش نیروهای خود در عراق خبر داده‌اند، اما همچنان می‌کوشند در مقابل مطالبه ملت عراق مبنی بر خروج کامل از این کشور ایستادگی کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
آمریکا و مزدوران آن در داخل عراق، حتی برخی کسانی که در عرصه سیاسی عراق حضور دارند، سال‌هاست درصدد فریب ملت عراق در خصوص لزوم حضور نیروهای آمریکایی هستند. آنها سعی کردند از روش‌های مختلفی استفاده کنند تا بلکه بتوانند ملت عراق را درمورد پذیرش این مساله اقناع کنند. قویا تاکید می‌کنیم هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی جایی در عراق ندارند و باید به حضور آمریکا در عراق پایان داده شود. ما هیچ‌گونه حضور نیروهای آمریکایی در عراق، اعم از حضور نظامی، مستشاری، اقتصادی و سیاسی را نمی‌پذیریم. ما نمی‌پذیریم آمریکا در عرصه فرهنگ و معادلات اجتماعی کشورمان نیز بخواهد نفوذی داشته باشد. آمریکا قصد دارد با مشتعل کردن منازعات در عراق، توجیهی برای حضور خود در کشورمان داشته باشد. قطعا این مساله را نپذیرفته و نمی‌پذیریم. آمریکا باید به طور کامل عراق را ترک کند.
آمریکا مدعی است حضور نظامیان این کشور برای مقابله با داعش و تروریسم تکفیری لازم بوده و فعالیت‌های این گروه‌های تروریستی را بهانه‌ای برای بقای خود در عراق می‌داند. نظر شما چیست؟
واقعا چه کسی می‌تواند تعلق خاطر داعش و گروه‌های تروریستی به آمریکا را منکر شود. نیروهای آمریکایی با تشکیل ائتلافی ظاهری به نام مقابله با تروریسم، به تجهیز داعش و حمایت از آن روی آورده‌اند. این روند طی سال‌های اخیر ادامه داشته و هنوز هم ادامه دارد. آمریکا و متحدان آن در منطقه مانند عربستان سعودی می‌خواهند عراق را تسلیم خود کنند و برای تحقق این خواسته شوم خود، از تروریست‌های داعش استفاده می‌کنند. منطقه و دنیا شاهد بودند چگونه صدها هزار جوان عراقی متعهدانه و خالصانه در میدان نبرد با تروریسم ساخته و پرداخته دست آمریکا و دشمنان عراق حاضر شدند و درنهایت، داعش و در حقیقت آمریکا را شکست دادند. تحرکاتی که آمریکا در حمایت از داعش و در مناطق مرزی عراق و سوریه انجام می‌دهد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نکته قابل‌تامل این‌که مقاومت عراق، در پاسخ به چنین جنایاتی شکل گرفت. مقاومت پس از اشغال موصل، یکپارچه به میدان نبرد با داعش آمد. در هر حال، آمریکا داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت می‌کند؛ بنابراین هر جریانی را که بخواهد در مقابل تروریست‌های مورد حمایت آمریکا ایستادگی کند تحت فشار و محدودیت قرار می دهد. همچنین از وقتی مطالبه گسترده و همگانی خروج آمریکا از عراق مطرح شد، آنها(سیاستمداران آمریکایی) سعی کرده‌اند این مطالبه عمومی را به محاق رانده و تحرکات تروریست‌های ساخته و پرداخته دست خود را مستمسک و بهانه‌ای برای استمرار حضور خود در عراق قرار دهند. داعش در حقیقت خط قرمز آمریکا در عراق است و مقامات آمریکایی نسبت به ادامه تحرکات و حفظ موجودیت آن حساس هستند. اما ملت عراق، مجالی به آمریکا برای ادامه این اقدامات نمی دهد تا زمانی که نیروهای آمریکایی به صورت کامل عراق را ترک کنند.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است. به نظر شما حضور یا عدم حضور دوباره ترامپ در کاخ‌سفید یا جایگزینی بایدن و دموکرات‌ها، چه تاثیری در سیاست منطقه‌ای آمریکا و به‌خصوص سیاست‌های واشنگتن در عراق به وجود خواهد آورد؟
امروز در آمریکا، موضوع رقابت انتخاباتی میان بایدن و ترامپ مطرح است. اما معتقدم بایدن یعنی ترامپ و ترامپ یعنی بایدن! راهبرد و اهداف آنها در عراق با یکدیگر کاملا یکسان است. با این حال، ممکن است ترامپ و بایدن در تاکتیک‌ها و روش‌های خود در رسیدن به آن اهداف، تفاوت‌هایی داشته باشند. بایدن همان کسی است که طرفدار طرح تقسیم عراق بر اساس تعلقات قومیتی است. تجزیه عراق هدفی است که آمریکایی‌ها آن را در سر می پرورانند. قطعا آنها به این هدف دست پیدا نخواهند کرد، چه بایدن در مسند قدرت باشد و چه ترامپ و چه هرکس دیگری که در آینده در کاخ‌سفید حاضر شود.
پیام شما به سیاستمداران و خصوصا دولتمردان عراقی در برهه حساس و سرنوشت‌ساز فعلی چیست؟
مقاومت عراق خواستار کرامت و عزت کشورمان است. رزمندگان مقاومت از جان خود در این مسیر مقدس گذشته‌اند و در دفاع از ملت عراق لحظه‌ای تردید به خود راه نداده‌اند. ما از شهادت در راه خدا صحبت می‌کنیم. به سیاستمداران عراقی توصیه می‌کنیم از گفتمان و اهداف مقاومت فاصله نگیرند و دور نشوند. به آنها توصیه می‌کنیم هرگز پذیرای حضور و سلطه آمریکا در عراق نباشند. همچنین توصیه می‌کنیم کسانی که سعی دارند با ایجاد تشکیک میان مردم در خصوص حضور نیروهای آمریکایی قصد دارند ماندن این نیروها را توجیه کنند، نگاهی به نبرد جریان مقاومت در برابر تروریسم داعش یا همان تروریسم آمریکایی بیندازند. مقاومت، مدافع ملت و پیام آور عزت و آزادگی عراق است.

کتائب حزب‌ا... در یک نگاه
کتائب حزب‌ا...، با هدف مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی و انگلیسی در عراق و حفظ اماکن مقدس و عتبات عالیات شکل گرفته است. کتائب حزب‌ا... در کنار سایر گروه‌های مقاومت در عراق، نقش گسترده و بسیار پررنگی در مقابله با تروریسم تکفیری داعش در این کشور ایفا کرد. این نقش‌آفرینی، در جریان آزادسازی موصل از اشغال داعش به نقطه اوج خود رسید. پس از پیروزی مقاومت عراق بر داعش، وزارت خزانه‌داری آمریکا که از نقش و جایگاه کتائب حزب‌ا... در شکست نقشه‌های خود در عراق و منطقه آگاه بود، حملات متعددی را علیه آن صورت داد.
پس از شهادت مظلومانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس( که یکی از اصلی‌ترین پایه‌گذاران کتائب حزب‌ا... بوده است)،کتائب حزب‌ا... مطالبه عمومی ملت عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی را بارها مورد تاکید قرار گرفت و به نیروهای آمریکایی در خصوص مقاومت در برابر این خواسته هشدار داده است. همچنین کتائب حزب‌ا... گرفتن انتقام خون شهدای مقاومت، خصوصا سردار سلیمانی و ابومهدی المنهدس را اجتناب ناپذیر دانسته است. اواخر سال گذشته، ابو فدک المحمداوی، دبیرکل پیشین و عضو شورای کتائب حزب‌ا... در نشستی با نظر موافق سازمان الحشدالشعبی عراق به عنوان رئیس ستاد این نیرو به جای شهید ابو مهدی المهندس انتخاب و معرفی شد.