کمک مومنانه    ۱۰۰۰ میلیاردی شد

رئیس مجمع خیرین استان تهران می‌گوید امسال نسبت به سال گذشته کمک‌های مردمی 400 درصد بیشتر شده‌است

کمک مومنانه ۱۰۰۰ میلیاردی شد

افزایش کمک‌های مردمی در روزهای کرونا درست شبیه همان مثال لیوان نیمه‌پری است که عده‌ای آن را خالی می‌بینند و عده‌ای به نیمه‌پر آن دقیق می‌شوند. همین است که تعبیرهای مختلفی هم در این رابطه شکل‌گرفته‌است. برخی آن را حاصل ناکارآمدی دولت‌ها در کمک‌رسانی در شرایط بحران می‌دانند و عده‌ای به رفتارشناسی جامعه‌ایرانی اشاره دارند که در اوج بحران‌های اقتصادی طبق آیین و سنت‌های پیشینیان و شعائر مذهبی‌شان توجه عمیقی به محیط پیرامونی خود دارند. این قصه از جایی جالب‌توجه‌تر می‌شود که همواره یک‌شکلی از خودتحقیری همراه با رفتار جامعه‌ایرانی بوده، این‌که همیشه در مقام مقایسه وضعیت رفتاری هموطنانش را پایین‌تر از شهروندان غربی متصور بوده و حالا آن‌طور که آمارها گواهی می‌دهند نه‌تنها وضعیت ایران در شرایط کرونا در کمک‌رسانی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی پایین نیست که می‌تواند حداقل در این زمینه یکی از سردمداران هم باشد. کمیته‌امداد میزان کمک‌های مردمی در طرح ایتام امسال را 1100 میلیارد تومان عنوان کرده، رقمی که نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی دارد، از سوی دیگر سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خرداد امسال از کمک 920 میلیارد تومانی مردمی در خصوص کرونا خبر می‌دهد درحالی‌که این رقم در فروردین امسال فقط 376 میلیارد تومان بود. این آمار در حالی ارائه‌شده که در کنار این نهادها پویش‌هایی هم‌شکل گرفته که بی‌هیاهو در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن آن به مردم آسیب‌دیده از کرونا هستند. نه این‌که موضوع تازه‌ای باشد که پیش‌ازاین هم همواره مردم درراه یاری‌رساندن به درماندگان در شرایط بحران پیشتاز بوده‌اند، از سیل سیستان بگیرید تا زلزله‌های گهگاهی در این سرزمین، اما ایرادی که درگذشته به این رفتار وارد بوده، تب تند کمک‌هایی است که زود به عرق نشسته است و حالا تداوم کمک‌های مردمی به نیازمندان اما نشان از پختگی رفتار آنها دارد.

کمک‌های شگفت‌انگیز
هرچند دغدغه ابتدایی شیوع کرونا هراس از ابتلا بود، اما خیلی زود این هراس جایش را به یک بیم فراگیرتری به نام کسادی کسب‌وکار و دغدغه معیشت داد. نگرانی بسیاری از نهادهای حامی نیازمندان در همان روزهای ابتدایی هم همین بود، این‌که با همان شرایط معمول به‌واسطه اقتصاد نابسامان سفره نیازمندان کوچک‌تر شده بود و با فراگیری کرونا و از رونق افتادن کسب‌وکارها این مشکل بیش‌ازپیش به چشم خواهد آمد. اما خبرهایی که از کمیته‌امداد امام خمینی (ره) می‌رسد از این حکایت دارد که کمک‌های مردمی به نیازمندان در شرایط کرونایی افزایش داشته‌است.
 علیرضا عسگریان، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته‌امداد این افزایش کمک‌های مردمی را حاصل «عمیق شدن گرایش احساسی، دینی و اعتقادی» می‌داند. او به جام جم می‌گوید:«افزایش میزان مشارکت‌های مردمی شاید یک مقدار تعجب‌آور باشد. امسال میزان کمک‌های مردمی در طرح اکرام ایتام به 1100 میلیارد تومان می‌رسد درحالی‌که سال گذشته کمک‌های مردمی 1010میلیارد تومان بود، البته میزان کمک‌های مردمی در سال گذشته هم جهش داشته‌است.»



کار بزرگ مردم به روایت آمارها
تعجب‌آور خوانده شدن میزان کمک‌های مردمی به کمیته‌امداد امام خمینی (ره) وقتی ملموس‌تر می‌شود که به برخی آمارهای ارائه‌شده از میزان این کمک‌ها دقت کنیم.  مرتضی بختیاری، رئیس کمیته‌امداد امام خمینی(ره) همین چند وقت پیش افزایش میزان کمک‌های مردمی به این نهاد را در عید قربان نسبت به سال گذشته 82 درصد عنوان کرده بود که رقمی قابل‌توجه است. او این توجه به نیازمندان را با توجه به شیوع ویروس کرونا، تورم و افزایش قیمت‌ها «کار بزرگی از سوی مردم»
دانسته‌است.   محمد فلاحی، مسؤول بخش شبکه‌های مردمی و امور خیریه کمیته‌امداد تهران هم گفته‌است؛
«از زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند کمک‌های مؤمنانه صورت بگیرد، کمک‌های مؤمنانه مردم دو برابر شده‌است.»    آن طور که علیرضا عسگریان هم می‌گوید براساس آمارهای موجود در بحث اکرام طی چهار ماهه اول سال میزان مشارکت و کمک‌های مردمی ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده‌است.  معاون مشارکت‌های مردمی کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگو با ما درباره میزان این کمک‌ها در ماه مبارک رمضان از آماری شگفت‌انگیز رونمایی می‌کند و می‌گوید: «در ماه رمضان طرح اطعام مهدوی را داشتیم و قرار بود 5000 پرس غذا توزیع شود که این میزان از ۱۱میلیون عبور کرد و همچنین قرار بود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بسته معیشتی میان مددجویان توزیع شود که به بیش از دومیلیون و ۲۰۰هزار بسته رسید.»



افزایش 121 درصدی كمك‌های بهزیستی
 سازمان بهزیستی هم از نهادهایی بوده كه براساس آمارهای ارائه‌شده، شاهد افزایش میزان كمك‌های مردمی بوده است. به گواه این آمارها در پویش تهیه ملزومات بهداشتی برای مبارزه با كرونا (اسفندماه ۹۸) مبلغ ۱۵۷ میلیارد ریال و در پویش همدلی مؤمنانه در ماه رمضان امسال، بیش از 2815 میلیارد ریال جمع‌آوری شده است.
ذوالفقار یزدان‌مهر، معاون مشاركت‌های مردمی، موسسات غیردولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی كشور می‌گوید این كمك‌ها در قالب پویش‌های متفاوتی صورت گرفته است. او می‌افزاید: «همچنین پویشی با عنوان «حلقه وصل باشیم» در سال ۹۸ اجرا شد كه میزان كمك‌های جمع‌آوری شده در این پویش مبلغ ۱۱۶ میلیارد ریال بود و با این مبلغ ۲۲۰ جهیزیه برای نوعروسان تحت پوشش بهزیستی، تهیه شد.» مهدی كاظمی، رئیس دبیرخانه مشاركت‌های مردمی سازمان بهزیستی در رابطه با مقایسه این آمار به نسبت مشابه سال گذشته به جام‌جم می‌گوید: «در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته میزان كمك‌های مردمی تا 121 درصد رشد داشته است.» از او در رابطه با چرایی این افزایش می‌پرسیم و این‌كه این افزایش نتیجه چه عاملی می‌تواند باشد؟ او به جام‌جم می‌گوید: «حس همدلی شهروندان نسبت به یكدیگر دلیل اصلی این افزایش بوده، اما در كنار این همدلی باید به نكته مهم دیگری هم دقت كرد و آن هم‌افزایی دستگاه‌ها و پرهیز از موازی‌كاری نهادها در این حوزه بوده است. در كمك‌های مردمی عید قربان هم بالای 50 درصد افزایش به چشم می‌خورد. این‌كه مجموعه‌های مختلف تحت عنوان یك اسم یعنی ایران همدل، با یك شماره حساب و رویه قرار گرفتند، تاثیر مهمی در افزایش كمك‌های مردمی داشته است.» 




400 درصد رشد در سایه تورم
آمارهای شگفت‌انگیز افزایش کمک‌های مردمی تنها محدود به کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره) نیست، رئیس مجمع خیرین استان تهران هم به جام‌جم از افزایش چشمگیر این کمک‌ها می‌گوید. محسن ولیئی معتقد است کرونا در کنار همه تهدیدهایش فرصتی برای فراهم‌کردن بستری برای دست‌گیری ساخته‌است.
 او می‌افزاید:‌ «این روحیه از همان ابتدا با تشکیل گروه‌های مردمی در ضدعفونی‌کردن معابر خودش را نشان داد. این ماجرا با بیانات رهبر معظم انقلاب در نیمه‌شعبان هم سرعت بیشتری گرفت و افزایش چشمگیری داشت.
 کرونا به‌رغم تهدیدهایش فرصتی برای همدلی بین مردم پدید آورد. این روحیه تعاون میان مردم تنها محدود به کمک‌های نقدی نمی‌شد و در بسیاری از موارد دیگر هم خودش را نشان داد، از بخشیدن اجاره‌بهای مغازه‌ها و طرح همسایه خوب گرفته تا بخششی که بسیاری از صاحبخانه‌ها نسبت به مستاجرین خود داشتند.»
 آن طور که رئیس مجمع خیرین استان تهران می‌گوید امسال نسبت به سال گذشته بخش کمک‌های مردمی 400 درصد رشد داشته‌است و این افزایش شگفت کمک‌های مردمی در شرایطی بوده‌است که تورم افزایش بسیاری داشته و معیشت شهروندان سخت‌تر شده‌است.



شگفتانه پویش‌های مردمی
در کنار کمک‌های مردمی به نهادها پویش‌های بسیاری هم در این میان شکل گرفت، یکی از آنها پویش «ایران همدل» بود که در فاصله‌ای کوتاه بدل به بزرگ‌ترین پویش ملی کشور شد. ایران همدل از نیمه‌شعبان امسال آغاز شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت نیمه‌شعبان امسال و با اشاره به مشکلاتی که به خاطر کرونا برای برخی مردم پیش‌آمده، فرمودند: «ماه رمضان، ماه انفاق است. ماه ایثار است. ماه کمک به مستمندان است.
 چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.»
همین پیام موجب شد پویشی به نام ایران همدل در سراسر ایران با هدف فراگیرشدن مفهوم مواسات در جامعه‌اسلامی آغاز به کار کند. محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور و دبیر و سخنگوی رزمایش کمک‌های مومنانه میزان بالای مشارکت‌های مردمی در پیوستن به این پویش ملی را برای خود برگزارکنندگان هم «غیرقابل باور» خواند. او به جام‌جم گفت: «پیش‌بینی ما بر اساس وضعیت نابسامان معیشتی مردم به‌واسطه گرفتاری‌های مرتبط با بیماری کرونا بسیار کمتر از لطفی بود که مردم به این پویش داشتند.
تازه این کمک‌ها بخشی از مواردی است که ما توانستیم محاسبه کنیم.» به باور او هفت‌میلیون و ۱۵۰هزار بسته معیشتی و سه‌میلیون نفری که این بسته‌ها شامل آنها شده‌است می‌تواند به‌عنوان رکوردی از میزان کمک‌های مردمی ثبت شود.
وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی هم اعلام کرد: «مجموعا ۳۰میلیارد تومان کمک‌های مردمی در مرحله‌اول پویش ایران همدل به دست مددجویان بهزیستی رسید.»



نگاه جامعه‌شناس
افزایش چشمگیر كمك‌های مردمی به نهادهای یاری‌رسان بسیاری از این نهادها را هم غافلگیر كرده است.
 این درحالی است كه كرونا معیشت شهروندان را سخت‌تر كرده و تورم و نابسامانی‌های اقتصادی در سایه تحریم‌های ظالمانه هم سفره آنها را كوچك‌تر كرده است، اما آیا می‌توان یك نظام جامعه‌شناسانه از این رفتار به دست آورد؟ می‌توان از تغییر رفتار جامعه ایرانی در دوره بحران حرف زد؟ برخی جامعه‌شناسان معتقدند در كنار حس خوبی كه افزایش كمك‌های مردمی به نیازمندان به همراه دارد پیام روشنی هم می‌توان از آن دریافت و آن هم كاهش سرمایه اجتماعی است.
به این مفهوم كه مردم از واكنش دولت در شرایط بحرانی ناامید شده‌اند و خودشان آستین بالا زده‌اند تا به كمك هموطنان خودشان بشتابند. عده دیگری هم آن را نه نتیجه تغییر رفتار جامعه ایرانی و به نوعی به فطرت و غریزه بشری مرتبط می‌دانند.
آنها معتقدند مقایسه شرایط بحرانی كرونا با سیل یا زلزله در یك منطقه تفاوت‌های آشكاری دارد، چرا كه تاثیر كرونا نه در یك منطقه كه در تمام كشور جاری است.
در واقع مردم می‌دانند شرایط بحرانی بسیار بیشتر از گذشته نزدیك به زندگی خود آنهاست و همین باعث شده است این كمك‌ها محدود به یك دوره زمانی نباشد و در تمام این مدت تداوم داشته باشد.
سالار اجتهد، جامعه‌شناس نیز به جام‌جم می‌گوید: «همیشه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در شرایط بحران از دولت‌ها پیش بوده‌اند و شرایط كنونی هم از این ماجرا مستثنا نیست، بنابراین نمی‌توان آن را منفك از بقیه رفتارها تحلیل كرد.» او ادامه می‌دهد: «اتفاقا در شرایط بحرانی همچون كرونا باید به دنبال مدیریت اجتماع محور بود، به این مفهوم كه نیروهای بومی و محلی را در برنامه‌ریزی، كنترل و هدایت دخیل‌كرد.»