سیاست تحقیر حداکثری

گزارش تصویری از رفتار متکبرانه روسای‌جمهوری آمریکا با سران کشورها

سیاست تحقیر حداکثری

انتشار عكسی از دیدار رئیس‌جمهور صربستان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در كاخ سفید به سوژه داغ رسانه‌ها در روزهای اخیر تبدیل شده است. در این عكس، الكساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان روی یك صندلی در وسط اتاق بیضی‌شكل كاخ سفید نشسته و دونالد ترامپ با تكبر پشت میز بر روی مبل خود لم داده است. این عكس آن‌قدر تحقیرآمیز بود كه بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره آن، این‌گونه نوشت: اگر شما به كاخ سفید دعوت شده‌اید اما صندلی شما مثل این است كه بازجویی می‌شوید. گرچه این عكس بسیار جنجال‌برانگیز شده است اما نگاهی به سابقه روابط آمریكا با دیگر كشورها نشان می‌دهد كه روسای‌جمهور آمریكا حتی با متحدان خود نیز رفتاری تحقیرآمیز دارند و هیچ‌گاه نمی‌توان نسبت به رفتار آنها در تعاملات دیپلماتیك، مطمئن بود. همین رویكرد آمریكاست كه باعث شده جمهوری اسلامی ایران همواره تاكید كند تنها از جایگاه برابر حاضر به مذاكره با آمریكاست و هیچ‌گاه نمی‌پذیرد همچون كشورهای دیگر زیر بار رفتار تحقیرآمیز مقامات آمریكایی برود.

اشاره تحقیرآمیز اوباما به وزیرخارجه ترکیه
فروردین 91 ، اجلاسی در کره‌جنوبی برگزار شد که آمریکا و ترکیه هم از شرکت‌کنندگان آن بودند. در حاشیه این اجلاس، دیدار دوجانبه‌ای میان رجب طیب اردوغان و باراک اوباما برگزار شد.
 رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این دیدار، احمد داوود‌‌اوغلو، وزیرخارجه وقت ترکیه را با انگشت اشاره و به شکلی تحقیرآمیز به‌سوی خود فراخواند و بلافاصله داوود‌اوغلو با عجله به سمت رئیس‌جمهور آمریکا آمد.
این رفتار اوباما با داوود‌اوغلو، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترکیه داشت و با انعکاس این تصاویر در بخش‌های خبری خود نوشتند: اشاره انگشت اوباما به داوود‌اوغلو موجب تحقیر ترکیه شد.



اهانت آمریکا به عمران‌خان
عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در ابتدای مرداد 98 برای دیدار با مقامات آمریکایی، سفری به واشنگتن داشت اما تصاویری که از حضور او در آمریکا منتشر شد، نشان‌دهنده رفتار تحقیرآمیز آمریکایی‌ها با او بود. بر‌اساس تصاویری که شبکه‌‌العربیه از حضور عمران‌خان در واشنگتن منتشر کرد، هیچ مقام رسمی از سوی دولت آمریکا برای استقبال او در محل حاضر نشده بود.
بر این اساس، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه، اسدخان سفیر پاکستان در واشنگتن و شماری از تجار پاکستانی تنها کسانی بودند که برای استقبال از عمران‌خان به فرودگاه رفتند. از سوی دیگر، نخست‌وزیر پاکستان با یک خودروی مسافربری عادی فرودگاه را ترک کرد. این رفتار دولت آمریکا واکنش تند رسانه‌های پاکستانی را به‌دنبال داشت و آن را یک عمل تحقیرآمیز و غیردیپلماتیک ارزیابی کردند.




سیاهه بلندبالای تحقیر سعودی‌ها از سوی ترامپ
تحقیر مقامات سعودی از سوی آمریكایی‌ها به‌ویژه در دوره ترامپ، روایت بلندبالایی است كه به یك یا دو نمونه محدود نیست. دونالد ترامپ از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، توهین و تحقیر سعودی‌ها را شروع كرد و در یكی از سخنرانی‌های خود در آن زمان گفت: آل سعود برای ما همچون گاو شیرده‌ای است كه هر وقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور كشتن آن را صادر می‌كنیم.
ترامپ در سخنرانی دیگری گفته بود اگر حمایت‌های آمریكا نباشد عربستان دو هفته نمی‌تواند سرپا بماند و فرو می‌پاشد.
رئیس‌جمهور آمریكا در این چهار سال هم بارها به شیوه‌های مختلف در سخنرانی‌هایش مقامات سعودی را مورد تمسخر قرار داده و تحقیر كرده است.
در سال 97، خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از یك عضو خاندان سعودی گزارش داد كه ولیعهد‌عربستان از نمایش كاتالوگ خریدهای تسلیحاتی عربستان توسط ترامپ احساس حقارت كرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، بن سلمان در كاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار كرد؛ جایی‌كه رئیس‌جمهور آمریكا لیست خریدهای عربستان و توافق‌هایی كه بین دو‌طرف به امضا رسیده را به صورت علنی به رخ كشید. سی ان ان نوشت؛ درحالی كه بن‌سلمان در كنار ترامپ نشسته بود وی یك كاتالوگ بزرگ از لیست خریدهای تسلیحاتی عربستان را به خبرنگاران، دوربین‌ها و حضار نشان داد و با خواندن تك‌تك رقم‌های قراردادهای امضا شده به طعنه به محمد بن‌سلمان گفت این پول‌ها برای شما رقمی نیست، بیشتر بخرید! این شبكه آمریكایی نوشت: درحالی‌كه ترامپ مشغول ارائه توضیحات درباره جزئیات این قراردادها بود چهره بن سلمان نشان می‌داد كه انتظار نداشته ترامپ جزئیات قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری را جلوی چشمان او به نمایش عمومی بگذارد.




تحقیر مرکل و می
در خرداد امسال، خبرگزاری سی‌ان‌ان، گزارشی از رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به صدراعظم آلمان منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل او را نادان نامیده و متهم کرده از روسیه حرف‌شنوی می‌کند. بر اساس این گزارش، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس هم او را احمق نامیده و از او به لحاظ بی‌خردی‌اش در رابطه با برگزیت، ناتو و مسأله مهاجرتی انتقاد کرده ‌است.
 سی‌ان‌ان به نقل از منابع موثق خود با بیان این‌که در جریان این گفت‌وگوهای تلفنی، حمله لفظی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به می و مرکل شدید بوده، حرف‌های ترامپ را سادیستی و تحقیرآمیز خوانده ‌است. سی‌ان‌ان افزوده‌است: رئیس‌جمهور فرانسه، نخست وزیر اتریش و کانادا نیز از سوی ترامپ مورد تحقیر قرار گرفتند.



تحکم به رئیس جمهور اسپانیا
در تیر ماه 98 رفتار توهین‌آمیز دونالد ترامپ با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در اجلاس گروه ۲۰ خشم رسانه‌های این کشور را برانگیخت. به نظر می‌رسد ترامپ قبل از یکی از جلسات گروه ۲۰ فورا گفت‌وگو با سانچز را قطع می‌کند. تصاویر منتشر شده از این اجلاس نشان می‌دهد ترامپ با انگشت صندلی سانچز را به او نشان می‌دهد که سرجایش بنشیند، سانچز لبخندی می‌زند و از دستور او تبعیت می‌کند. اگر چه ممکن است ترامپ تصور می‌کرد آن موقع زمان بدی برای گفت‌وگوست یا شاید نمی‌خواسته در مسیر سیاستمداران دیگر یا مشاوران همراهش قرار بگیرد، اما برخی ناظران در اسپانیا ژستی را که او در برخورد با نخست‌وزیر اسپانیا به خود گرفته، توهین‌آمیز توصیف کرده‌اند. روزنامه ال پاییس یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های اسپانیا این حرکت ترامپ را دست انداختن و روزنامه الپریودیکو آن را زشت توصیف کرده‌است. رسانه اینترنتی دیاریو پاتریوتا نیز نوشته‌است ترامپ سانچز را تحقیر کرد و نشست قبلی ناتو را یادآوری کرد که در آن ترامپ به سختی به صورت سانچز نگاه کرده و به زور جواب احوالپرسی او را داده‌است.




برداشتن شوره از کت مکرون
در اردیبهشت 97 ، دونالد ترامپ هنگام استقبال از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اتاق بیضی شکل کاخ سفید، در اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک در حالی که کنار مکرون ایستاده بود به شوره سر مکرون که روی یقه کت او بود اشاره کرد و گفت: اجازه بده من این شوره کوچک را بردارم!



داد و فریاد ترامپ بر سر محمود عباس
خرداد 96 ، دونالد ترامپ در اولین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی در حاشیه دیدار با مقامات صهیونیست، سفری کوتاه به بیت لحم داشت و آنجا در میان تدابیر شدید امنیتی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. به گزارش کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار مختصر خود با محمود عباس، با داد و فریاد، او را به فریبکاری و تحریک فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها متهم کرده‌است.



بی‌توجهی اوباما به نخست‌وزیر عراق
بی‌احترامی باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به نخست‌وزیر عراق در حاشیه روز پایانی اجلاس گروه هفت که خرداد 94 برگزار شد، باعث تعجب حاضران در این نشست شد.
در این اجلاس، زمانی که سران کشورهای مختلف در محوطه کاخ «اِلماو» در حال گفت‌وگو بودند، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول و ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا
 گفت‌وگو می‌کرد.
در همین حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنار اوباما نشست اما رئیس‌جمهور آمریکا با بی‌توجهی به العبادی به صحبت خود ادامه داد سپس بدون کوچک‌ترین توجهی به العبادی، محل را ترک کرد.