امواج ماندگار

تاریخچه صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس

امواج ماندگار

همان‌طور که حتما تا الان متوجه شده‌اید این شماره دومی‌است که سراغ یکی از استان‌های کشور رفتیم و می‌خواهیم صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس را که در استان هرمزگان واقع شده بررسی کنیم. پیش از این هم گفته‌بودیم که از این به بعد سعی می‌کنیم در هر ماه یک شماره را به مراکز استانی اختصاص دهیم. قبل از شروع پرونده این هفته باید به اطلاع شما برسانیم که قرار است در صفحات پیش رو با مصاحبه‌ها و گزارش‌های اختصاصی روبه‌رو شوید که زحمت تک‌تک‌شان توسط بخش استانی روزنامه‌جام‌جم کشیده‌شده‌است. در اولین بخش این پرونده سراغ تاریخچه مرکز خلیج‌فارس رفته‌ایم که در شهربندرعباس واقع شده‌است. تاریخچه‌ای که بخشی از آن توسط مهندس جلایی، مدیر مرکز خلیج‌فارس بیان شده‌است. البته در همین صفحه به بررسی عناوین و افتخارات این مرکز می‌پردازیم و در کنارش تولیدات شاخص آن را مرور خواهیم کرد.

 شروع با ۵۰ وات
صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس در نیمه دوم سال 1347 رسما افتتاح و با یک فرستنده تلویزیونی 50واتی کار خود را آغاز کرد.پنج ماه بعد در فروردین 1348 با نصب یک فرستنده یک کیلو واتی فعالیت رادیویی مرکز خلیج‌فارس نیز آغاز شد.
رادیوی مرکز خلیج‌فارس در آغاز کار،روزانه هفت ساعت برنامه پخش می‌کرد و برخی از برنامه‌ها تولید محلی بود. پس ازپیروزی انقلاب اسلامی‌صدای مرکز خلیج‌فارس تا مدتی تولید محلی نداشت و به تقویت برنامه‌های شبکه سراسری می‌پرداخت و تنها اخبار استان و اطلاعیه‌ها به طور مستمرتهیه و پخش می‌شد. از سال 1358 مرکز مجددا تولیدات محلی خود را شروع کرد و پس از آن سیر صعودی تولیدات محلی صدای مرکز حلیج فارس را شاهد بودیم. شبکه‌استانی صدای مرکز خلیج‌فارس با پخش روزانه 14 ساعت برنامه در هشتم مرداد 1376 راه‌اندازی شد.
در ابتدای راه‌اندازی تلویزیون بندرعباس، فقط شبکه یک سیما در استان هرمزگان دریافت و برنامه‌ها به صورت سیاه و سفید پخش می‌شد. در آن زمان برنامه‌های تولیدی مرکز شامل پخش روزانه خبر و برنامه کودک به صورت هفتگی بود. 
 انقلاب در تولید محلی
درسال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های مرکز به پخش اخبار استان و اطلاعیه‌هامحدود می‌شد و در سایر مواقع شبکه‌های سراسری تقویت می‌شد. از سال 1359 تولیدات محلی مرکز مجددا آغاز شد و در آن زمان پخش برنامه‌ها منحصر به صبح‌های جمعه و اختلاف افق بندرعباس با تهران بود.
در سال ۱۳۷۵ کار احداث و نصب تجهیزات ساختمان جدید مرکز به پایان رسید. تا قبل از این زمان در تلویزیون بندرعباس به علت نبود تجهیزات تله‌سینما، فیلم‌ها (حتی فیلم‌های خبری) در تهران روی نوار امپکس ضبط و از طریق پست هوایی به بندرعباس ارسال و روز بعد پخش می‌شد تااین‌که شبکه‌استانی صدای مرکز خلیج‌فارس درهشتم مرداد 1376 افتتاح شد.
از سال 1396نیز پخش آن 24 ساعته شده‌است. شبکه‌استانی سیمای مرکز خلیج‌فارس نیز در نهم مرداد 1380 راه‌اندازی شد که از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز است.
صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس در دوران 40 ساله پس از انقلاب تاکنون فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته و هم اکنون به همت تلاشگران عرصه رسانه‌ملی، با پخش 24 ساعته برنامه‌های زنده وتولیدی در حوزه رادیو و تلویزیون درخدمت مردم دریادل استان هرمزگان است.
 از انیمیشن تا موسیقی‌ جنوبی
در سال‌های اخیر کمیت و کیفیت تولیدات مرکز خلیج‌فارس افزایش یافته‌است و در حال حاضر این مرکز در حوزه انیمیشن هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. برای مثال می‌توان به انیمیشن‌های زندگی خالی نیست، نی‌لبک مهربانی، آب، گل خورک و اسب پارچه‌ای، نماآهنگ‌های در انتظار ظهور، توی دشت انتظار، عطر حضور، ایرانیان و رحمه للعالمین 
اشاره کرد و در بخش آثار سینمایی و تله‌فیلم نیز آسمانی اثر شاخصی است. در کنار این تولیدات سریال‌هایی مانند گارد ساحلی، مسافر سحر، کوچه پیرمردها، سایه روشن، آن سوی دریا-این سوی خاک، نیز تولید شده‌اند.
مستندهای فاخر
یکی دیگر از نقاط قوت مرکز خلیج‌فارس مستندها است که در حوزه مستند جوایز قابل توجهی را کسب‌کرده و آثار فاخری مانند مارهای ایران، دگردیسی، نیمه روشن و دردانه‌های خلیج‌فارس در این مرکز تولید شده‌است. در حوزه صدا نیز برنامه‌های صبح بخیر هرمزگان، صدای روستا و پسین هرمزگان از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های مرکز است.
در کنار تولیدات تصویری، نمی‌شود از موسیقی و صدای پر از حس اهالی شهرهای جنوب غافل شد. صدایی که همراه با موسیقی محلی حس خاص را به مخاطب القا می‌کند. 
بر این اساس صداوسیمای استان هرمزگان در تولید قطعات موسیقی‌های فاخر نیز تلاش کرده و آثاری مانند همبستگی، چهار پنجه، عطر حضور، انتظار، ماه مبارک، هم نوا، بحر حماس، بوی عنبر، خورشید عالم آرا، مثل خدا کسی نیست، چیچیکا و ۷۲ خورشید در این مرکز تولید و پخش شده‌است.

برتر برترین‌ها!
صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس در میان مراکز استانی جزو قوی‌ترین‌هاست و در سال‌ها مختلف جوایز مختلفی راکسب کرده‌است. ازجمله جشنواره سیزدهم تولیدات مراکز استان‌ها در تبریز که مرکز خلیج‌فارس موفق به دریافت ۲۰ جایزه در بخش سیما، یک جایزه در بخش خبر و یک جایزه در بخش تحقیقات و لوح تقدیر و دو تندیس ویژه در بخش مستند سیما شد. این جوایز باعث شد در همین جشنواره صداوسیما مرکز خلیج‌فارس به عنوان برتر برترین‌ها انتخاب شود.
از جمله برنامه‌های شاخص ارسالی به جشنواره سیزدهم تولیدات مراکز می‌توان به مستند دگردیسی، انیمیشن آب، نماآهنگ عطر حضور و برنامه‌های ترکیبی شو بندر، کاوش و نیمکت سفید اشاره کرد. 
علاوه بر این‌ها در جشنواره چهاردهم تولیدات مراکز در حوزه سیما مستند مارهای ایران و در رادیو برنامه‌های ترکیبی پسین هرمزگان و مسابقه ثانیه‌ها موفق به کسب جایزه و رتبه‌های برتر شدند. 
همچنین از جمله برنامه‌های شاخص این مرکز که در جشنواره پانزدهم تولیدات موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند می‌توان به مستند نیمه‌روشن، نماآهنگ‌های ایرانیان و رحمه للعالمین و برنامه‌های ترکیبی هنروران، مسابقه، به سوی زندگی و قطعه موسیقی مثل خدا کسی نیست اشاره کرد.