آرایش  دفاعی علیه کرونا

بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای مسلح در نبرد علیه کرونا

آرایش دفاعی علیه کرونا

چهارشنبه گذشته بیشترین تعداد قربانیان کرونا در یک روز از ابتدای فراگیری این ویروس در ایران ثبت شد. رقمی هولناک برای آنهایی که دلخوش به کاهش فراگیری کرونا بودند. چهارشنبه گذشته 239نفر از ایرانی‌ها جانشان را به‌واسطه ابتلا به این بیماری از دست دادند. دورقمی شدن تعداد کشته‌ها در یک روز که همین چند ماه پیش اتفاق افتاد حالا آنقدر از ما دور هست که بخواهیم آن را «رویایی» بنامیم. خبرها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا همراه با اظهارنظر بسیاری دیگر آرام آرام از شمایل درخواست و خواهش و تمنا و ارشاد به سمت شیوه ارشاد و اجبار رفته است. این نه‌تنها در کلام کارشناسان این حوزه که به نوعی به یک مطالبه عمومی هم درآمده است، این‌که شهروندان هم انگار می‌خواهند برای حفظ جانشان برای افرادی که به‌راحتی به سفرهای غیرضرور می‌روند محدودیت‌هایی ایجاد شود و با آنها که بی‌توجه به محیط پیرامونی‌شان حتی از استفاده یک ماسک معمولی امتناع می‌ورزند برخورد شود؛ اجبار در استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل شهری و ممنوعیت پذیرش بیماران غیرحاد در اورژانس‌ها هم خبر از وضعیت هشدارآمیز چند روز اخیر است. توان کادر درمانی پایین آمده است و حالا به لحاظ ظرفیت هم بیمارستان‌های ایران توان تاب‌آوری با حجم بالای بیماران را ندارد. خبرها اما همچنان رنگ و بوی هشدار دارد، این‌که شاید این هشدارها تاثیری در تغییر رفتار شهروندان داشته باشد و تصمیم‌های مسؤولان هم در گذر از بروکراسی‌های معمول نظام اداری ایران سریع‌تر رنگ و بوی اجرا بگیرد یا حتی همان مصوبات ستاد ملی کرونا اجرا شود. از روز پنجشنبه اما فرمانی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد که براساس آن باید همه امکانات درمانی نیروهای مسلح در اختیار مبتلایان به کرونا قرار بگیرد؛ اتفاقی که می‌تواند به نوعی جلوی طغیان کرونا در پایتخت را بگیرد.

آرایش تازه سپاه برای کرونا
در پی فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر در اختیار قرار گرفتن تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی این نهاد شامل منظومه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ثابت و سیار (صحرایی)، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... الاعظم‌(عج) با آرایش جدید و همه‌جانبه، عملیاتی و در امتداد خدمت‌رسانی‌های هشت ماه گذشته به ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به مبتلایان ویروس کرونا می‌پردازند. در همان روز و در خروجی جلسه مشترک ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران و ستاد کل فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زبان سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اعلام شد که «تمام ظرفیت‌های قرارگاه ثارا... تهران در اختیار فرماندهی عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران قرار می‌گیرد.»
28 بیمارستان ارتش  در اختیار بیماران
ارتش هم همپای سپاه پاسداران به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفت و اعلام کرد امکانات بهداشتی نیروهای مسلح به‌صورت کامل در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا و در خدمت مردم قرار گیرد. امیر دریادار حبیب‌ا... سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش هم می‌گوید این تصمیم در امتداد فعالیت‌های گذشته ارتش در این راستا بوده است. آن‌طور که او می‌گوید: «بر مبنای این تدبیر امکانات بهداشتی نیروهای مسلح به‌ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح کشور گسترش فوق‌العاده‌ای پیدا کرد به طوری که 38بیمارستان و 12هزار نفر از کادر درمانی ارتش در خدمت مردم شریف‌مان قرار گرفت و صدها تیم پزشکی سیار برای کنترل بیماری و بیماریابی شکل گرفت.»
تخصیص 60 بیمارستان ستاد کل به بیماران
امکانات بهداشتی و درمانی ستاد کل نیروهای مسلح پیش از این هم در خدمت نظام بهداشت و درمان ایران بوده اما با روند کاهشی میزان ابتلا به مرور از حجم پذیرش این امکانات هم کاسته شده بود. حالا با طغیان تازه موج ابتلا به کرونا در تهران و در پی فرمان رهبر معظم انقلاب، ستاد کل نیروهای مسلح هم اعلام کرده از همه امکانات این ستاد در جهت مقابله با کرونا استفاده می‌کند. دیروز سردار حسن عراقی‌زاده، معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اختصاص مراکز و امکانات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا اعلام کرد: «این ستاد در استان‌هایی که نیاز باشد تا صددرصد تخت‌های بیمارستانی را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استانی قرار می‌دهد.» در کنار آن معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا هم از آمادگی بیمارستان‌های ناجا برای پذیرش بیماران کرونایی بدون هیچ محدودیتی در نوع بیمه خبر داده است. آن‌طور که سردار حسن عراقی‌زاده اعلام کرده است پیش از این و از اسفند سال گذشته 70 درصد از تخت‌های بیمارستانی به این بیماران اختصاص یافته و حالا آمادگی این مساله وجود دارد که صد‌درصد این تخت‌ها به این بیماران اختصاص یابد. از میانه حرف‌های او می‌توان متوجه شد که نیروهای مسلح ۶۰ بیمارستان در تمام استان‌های کشور را برای این موضوع اختصاص داده که همه کادرهای درمانی آن نیز از سوی نیروهای مسلح تأمین می‌شود. سردار دکتر محمدرضا حسینی، معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا هم اعلام کرد: «9 بیمارستان نیروی انتظامی در سطح کشور با 1050‌تخت آمادگی پذیرش بیماران کرونایی را دارد و هیچ محدودیتی هم در این زمینه وجود ندارد.»
مبتلایان و افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها
اضافه‌شدن امکانات بیمارستانی ستاد کل نیروهای مسلح به ظرفیت کنونی مراکز درمانی وقتی مهم است که بدانیم از هفته گذشته تمام هشدارهای مسؤولان وزارت بهداشت معطوف به تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها در تهران بوده است، آنقدر که حتی دیروز خبری از زبان معاون وزارت بهداشت و درمان منتشر شد که از ممنوعیت بستری‌های غیراورژانسی در بیمارستان‌های کشور تا اطلاع ثانوی خبر می‌داد. هر چند اضافه‌شدن این ظرفیت می‌تواند از آوار مبتلایان به مراکز درمانی بکاهد اما پرواضح است همچنان اتفاقی که می‌تواند کمی از هجوم موج تازه کرونا بکاهد رعایت سفت‌وسخت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. چیزی که یک‌سر آن مربوط به تغییر رفتار شهروندان و در نظر گرفتن مسؤولیت اجتماعی از‌سوی آنهاست و سر دیگرش مربوط به تصمیمات قاطعانه ستاد ملی مقابله با کروناست. تصمیماتی که حالا منتقدان بسیاری هم دارد. یکی از آنها محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی است که پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پس از هشت ماه تجربه مبارزه پذیرفتنی نیست.» در این میان اما همچنان محدودیت‌های سابق ادامه دارد و قرار است از امروز در بخش‌های دیگری این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند.
تمدید محدودیت‌ها
محدودیت‌های کرونایی در پایتخت به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است. این را انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفته است. در ابلاغیه گذشته استانداری، دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی تعطیل بودند که با توجه به تمدید آن، هفته پیش رو هم این تعطیلی‌ها ادامه دارد. اما آن‌طور که استاندار تهران گفته از امروز «استفاده از ماسک از در منازل برای شهروندان در تهران ضروری است.» از سوی دیگر، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در‌خصوص ممنوعیت ورود بدون ماسک به تمام ناوگان عمومی پایتخت هم اطلاعیه‌ای منتشر کرد؛ اطلاعیه‌ای که در آن اعلام شده است از امروز از ورود افراد بدون ماسک در تمامی ناوگان عمومی شهر تهران جلوگیری می‌شود.
روند کند محدودیت‌های تهران
استـــــــــــانداری تهـــــران، همــــــــــان محدودیت‌های سابق را تمدید کرده است و تنها نکته تازه آن «ضروری بودن» استفاده از ماسک از در منزل است. «ضروری بودن» البته در باور شهروندان هم‌معنا با «الزامی بودن» یا «اجباری‌بودن» نیست؛ بنابراین در این تازگی محدودیت هم نمی‌توان انتظار اتفاق تازه‌ای داشت. اطلاعیه تازه حمل‌ونقل شهری در تهران هم تازگی ندارد. تا امروز تصور همگان همین بود که استفاده از حمل‌ونقل عمومی بدون ماسک ممنوع است و انتشار اطلاعیه تازه برای این امر هم حداقل برای شهروندان اتفاق تازه‌ای رقم نمی‌زند. کرونا در پایتخت همچنان در حال رکورد زدن است و ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار انتشار آمار روزانه همچنان از «احتمال» در تصمیم‌های تازه حرف می‌زند. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید: «درخواست تمدید تعطیلات برخی مشاغل و کاهش حضور کارکنان دولت را داشته‌ایم که احتمالا محقق خواهد شد.» در کلام او هیچ قطعیتی وجود ندارد و این نشان از آن دارد که ستادملی مقابله با کرونا همچنان در اتخاذ تصمیمی قاطع آن هم پس از هشت ماه همچنان تردید دارد. علیرضا زالی در حالی از بسته محدودیت‌های تازه در پایتخت حرف می‌زند که پیشوند تمامی گفته‌های او با «ممکن است» آغاز می‌شود. او گفته «ممکن است در طول هفته آینده برخی مداخلات را تعمیق یا افزایش دهیم و در برخی مداخلات محدودیت‌هایی باشد که به طور طبیعی در تناسب با استان تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد.» در میانه گفته‌های او اما می‌توان متوجه شد تازگی بسته جدید محدودیت‌های پایتخت معطوف به کاهش کارکنان دولت و کاهش بار سفر در تهران است، چیزی که البته با احتمالا و ممکن است و شاید همراه شده است.


حضور ستادکل نیروهای مسلح در بحران
همراهی تام و تمام ستادکل نیروهای مسلح با جامعه پزشکی و در اختیار گذاشتن تمامی امکانات درمانی این نیروها در پی فرمان رهبری، نشان از وضعیت بحرانی کرونا در تهران دارد. هرچند این اولین بار نیست که ستادکل نیروهای مسلح در مسائلی این‌چنین ورود می‌کند. پیش از این هم در سیل گلستان و زلزله کرمانشاه حضور آنها در بحران توانسته بود از حجم آوار مشکلات کم کند. ستادکل نیروهای مسلح همواره در بحران‌های این‌چنینی، بازوی کمکی استواری برای دولت بوده است، از همان ابتدای شیوع کرونا در اسفند سال گذشته هم سپاه و ارتش به فرمان رهبر معظم انقلاب برای کمک به دولت برای مقابله با کرونا لبیک گفتند. سابقه حضور آنها در بزنگاه‌های بحرانی این‌چنین از زمان زلزله تلخ بم ادامه دارد. در زلزله کرمانشاه هم از همان دقایق اولیه وقوع زلزله، رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران تأکید کردند: «همه دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.» حضور این نیروها در بحران‌های بلایای طبیعی نشانه مهمی از تاثیرگذاری آنها در چنین بزنگاه‌هایی دارد. هر چند حالا در پی فرمان رهبر انقلاب امکانات ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار ستادملی مقابله با کرونا قرار می‌گیرد اما این کار در امتداد حضور این نیروها در صف مبارزه با فراگیری بیماری کرونا بوده است.