در جست‌وجوی «مجنون»

گزارشی از یک چالش بر سر انتخاب لوکیشن سریال شهیدان باکری

در جست‌وجوی «مجنون»

اگر نگاهی به کارنامه تلویزیون داشته باشیم، سریال‌هایی پیدا خواهید کرد که با محوریت شهدا ساخته شده باشد. تابه‌حال مجموعه‌های تلویزیونی درباره شهیدان بابایی، شیرودی، کشوری، متوسلیان، محمود کاوه، جهان‌آرا و... داشته‌ایم که با اقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده و آنها علاقه‌مند هستند که باز هم زندگی شهدا دستمایه ساخت سریال‌های تلویزیونی شود تا آنها به‌واسطه چنین آثاری بیشتر با زندگی شهدا آشنا شوند. از چندی پیش زمزمه ساخت سریال درباره شهیدان باکری شنیده شد و اعلام شد این سریال به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری ساخته می‌شود. اما روز گذشته حجازی‌فر پستی در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام منتشر و گلایه کرد که به‌رغم تمام زحماتی که دوستان در گروه‌های مختلف پروژه کشیده‌اند و به‌طرز مطلوبی کارها را پیش برده‌اند، در حال حاضر به دلیل یک بیابان در بن‌بست قرار گرفته‌اند. این پست ما را بر آن داشت تا در این‌باره با کارگردان و تهیه‌کننده صحبت کنیم و جزئیات تازه‌ای از این پروژه جویا شویم.

یادداشت اختصاصی هادی حجازی‌فر برای جام‌جم
برای ادای دین به شهیدان باکری کمک‌مان کنید

همه ما مرهون دلاورمردی‌های فرزندان برومند ایران در ارتش و سپاه و بسیج در هشت سال دفاع مقدس هستیم. به تصویر کشیدن رشادت‌های این مردم در برابر ارتش صدام جنایتکار موضوعی است که سال‌ها هم مورد مطالبه مردم بوده و هم مسؤولان عالی‌رتبه نظام مکرر مطالبه کردند. ساخت چنین آثاری به‌دلیل پروداکشن نسبتا بزرگی که مورد نیاز آنهاست جز با همکاری و هم‌افزایی نهادهای مختلف میسر نیست. سریال شهیدباکری سریالی است که برای انقلاب و ادای دین به شهدا ساخته می‌شود و همکاری نهادهای مسؤول به‌ویژه ارتش که دلاوری‌های زیادی در دفاع مقدس داشته طبیعی است که ادای‌دین به شهدای گرانقدر دفاع مقدس می‌شود. ما می‌دانیم که ساز و کار نظامی و منظم ارتش مستلزم صبر زیادی است اما حساسیت‌های مربوط به پروژه شهیدباکری و نزدیکی به فصل زمستان باعث این می‌شود که نتوان زیاد در فرآیندهای اداری انتظار کشید و امیدوارم مقامات محترم ارتش با همان روحیه‌ای که از آنها سراغ داریم پای کار ساخت سریال فرمانده دلاور لشکر عاشورا بیایند و مطمئن هستم که به‌زودی این اتفاق می‌افتد و مردم از دیدن سریال شهیدباکری احساس خوشایندی خواهند داشت.


پست اینستاگرام هادی حجازی‌فر
گیر یک بیابان هستیم

باور کنید یا نه پروژه شهیدباکری به‌رغم تمام زحماتی که دوستانم در گروه‌های مختلف پروژه کشیده‌اند و به‌طرز مطلوبی کارها را پیش برده‌اند الان به‌خاطر یک بیابان در بن‌بست قرار گرفته. انتخاب بازیگر، فیلمنامه، لباس، صحنه و... همه اینها گیر بیابانی است که تنها جای شبیه به جزیره مجنون در جغرافیای کوهستانی تهران است؛ بیابان لم‌یزرعی در نزدیکی قم که در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است و حالا بعد از مدت‌ها دوندگی برای در اختیار گرفتن یکی دو ماهه آن برای سریال شهیدباکری مخالفت شده است. نمی‌دانم یا ما در رایزنی و دادن اطلاعات ناتوان بودیم یا هر سوءتفاهم دیگری، الان وضعیت چنین است. تلاش برای گفت‌وگو با امیران عزیز در بخش‌های مختلف هم از طرف بنده ناکام مانده است؛ لذا برای نجات این پروژه در کوتاه‌مدت چاره‌ای نمی‌ماند جز درخواست از شما و هر کسی که به‌عنوان دست‌اندرکار، فامیل، همسایه یا همکار دسترسی به امیران عزیز ارتش یا تصمیم‌گیران محترم در این موضوع دارد، تا از طرف ما درخواست یک جلسه بسیار کوتاه برای حل این مشکل بکند چون گذراندن مراحل اداری و.. برای چنین درخواست ملاقاتی در ساختار به‌شدت منظم ارتش و بی‌شمار تعطیلی‌های تقویمی حتما زمان زیادی خواهد برد و ما زمان برای تولید را از دست خواهیم داد. امیدواریم به احترام نام این پروژه و نه به‌خاطر بنده یا گروه این مساعدت اتفاق بیفتد.



تهیه‌کننده شهیدان باکری از دغدغه‌هایش می‌گوید
این سریال، ملی است

ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال شهید باکری در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد مشکلی که بر سر راه ساخت این سریال پیش آمده گفت: همان‌طور که آقای حجازی‌فر گفته‌اند در حالی که همه شرایط تولید فراهم شده‌است، متاسفانه به دلایلی برای حضور در لوکیشنی مشابه جزیره مجنون که در اطراف قم واقع است دچار مشکل شدیم و در این مسیر به رغم همه پیگیری‌ها، ارتش به عنوان کنترل‌کننده آن منطقه همکاری‌های لازم را با ما صورت نمی‌دهد.
وی با بیان این‌که، این سریال به معنای واقعی کلمه ملی است و نباید با آن برخورد بخشی و گزینشی کرد، افزود: سریال شهیدباکری، موضوعی است که نه تنها خواست رسانه ملی بلکه مورد تاکید سران عالی‌رتبه نظام است و به همین دلیل توقع بی‌جایی نیست که نهادهای مختلف نظام از جمله ارتش برای ساخت این اثر همکاری‌های لازم را صورت دهند.
صفری در انتها خواهان توجه بیشتر نهادها برای ساخت این اثر شد و گفت: ما تمام راه‌ها را برای حل این مساله رفته‌ایم و توقع داریم نه برای ما یا سازمان صدا و سیما، بلکه برای ادای احترام به شهیدباکری و فراهم شدن زمینه ساخت این اثر، نهاد محترم ارتش در مساعدت‌های مربوط تسریع کند.



اولین رونمایی از گریم شهیدباکری
ششم مهرماه بود که اولین عکس از گریم هادی حجازی‌فر در نقش شهیدمهدی‌باکری رونمایی شد، زیرا او علاوه بر کارگردانی سریال شهیدان باکری قرار است نقش شهید مهدی باکری را هم خودش بازی کند. البته قبل از این خبر، زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت سریال شهید باکری در رسانه‌ها منتشر شده بود. تا این‌که با شروع چهلمین سالگرد دفاع مقدس چنین خبری را سیما فیلم اعلام کرد. طبق خبرها این سریال در هفت قسمت با پروداکشن سینمایی تهیه می‌شود و مرحله پژوهش و نگارش این مجموعه به تازگی تمام شده و گروه وارد مرحله تولید شده است.



ارتش: همکاری می‌کنیم
یک مقام آگاه در ارتش در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد که گروه تولید سریال شهیدان باکری پروسه اداری را نمی‌دانستند و هنوز نامه‌ای به مدیریت هنری ارتش ارسال نکرده‌اند تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد. در صورت دریافت نامه حتما پیگیری لازم از سوی ارتش انجام می‌شود.



چه خبر از دیگر بازیگران سریال؟
چندی پیش ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال شهیدان باکری در فضای اینستاگرام فراخوان برای جذب بازیگر در سریال شهیدان باکری را منتشر کرده بود. وی در این فراخوان اعلام کرده بود آقایانی که بین 17 تا 27 سال هستند و علاقه به بازیگری دارند، یک قطعه عکس و ویدئوی یک دقیقه‌ای از خودشان ارسال کنند. هدف از انتشار این است که شهدای همرزم شهید مهدی باکری شبیه‌سازی شوند. در حال حاضر فقط حضور هادی حجازی‌فر قطعی شده که نقش شهید مهدی باکری را بازی کند و برای دیگر بازیگران این سریال باید صبوری کرد.



از عملیات خیبر تا بدر
در سریال شهیدان باکری به دو برش از زندگی شهید مهدی باکری قرار است پرداخته شود. یک برش مربوط به عملیات خیبر  و برش دیگر قصه حد فاصل عملیات خیبر تا بدر است. ضمن این‌که این سریال پروداکشن عظیم و سینمایی خواهد داشت. سریال شهیدان باکری، قرار است روایتگر حماسه بزرگ خیبر و تصویری از رشادت‌های لشکر همیشه پیروز عاشورا باشد. عملیات خیبر عملیات تهاجمی نظامی نیروهای مسلح ایران در خلال دوران دفاع مقدس بود که به‌صورت مشترک توسط سپاه پاسداران (در منطقه هورالعظیم) و نیروی زمینی ارتش (در منطقه زید) و با پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی ارتش اجرا شد. عملیات بدر عملیات گسترده نظامی نیروهای مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود که اسفندماه ۱۳۶۳ به مدت ۱۰ روز در منطقه هورالعظیم و به قصد تصرف جاده بغداد-بصره انجام شد، اما به دلیل پدافند سنگین دشمن بعثی، این عملیات موفقیت‌آمیز نبود و طی آن حاج مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل شد.