پرسپولیس پنج،  بقیه هیچ!

پرسپولیس برای پنجمین بار متوالی، قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد

پرسپولیس پنج، بقیه هیچ!

خبری از آن هفته های پایانی دراماتیک نبود. نه چیزی شبیه به شکست استقلال در روز پایانی لیگ اول، نه چیزی شبیه به گل دقیقه 97 سپهر حیدری در لیگ هفتم و نه اتفاقی به مانند ماجرای هفته پایانی لیگ نهم و آن جمله امیر قلعه نویی که گفت؛ جلالی که خیلی مَرده! فوتبال ایران از این دست قصه های دراماتیک هفته پایانی کم نداشته اما دیشب لیگ برتر یک پایان قابل انتظار داشت. نه کسی دچار افت فشار شد و نه کسی از هیجان بالا سکته کرد. همه چیز همانطور پیش رفت که پیش بینی می شد. پرسپولیس در همان نیمه نخست کار را در شهر قدس یکسره کرد تا هم خیال هواداران خودش را راحت کند و هم خیال هواداران سپاهان را. پرسپولیس و سپاهان این بار مثل دونده های دوی 100 متر با هم رقابت کردند. آنکه یک قدم جلوتر بود تا آخر هم این برتری را حفظ کرد و چند صدم ثانیه زودتر از خط پایان گذشت.

این داستان پنجمین قهرمانی متوالی قرمزها در لیگ برتر است. با 67 امتیاز. با بهترین خط دفاع (13 گل خورده)، با کمترین شکست (فقط یکی)، با بیشترین برد (19 برد) و با بیشترین کلین شیت (18 بار) و با بیشترین  امتیاز در یک نیم فصل (37 امتیاز)
پرسپولیس با  این رکوردها همچنان به ماجراجویی خود در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران ادامه می دهند. کسب 5 قهرمانی متوالی و حالا حمله به عدد 6 و دبل هت تریک قهرمانی.
سپاهان؛ بهترین نایب قهرمان
روزی که پرسپولیس در هفته دوازدهم در اراک به آلومینیوم باخت، اگر هواداران این تیم می دانستند باید از 18 بازی باقیمانده و 54 امتیاز ممکن، حداقل 45  امتیاز جمع کنند، تقریبا قید قهرمانی را می زدند، اما حالا که لیگ تمام شده آمارها خودنمایی می کنند. تیم یحیی در 18 بازی آخر 14 برد و 4 تساوی به دست آورد و 46  امتیاز به اندوخته هایش اضافه کرد.
این آمار عجیب خود نشان از شایستگی های تیم محرم نویدکیا دارد. سپاهان در پایان لیگ بیستم تبدیل شد به تنها تیمی که در لیگ 30 تیمی، 65 امتیاز جمع کرد اما قهرمان لیگ برتر نشد. آنها در 17 بازی آخرشان 13 بازی را بردند و 4 بازی را هم مساوی کردند. با  این حال وقتی رقیب، تیم آماده پرسپولیس باشد، محرم نویدکیا فقط باید به تیم شایسته اش افتخار کند. سپاهان این فصل چیزی کم از یک قهرمان نداشت.
سقوط سایپا
14 سال از قهرمانی سایپا در لیگ برتر می گذرد و حالا سقوط. سایپا دیشب با شکست مقابل تراکتور، بعد از 20 فصل متوالی حضور در لیگ برتر حالا باید برای بازی در لیگ دسته اول آزادگان خودش را آماده کند. در تاریخ 32 ساله باشگاه سایپا این برای دومین بار است که آنها از سطح اول فوتبال ایران سقوط می کنند. اولی سال 1375 بود و دومی هم  امسال در 1400.
سایپا که برای بقا در لیگ برتر در  این یکی-دو هفته پایانی با ذوب آهن می‌جنگید، بعد از شکست 5 بر یک مقابل ذوب آهن حالا لقب سومین قهرمان لیگ برتر را گرفت که به لیگ دسته یک سقوط می کند. پیش از سایپا، فولاد و استقلال خوزستان دیگر تیم هایی بودند که قهرمانی و سقوط را با هم تجربه کرده بودند.
از دل طوفان و آتش به جام رسیدیم
جعفر سمیعی، مدیرعامل پرسپولیس با اشاره به قهرمانی این تیم در لیگ بیستم گفت: این قهرمانی، حاصل یک فصل پرفشار و پر از استرس بود که به لطف خداوند، به ثمر نشست. خداوند به تلاش‌ها، دلسوزی‌ها و نیتمان نگاه کرد و باید شکرگزارش باشیم. در مورد اتفاقات این فصل، می‌توانیم یک سریال هیجان‌انگیز بسازیم یا یک جلد کتاب بنویسیم. شاید برای اولین بار در تاریخ بود که یک تیم با این همه اتفاقات و مسائل مختلف مواجه می‌شود اما ما از همه این حوادث عبور کردیم و روی سکوی قهرمانی رفتیم. بدون تردید اگر دانش کادرفنی، تلاش و غیرت بازیکنان، فعالیت همه اعضای تیم و باشگاه و البته تعصب مثال‌زدنی هواداران نبود، هرگز نمی‌توانستیم این همه مشکل را از پیش رو برداریم. این قهرمانی، به نام هواداران، مربیان، بازیکنان و مدیران باشگاه است. در فصلی که خودمان را تنهای تنها می‌دیدیم، در شرایطی که هیات مدیره محترم باشگاه، ماه‌ها هیچ حمایتی از سوی سایر ارگان‌ها احساس نکرد، توانستیم روی سکو برویم. ما از دل طوفان و آتش به جام رسیدیم.
 از قهرمانی ما می‌توان پنج کتاب نوشت
حمید مطهری مربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از کسب پنجمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر گفت: فصل بسیار سختی بود، آنقدر که می توانم از آن پنج کتاب بنویسم. این جام را به هواداران بسیار خوب‌مان تقدیم می کنیم و این جام برای آنها است.
وی در خصوص تمدید قرارداد با بازیکنان و جدایی محمد حسین کنعانی زادگان از پرسپولیس، گفت: شرایط خیلی سختی است و امیدوارم مدیران باشگاه تلاش کنند تا اسکلت تیم حفظ شود و بازیکنان جدید را جذب کنیم. ما برای حضور قدرتمند در لیگ برتر و لیگ قهرمانان نیاز جدی به بازیکنان خود داریم.
 پرسپولیس متکی به بازیکن نیست
مهدی ترابی نیز پس از قهرمانی در لیگ برتر گفت: از هواداران خوب پرسپولیس تشکر می کنم که کنار ما هستند و امیدوارم روند خوب خود را در آسیا هم ادامه دهیم. وی در خصوص تمدید قرارداد با بازیکنان، ادامه داد: پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و اصلا مهم نیست چه کسی در این تیم بازی می کند. رقبای ما هم به قدرت پرسپولیس ایمان دارند.
 قهرمانی ششم را هم می آوریم
افشین پیروانی پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیستم، یک قول بزرگ به هواداران داد و گفت: قهرمانی ششم را هم می آوریم: فصل خوبی را سپری کردیم و قهرمانی شیرینی بود. ما برای قهرمانی باید با تیم های پولدار و صنعتی رقابت می کردیم و این موضوع کار ما را سخت کرده بود اما پول و سرمایه پرسپولیس هوادارانش هستند.مدیر تیم فوتبال پرسپولیس اضافه کرد: سال گذشته گفتم که ورزشگاه آزادی به قهرمانی پرسپولیس عادت کرده است اما امسال اینجا (ورزشگاه شهر قدس) جام گرفتیم و این روند ادامه خواهد داشت. من سال گذشته گفتم که قول می دهم این تیم قهرمان است. امسال هم می گویم که سال بعد هم قول می‌دهم قهرمان خواهیم شد.


سخت‌ترین و ارزشمندترین قهرمانی ما بود
یحیی گل‌محمدی پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر گفت: خدا را شکر می‌کنم و از همه کسانی که زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. کار بزرگی انجام دادیم. این قهرمانی سخت‌ترین قهرمانی و ارزشمندترین قهرمانی ما بود. علی رغم تمام دسیسه‌ها و نقشه‌هایی که کشیده شده بود، توانستیم قهرمان شویم. امسال مشکلات زیادی داشتیم. با تدبیر خدا، اراده خدا و بعدهم اراده بازیکنان قهرمان شدیم.
وی در مورد حواشی بیرون از زمین پرسپولیس خاطر نشان کرد: خیلی از مواقع تنها بودیم و احساس تنهایی می‌کردیم. شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. از شروع فصل این اتفاق افتاد؛ حتی وقتی فینال آسیا بودیم، بازهم این مشکلات وجود داشت، اما اراده بازیکنان فراتر از اراده بود و با غیرت و شرف خود تیم را به قهرمانی رساندند. بار دیگر این برد و این قهرمانی را به هواداران مخصوصاً میناوند، انصاریان، جاسمیان و... تقدیم می‌کنیم. ما مدیون آنها هستیم و امیدوارم روحشان شاد باشد.