قاسم‌آباد جهانی

قاسم‌آباد جهانی


از روستای قاسم‌آباد گیلان چه می دانید؟ لباس قاسم‌آبادی؟ رقص و آواز محلی قاسم‌آبادی یا... هرچه می‌دانید را فعلا کنار بگذارید و به یک صنعت خانگی کوچک اما رنگارنگ این روستا توجه کنید که باعث ثبت‌جهانی آن در فهرست شورای صنایع‌دستی جهان شد. چادرشب‌بافی هنر زنان روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر است که سال98 باعث جهانی‌شدن
این روستا شد.
انواع پارچه‌های دست‌بافت رنگارنگ و نیز لباس محلی مردمان این خطه با نوارهای رنگی افقی این روستا را به‌عنوان مرکزی برای پارچه‌بافی شهره کرده است. مهم‌ترین پارچه‌ای که در این روستا تولید می‌شود چادرشب نام دارد. چادرشب یا به زبان محلی چورشب یا لاوان نوعی پارچه پنبه‌ای، پشمی با ابریشمی است که در استان‌های گیلان و مازندران به دست زنان این خطه روی دستگاهی دست‌ساز به نام پاچال به‌صورت محلی بافته می‌شود.  
پس از بررسی‌ها و بازدیدهای بازرسان سازمان‌جهانی صنایع‌دستی، روستای قاسم‌آباد بهمن۱۳۹۸، مقارن با ژانویه2020 با عنوان «روستای جهانی چادرشب‌بافی» در فهرست روستاها و شهرهای جهانی یونسکو قرار گرفت. چادرشب‌های قاسم‌آباد  طرح و نقش‌های بسیار زیبایی دارند و  عموما ذهنی‌باف هستند. ازجمله این نقش‌ها که نامشان تماما برگرفته از طبیعت است می‌توان به شانه گل، قالی‌گل، گلیم‌گل، سروگل، چهل‌چراغ، طرح‌پرند و بوته‌چرخ اشاه کرد که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شوند.
امروز بسیاری از طرح‌های اصیل ایرانی برگرفته از گبه ایرانی و دیگر طرح‌های سنتی در مدهای غربی مورداستقبال واقع شده است. در قدیم زنان خطه‌شمال این تولیدات را هنگام شالیکاری به کمر می‌بستند اما امروزه کاربردهای جدیدی ازجمله رومیزی، پرده، روتختی و یقه و سرآستین لباس‌های امروزی مورداستفاده قرارگرفته و در جهیزیه دختران قرار می‌گیرد. درحال‌حاضر ۶۰۰نفر از زنان این روستا به هنر چادرشب‌بافی اشتغال دارند و مراکز مختلفی به‌منظور آموزش، معرفی و ترویج این هنردستی راه‌اندازی‌شده و فعال است. ازجمله خانه خلاقیت نساجی، کارگاه‌های چادرشب‌بافی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و نیز موزه تخصصی چادرشب‌بافی. گفتنی است این هنر ۲۰۰۰ساله علاوه بر قاسم‌آباد سفلی و علیا در برخی دیگر از روستاهای شرق‌گیلان و نیز مازندران ازجمله بندبن نیز بافته می‌شود.