افزایش احتمال  برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب 1401

افزایش احتمال برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب 1401

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: چنانچه شرایط بهداشتی اجازه دهد، در اردیبهشت سال آینده (۱۴۰۱) نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم. از این رو فردا بازدیدی همراه با وزیر ارشاد از فضای محیطی مصلای امام‌خمینی خواهیم‌داشت.
به گزارش فارس، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید ویترین عرضه کتاب را توسعه دهیم، به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: به منظور برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران، نشست‌هایی در خانه کتاب برگزار خواهدشد و امیدوارم آمادگی لازم را برای برپایی نمایشگاه حضوری نمایشگاه کتاب پیدا کنیم؛ از سوی دیگر برای برآورد امکانات فیزیکی مصلای امام‌خمینی، جمعه (دیروز) همراه با وزیر ارشاد از مصلای تهران، بازدید کردیم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از دیگر فضاهای موجود خبرداد و اعلام کرد: در روز‌های آینده، بررسی دیگر ظرفیت‌های شهری از‌جمله شهر آفتاب در دستور کار است. نشست‌ و گروه‌های تخصصی در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل شده و موضوع در حال پیگیری است. امید‌واریم آمادگی لازم را برای برگزاری نمایشگاه حضوری به‌نحوه مطلوب‌تر از گذشته کسب کنیم.
وی ادامه داد: البته برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت هنوز نهایی نشده و چون زمان زیادی مانده‌است در ستاد ملی مقابله باکرونا نیز آن را مطرح نکرده‌ایم ما در تلاش هستیم در فصل بهار نمایشگاه را برگزار کنیم.
معاون وزیر ارشاد همچنین در دیدار با کتابفروشان که هرساله تحت عنوان «کتابگردی» همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود، گفت: در دیداری که به مناسبت هفته کتاب از کتابفروشی‌ها صورت گرفت، عمده مشکلات از قبیل بیمه، تامین اجتماعی، مالیات و... بود، مطرح شد اما امیدوارم با هماهنگی و تعامل با وزارت اقتصاد و شهرداری برای رونق کتابفروشی‌ها در تهران و سایر شهرها بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم و با برنامه‌های موجودمان کمک بیشتری به کتاب و کتابخوانی در کشور داشته‌باشیم.
علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران هم بیان کرد بنا داریم یارانه هفته‌کتاب به شکلی متفاوت به دست مخاطبان برسد. چنانچه کتابفروشی به‌ویژه در مناطق دورتر از پایتخت از ثبت‌نام در این طرح جامانده باشد؛ مسیر ثبت‌نام را تسهیل خواهیم‌کرد تا در روزهای آینده به این طرح بپیوندد.
وی با اشاره به مناطق کم برخوردار و این‌که یارانه ویژه برای آنها در نظر گرفته‌شده، ابراز کرد: کتابفروشی‌هایی که در خارج از مراکز استان هستند بیش از گذشته یارانه دریافت خواهندکرد. به گفته رمضانی، اعتبار اختصاص داده شده در این دوره پاییزه کتاب کمتر از تابستانه نخواهدبود ولی ممکن است برای برخی فروشگاه‌ها اعتباری متفاوت‌تر در نظر گرفته‌شده باشد و از سوی دیگر به برخی کتابفروشان نیز اعتبار کمتری تخصیص داده شود چراکه تلاش کرده‌ایم یارانه‌ها را به سمت مناطق کمتر برخوردار هدایت کنیم.