بالا گرفتن تنش‌ها در مرز هند و پاكستان

بالا گرفتن تنش‌ها در مرز هند و پاكستان


در حالی كه مدتی بود تنش‌های مرزی بین هند و پاكستان فروكش كرده بود، حمله چند روز پیش یك گروه شبه نظامی مستقر در پاكستان به یك كاروان ارتش هند در كشمیر با حدود ۴۰ كشته بار دیگر تنش‌ها میان این دو كشور همسایه را تشدید كرد. بر همین اساس، نیروهای ارتش هند طی چند روز گذشته بازرسی روستاهای مرزی برای یافتن اعضای این گروه شبه نظامی را آغاز كرده است.
در همین زمینه یكی از سخنگویان پلیس در استان جامو و كشمیر گفت: نیروهای هندی روستای پینگلان در منطقه پولواما كشمیر را محاصره كردند. به گزارش ایسنا، یكی‌دیگر از مقامات پلیس دولتی كه خواست نامش فاش نشود، یادآور شد: اطلاعاتی درباره حضور سه شبه‌نظامی از گروه «جیش محمد» مستقر در پاكستان در داخل خانه‌ای در این روستا به دست ما رسیده است. البته این جست‌وجوها بدون دردسر هم نبوده و بنا به گفته این مقام پلیس، درگیری‌هایی در این روستا شكل گرفته كه به دنبال آن چهار سرباز هندی و یك غیرنظامی كشته شدند. علاوه بر این اقدامات، منع رفت‌وآمد در منطقه پولواما اعمال شده و پلیس از مردم خواسته در خانه‌هایشان بمانند.
از سوی دیگر، این اقدامات نیروهای نظامی هند موجب بروز مشكلاتی برای غیرنظامیان در این روستاها شده و بسیاری از آنها عملا در خانه‌های خود حبس شده‌اند. در مقابل، مقامات پاكستانی هرگونه ارتباط با این حملات را رد كرده‌اند. محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاكستان نیز در همین رابطه اعلام كرد این كشور سفیر خود در هند را به‌منظور رایزنی فراخوانده است. سخنگوی وزارت خارجه پاكستان در توییتی نوشت: ما كمیسیونر عالی خود در هند را برای رایزنی فراخوانده‌ایم. او صبح امروز (دوشنبه) دهلی‌نو را ترك كرد.