آنفلوآنزا همه‌گیر شد!

آنفلوآنزا همه‌گیر شد!

به نظر می‌رسد که تاخت آنفلوآنزا سر باز ایستادن ندارد. بعد از کاهش چشمگیر ابتلا به کرونا که قربانیان روزانه آن بالاخره به صفر رسید تصوری شکل گرفت مبنی بر رهایی از ماسک و آرام گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، اما حالا پس از این رهایی دچار طغیان آنفلوآنزا در کشور شده‌ایم تا جایی که همین دیروز سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد موارد ابتلا به آنفلوآنزا اکنون به ۴۰درصد افزایش یافته است و وارد روند همه‌گیری بیماری شده‌ایم.

شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در پنج هفته گذشته کمتر از یک درصد بود که اکنون روند افزایشی دارد و ۵۰‌درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود. 
به گفته وی هر سال حدود 2000 موارد ابتلا به آنفلوآنزا را حتی در فصول گرم سال نمونه‌برداری می‌کنیم. البته امسال روند ابتلای افراد به آنفلوآنزا زودتر شیوع یافته به همین دلیل مراجعات مردم به مراکز درمانی افزایش یافته است.
شهنام عرشی می‌گوید علائم بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا مشترک است اما تب بالا و ناگهانی، درد شدید عضلانی بدن و گلودرد علائم ابتلا به آنفلوآنزاست که فرد مبتلا باید بین پنج تا هفت روز استراحت کامل داشته باشد تا دور نقاهت را طی کند. 
نکته ثابت در میان گفته‌های همه کارشناسان ادامه رعایت پروتکل‌‍‌های بهداشتی است. سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید، همه‌گیری ابتلا به آنفلوآنزا فعلا در کشور ادامه‌دار است و از بیماران سرطانی، دیالیزی، پیوندی، دیابتی، قلبی، سالمندان، کودکان و بیماران دارای نقص ایمنی بدن می‌خواهیم که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و سایر افراد نیز در مکان‌های شلوغ حتما ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.