املت دسته‎‌دار

املت دسته‎‌دار

طنز مانند بسیاری واژگان ایرانی کاراکتری است که در طول زمان شخصیتش تغییر کرده است. طنز در قدیم به معنای طعنه یا به رمز صحبت کردن است اما امروزه معنای نقد اجتماعی آمیخته به شوخی را دارد. به باور بسیاری با دو دسته از طنزپردازان مواجهیم؛ طنزپردازان گریز و طنزپردازان ستیز. طنزپردازان گریز افق مشخصی از مقصد و مقصودشان ارائه نمی‌دهند در حالی که طنزپردازان‌ستیز دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند. به عنوان مثال: عبید آشکارا سخن می‌گوید اما زبان حافظ درونی و پنهان است. آنها معتقدند در اشعار این کتاب نقد اجتماعی، مذهبی دیده می‌شود و نویسنده و شاعر بیشترین تاثیر را از حافظ و سعدی الهام گرفته است.

«املت دسته‌دار» را باید شاخص‌ترین اثر ناصر فیض بدانیم؛ هرچند اگر او خود کارهای دیگرش را دوست داشته باشد! با این حال، مجموعه کارهایی که قرار نبود برای چاپ از زیر دست طنزپرداز نامدار کشورمان خارج شود، به نحوی مرتب شد و به قول خودش ریز و درشت‌شان کرد تا در قالب کتابی با همین عنوان به دست مخاطب برسد.
او در مقدمه کوتاه و طنز کتاب از ماجرای چاپ این آثار سخن می‌گوید و معتقد است که طنزپرداز باید رو داشته باشد تا قریحه‌اش رو بیاید و این رو داشتن هیچ مناسبتی با پررو بودن ندارد. او در همین چند سطر، دفتر طنز حوزه هنری را هم معرفی کرده و چاپ آثار جوان‌تر‌ها را وزش هوای تازه خوانده است.
شعرهای املت‌ دسته‌دار، طنز روراست، صریح و البته اخلاقی است. به اوضاع و احوال سیاسی کشور، اشاره‌های روشن و صریحی دارد که شاید نشود همین مفاهیم را از زبانی غیر از زبان طنز شنید. با این حال، شیرینی سروده‌های ناصر فیض به اندازه‌ای است که طعم گس انتقاد در کام خواستاران ننشیند.
برخی عناوین اشعار موجود عبارتند از: غزل مدرن، گریه کردن، فهمید بد شد، در طلب حج، اختلاف، دلبر بی‌استخوان، به دنبال قافیه، آن‌قدر است نیست، املت دسته‌دار، یه لقمه نون، قصیده‌ داش غلام، در خرابی قم، اسباب هنر و... . املت دسته‌دار را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است و اقبال مخاطبان به آن هم نشان از این دارد که کتاب به دل خوانندگانش نشسته است.