ادامه یک رویا

نگاهی به برخی انیمیشن‌هایی که همه منتظر ساخت دنباله آن هستند

ادامه یک رویا

انیمیشن‌ها در سینمای جهان جایگاه محبوبی در دل سینمادوستان دارند. این علاقه هم‌سن‌و‌سال نمی‌شناسد، چه کودکان 5-4ساله و چه کودکان 60-50ساله همواره دلبسته دنیای فانتزی و جادویی انیمیشن‌ها هستند. کمپانی‌های بزرگ تولید این آثار هم عموما بنا بر اقبال به اثری در پی ساخت قسمت‌های دیگر یا همان دنباله‌های معروف این آثار بوده‌اند که از این منظر هم علاقه و عطش مخاطبان این آثار را سیراب کنند و هم پولی به جیب بزنند! اما نکته عجیب در این میان این‌که برخی انیمیشن‌ها با وجود استقبال بسیار از آنها هیچ‌گاه دنباله‌ای برای‌شان ساخته نشده است. این استقبال تنها از سوی مخاطبان معمولی نبوده و حتی جشنواره‌های جهانی هم روی خوشی به این آثار داشتند اما صاحبان این آثار هیچ‌گاه به فکر ساخت دنباله آن نبوده‌اند. در همه این سال‌ها اما دوستداران این آثار منتظر خبری از انتشار قسمت تازه‌ای از این فیلم‌ها بوده‌اند. در این میان کمپانی پیکسار به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌های انیمیشن‌سازی جهان رکورددار است اما به‌تازگی بسیاری از طرفداران پیکسار به‌شدت هیجانزده شده‌اند چرا که این کمپانی اعلام کرده، می‌خواهد دنباله‌ انیمیشن «درون و بیرون» را تولید کند. هر چند طبق نظر کاربران وب‌سایت ردیت، این تنها فیلم پیکسار نیست که بهتر است دنباله‌ای برایش ساخته شود. به این بهانه نیم‌نگاهی به تمامی تولیدات این استودیو انداخته‌ایم تا ببینیم کدام‌ یک از فیلم‌های این استودیو ارزش ساخت یک دنباله را دارند.

وال.ای
ساخت دنباله‌ای برای انیمیشن «وال.‌ای» کار سختی است چرا که در این فیلم داستان به نحو تمام‌عیاری به اتمام رسید و تیتراژ پایانی فیلم هم صدها سال بعد از بازسازی زمین را به تصویر کشید. بنابراین اگر دنباله‌ای برای این فیلم ساخته شود، باید صدها سال بعد را نشان دهد و دوباره همان داستان را در مورد نابودی مجدد این سیاره به‌دست انسان‌ها روایت کند. به همین دلیل بسیاری معتقدند کاش پیش‌درآمدی برای فیلم وال.ای ساخته شود که نحوه وقوع اتفاقات فیلم را بهتر برای‌مان توضیح دهد. پیش‌درآمد می‌تواند دو داستان مجزا را با هم روایت کند و دیالوگ‌های کمتری نسبت به فیلم اصلی داشته باشد. در واقع کل فیلم می‌تواند از دید ربات وال.‌ای روایت شود.

راتاتویی
بسیاری از دوستداران انیمیشن منتظرند که دنباله‌ای برای فیلم «راتاتویی» ساخته شود. هرچند این فیلم داستان کاملی داشت و هیچ نکته‌ای را ناگفته باقی نگذاشته بود اما برخی معتقدند اگر داستان دنباله تازه در یک محیط متفاوت روایت شود شاید بتوان قسمت دیگری برای این فیلم متصور شد. زیرا این فیلم شخصیت‌های فوق‌العاده محبوبی دارد که در هر فضا و داستانی باشند، می‌توانند آن را چشمگیرتر کنند. هم اکنون ممکن است بهترین زمان برای ساخت راتاتویی ۲ باشد چرا که فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» به‌تازگی منتشر شده، یعنی همان فیلمی که داستان راتاتویی را به یادمان می‌آورد. بنابراین از آنجا که بسیاری از مخاطبان خواهان ساخت دنباله‌ای برای این فیلم هستند، این احتمال وجود دارد که در آینده چنین اتفاقی روی دهد.

بالا
درست همانند «وال.‌ای»، انیمیشن «بالا» هم یک فیلم کامل و تمام‌عیار است اما برخی دوستداران این انیمیشن تصور می‌کنند که هنوز هم می‌توان دنباله‌ای برایش ساخت. با توجه به این‌که بسیاری از فیلم‌های پیکسار از نظر آنها لیاقت دریافت یک دنباله را دارند، قطعا اگر بخواهیم انیمیشن بالا را جزو آنها در نظر نگیریم استدلال‌مان غیرمنصفانه خواهد بود. به باور آنها دنباله بعدی می‌تواند راسل را نشان دهد که بزرگ شده و به تنهایی به ماجراجویی می‌رود. از آنجا که ۱۰ دقیقه‌ ابتدایی فیلم بالا یکی از احساسی‌ترین سکانس‌های پیکسار را رقم زده، دنباله‌ فیلم هم قطعا صحنه‌ احساسی دیگری را در خود جای خواهد داد. صحنه‌ای که به مرگ کارل خواهد پرداخت.

دایناسور خوب
«دایناسور خوب» یکی از آن دست فیلم‌های پیکسار است که تا به امروز به‌شدت نادیده گرفته شده و بنابراین بسیاری معتقدند حتما باید دنباله‌ای برایش ساخته شود. با این‌که این فیلم در باکس‌آفیس عملکرد چندان خوبی نداشت اما قطعا فیلم دوم می‌تواند بهتر از آن عمل کند. البته فیلم دایناسور خوب نتوانست آن‌طور که لازم است حق مطلب را ادا کند؛ در واقع ایده‌ عدم برخورد شهاب سنگ با زمین و از بین نرفتن دایناسورها که باعث شد انسان‌ها و موجودات مزوزوئیک در کنار هم زندگی کنند، عالی بود اما فیلم نتوانست این داستان را به زیبایی روایت کند.