میز خبر

میز خبر

اما و اگرهای دولت برای افزایش حقوق
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مخالف بخش‌هایی از لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که در صحن مجلس تصویب شد.
مسعود میرکاظمی در ارزیابی خود از بررسی لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مجلس در مواردی هزینه‌ها را افزایش و در مواردی هزینه را کاهش دادند. دولت از اول شهریور گفته بود حقوق‌ها افزایش یابد که در مجلس قرار بر اول مهر شد که اینجا صرفه‌جویی شد. بخش‌هایی در صحن اضافه شد که مورد مخالفت ما و کمیسیون(برنامه و بودجه) بود و درخواست دولت این بود که حذف شود، زیرا مازاد بودجه‌ مورد موافقت دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود.وی در پایان گفت: امیدوارم شورای نگهبان به این مواردی که در صحن به لایحه افزوده شد، رسیدگی کند. در حد توان دولت مشکلی برای اجرای این لایحه نداریم.

وضع اقتصاد ایران بهتر می‌شود؟
صندوق بین‌المللی پول با بررسی ۱۰شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲، از رشد ۳درصدی بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد ایران، افزایش تولید و صادرات نفت، کاهش نرخ تورم و افزایش سه ‌برابری تراز حساب‌های جاری ایران در این سال خبر داد.بر‌اساس این گزارش، متوسط رشد اقتصادی 32کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال 2022 برابر با 5 درصد خواهد بود و ایران نیز رشد 3درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد. متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه نیز 4.9درصد برآورد شده است. اقتصاد ایران در سال2021 رشد 4.7درصدی را تجربه کرده بود.بخش غیرنفتی ایران با رشد 3درصدی در سال2022 مواجه می‌شود. این رقم برای سال قبل 4.3درصد اعلام شده است. انتظار می‌رود متوسط رشد بخش غیرنفتی کشورهای نفتی منطقه از 5.5درصد در سال 2021 به 3.6درصد در سال‌جاری میلادی کاهش یابد. بخش نفتی ایران نیز که در سال 2021 و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد قابل‌ توجه 10.5درصدی را تجربه کرده بود در سال‌جاری میلادی نیز 3درصد رشد می‌کند. رشد بخش نفتی منطقه نیز برای امسال 6.9درصد پیش‌بینی شده است.صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تولید نفت ایران در سال‌جاری میلادی صد هزار بشکه افزایش یابد و به 2.58میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که در سال2021 نیز که دولت سیزدهم روی کار آمد تولید نفت ایران بر‌اساس آمار صندوق بین‌المللی پول 460هزار بشکه در روز افزایش یافته و از 2.02میلیون بشکه در روز به 2.48میلیون بشکه در روز رسیده بود.

بدون تیتر
 عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که زیرساخت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در حوزه مسکن فراهم نیست، گفت: پس از ۱۰ سال هنوز صلابت وزارت راه احیا نشده است.

 رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره تعلل در صدور مجوز کسب و کار در برخی دستگاه‌ها گفت: قطعا رئیس‌جمهور و معاون اول با این‌گونه موارد برخورد جدی خواهند کرد و تا هفته آینده باید منتظر این برخوردهای جدی باشیم.

 سهم معاملات آپارتمان‌های لوکس و نیمه‌لوکس در مقایسه با هفت سال پیش که هنوز گرانی‌های بعد از سال ۱۳۹۶ در بازار مسکن ایجاد نشده بود، ۳ درصد افزایش یافته‌است.

 درحالی‌که مدیر‌عامل بانک ملی می‌گوید برای پرداخت وام‌های خرد نیازی به بررسی میانگین حساب نیست، بررسی‌ها از برخی شعب بانک ملی حاکی از این است که این بانک فقط با بررسی میانگین حساب، وام می‌دهد.

 صنعت گاز، گذر آرام و بی‌دغدغه از زمستان امسال را مستلزم مدیریت مصرف گاز طبیعی اعلام کرده و این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ معادل 6 درصد افزایش یابد.

 معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر: بر‌اساس برآوردهای صورت گرفته، مشکلی از نظر تولید و توزیع برق در کشور وجود ندارد؛ درخصوص سوخت نیز مذاکرات با وزارت نفت صورت گرفته و امیدواریم تامین سوخت در زمان مقرر صورت بگیرد و مشکلی برای تامین برق ایجاد نشود.

 الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، این کشور تحت توافق سوآپ، عرضه فرآورده‌های نفتی به ایران را آغاز کرده است.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ انتشار اوراق تبعی برای بیمه سبد سهام حقیقی‌ها از روز شنبه منتشر‌می‌شود.