کمبود معلم را با همه توان برطرف می‌کنیم

اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران:

کمبود معلم را با همه توان برطرف می‌کنیم

آموزش‌وپرورش شهر تهران با صدور جوابیه‌ای به گزارش «کمبود معلم در قلب تهران» پاسخ داد. در این جوابیه آمده است: آموزش‌وپرورش شهر تهران، اجرای فرآیند مهم و اثرگذار ساماندهی نیروی انسانی را با تلاشی مستمر و به صورت جدی در دستورکار قرار داده که در این راستا قریب به  22هزار کلاس درس در دوره ابتدایی شهر تهران دایر است.

در شهر تهران با وجود کثرت جمعیت و حجم بالای کلاس‌های درس، ساماندهی نیروی انسانی مورد توجه ویژه قرار دارد و این توجه ویژه نیازمند دقت و مدیریت جهادی است که با تلاش شبانه‌روزی مدیرکل، شورای معاونین و به‌ویژه مدیران مناطق و مدارس، به نحو احسن برنامه‌ریزی و تدبیر شده است. 
این جوابیه می‌افزاید: در دوره ابتدایی، ساماندهی بسیار خوبی برای کلاس‌ها صورت گرفته و علاوه بر توجه به ویژگی‌های عمومی و اهمیت خاص این دوره، اهمیت پایه اول ابتدایی مدنظر بوده به طوری که ساماندهی نیروی انسانی در دوره ابتدایی با دقتی افزون‌تر انجام شده است. 
همچنین براساس اسناد بالادستی به‌خصوص سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، پایه اول، پایه بنیادین و بسیار مورد تاکید و توجه است و تامین نیروی متخصص و ثابت بودن معلم به دلیل ارتباط حسی میان معلم و دانش‌آموز از الزامات لحاظ شده در ساماندهی نیروی انسانی است و همواره در جلسات با مدیران و معاونین آموزش ابتدایی مناطق نوزده‌گانه شهر تهران به عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته شده است. 
در این جوابیه آمده است: در مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران ساماندهی نیروی انسانی به صورت چند مرحله‌ای در آغاز سال تحصیلی صورت گرفته تا علاوه بر کمیت بر کیفیت آن به‌درستی نظارت شود. در واقع همه تلاش ما بر این بوده که در آغاز سال تحصیلی جدید همه استانداردهای تحصیلی صورت پذیرد و این اقدام همواره با رویکرد تخصصی‌سازی دوره ابتدایی همراه بوده و در پذیرش‌های جدید استخدامی معلمان دوره ابتدایی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز با رشته تخصصی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش ابتدایی استفاده شده است. 
اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خاتمه تاکید کرده است: با توجه به اهمیت دوره ابتدایی و نقش و اهمیت معلمان این دوره در شکل‌گیری شخصیت و رشد دانش‌آموزان و براساس قانون، همکاران باسابقه مشخص طبق قوانین موضوعه مشمول کاهش ساعت کار هستند و ساعت باقیمانده با حضور یک همکار متخصص تکمیل شده است. همچنین تلاش کرده‌ایم تا در درس تربیت بدنی، معلمان متخصص به کارگیری شوند. در دوره دوم ابتدایی برای پایه‌های چهارم، پنجم و ششم نیز متناسب با شخصیت دانش‌آموزان، آماده‌سازی‌های لازم با فضای چند معلمی در نظر گرفته شده تا ضمن توجه به نیازهای این عزیزان بهترین شرایط ممکن برای تدریس به کار گرفته شود.