ویژگی‌های سبک‌زندگی سالم

ویژگی‌های سبک‌زندگی سالم

درباره سبک زندگی سالم زیاد صحبت شده، سبکی که به طور خلاصه یعنی داشتن احساس خوشحالی همراه با عملکرد خوب.

تحقیقات نشان داده افرادی که به لحاظ روانشناختی سبک‌زندگی سالم‌تری دارند احتمالا عمر طولانی‌تری خواهند داشت و به مشکلات روزمره خود بهتر رسیدگی می‌کنند، همین‌طور از زندگی با کیفیت‌تری برخوردارند. همچنین افرادی که رفاه روانی بالایی دارند کمتر درگیر فعالیت‌های مجرمانه می‌شوند، علاوه بر این تمایل بیشتری به رفتارهای اجتماعی مانند داوطلب شدن دارند. علاوه بر این افراد با روحیه مثبت، نیازهای اساسی خود را بهتر برآورده می‌کنند اما سؤال اساسی این است که چطور سبک زندگی سالم محقق می‌شود. در پاسخ باید گفت اساسنامه سبک زندگی سالم با داشتن هدف پایه‌ریزی می‌شود آن هم هدفی که درست و با دقت دنبال شود. همچنین مثبت‌اندیشی در شکل‌گیری سبک زندگی سالم بسیار کمک‌کننده است. بنابراین زمانی را به فکر کردن درباره بهترین خاطرات زندگی خود اختصاص دهید زیرا یادآوری شادترین لحظات زندگی می‌تواند ذهنیت ما را مثبت کند.
انجام کارهای خوب برای دیگران نیز قدرت ایجاد تغییر درجهان را به ما یادآوری می‌کند. کمک به نیازمندان یا داوطلب شدن در یک فعالیت اجتماعی به بهبود روانشناختی سبک زندگی کمک می‌کند. ما باید تمرین کنیم تا برای مهربان بودن همیشه پیشقدم باشیم. محققان ثابت کرده‌اند که رفتارهای محبت‌آمیز، اندورفین، اکسی توسین وهورمون‌های احساس خوب را آزاد می‌کند و در ارتباطات عصبی جدید نقش سودمندی دارد. 
در کنار مهربانی باید یاد بگیریم قدردان باشیم و به خاطر هر چیزی که به دست آورده‌ایم شکرگزاری کنیم. ابراز قدردانی، ما را روی چیزهای خوب زندگی متمرکز می‌کند. به این ترتیب پس از مدتی متوجه خواهیم شد که می‌توانیم برای چیزهای کوچکی مانند زیبایی غروب خورشید قدردان باشیم. 
رها کردن آسیب‌ها و خشم‌های گذشته نیز کلید مهم سلامت روان است. بخشیدن یک نفر به این معنی نیست که باید اجازه دهیم آن شخص دوباره به ما صدمه بزند بلکه بخشش به معنای رهایی از خشمی است که ما را از زندگی عقب نگه می‌دارد و به آن شخص محدود می‌کند. لطفا به این جمله فکر کنید: چیزی به نام سبک زندگی بهتر وجود ندارد، پس با همه بالا و پایین‌ها زندگی کنید و از همه چیز لذت ببرید.

اعظم سیدبرقی - مشاور خانواده