پایان صبر ایران یعنی فروپاشی کاخ‌های‌شیشه‌ای

وزیراطلاعات درباره تداوم دشمنی با ایران هشدار داد

پایان صبر ایران یعنی فروپاشی کاخ‌های‌شیشه‌ای

رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای حوادث اخیر چند‌بار به برنامه‌ریزی دشمن از ماه‌ها قبل برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور اشاره کرده‌اند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ۱۴خرداد سال جاری در حرم مطهر امام خمینی(ره) در بیاناتی تأکید کردند که «امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعالیت‌های اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدور‌پروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند.»  ایشان همچنین در بیانات دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) و دیدار اخیر با جمعی از دانش‌‌آموزان، مردم را برای شناخت نقشه اصلی دشمن به بیانیه‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارجاع دادند.  پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا...خامنه‌ای، برای تحلیل دقیق‌تر پشت‌صحنه آشوب‌های اخیر از منظر امنیتی با حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرده که مشروح آن در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد:

رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی علیه السلام تأکید کردند «دشمن از مدت‌ها قبل در پی آن بود که در اول مهر ماه امسال در کشور ناامنی و اغتشاش برپا کند؛ این گزاره بر مبنای یک سلسله شواهد و قرائن بیان شده است. از قبل چه شواهدی مبتنی بر این گزاره وجود داشت و پیش‌بینی وزارت اطلاعات از وضعیت پاییز امسال چه بود؟
ما اخیرا در بیانیه مشترکی با برادران‌مان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مشروح به این موضوع پرداختیم. آن‌هم نقش دشمن آمریکایی در سه مقطع پیش از اغتشاشات، حین اغتشاشات و برنامه‌ رژیم آمریکا و هم‌پیمانانش برای پساآشوب‌ها. آن بیانیه بسیار مستند و مبتنی بر مجموعه‌ اطلاعات دو دستگاه علاوه بر کیس‌های اطلاعاتی کشف شده است. پیشنهاد من به نخبگان جامعه اعم از حوزه، دانشگاه، رسانه‌ها، وکلا، قضات و کارگزاران نظام، پژوهشگران و به‌طور خلاصه به همه‌ دانش آموخته‌ها و اهل مطالعه این است که این بیانیه را با دقت مطالعه نمایند. اما علاوه بر آن، در اسناد امنیت ملی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به‌صراحت دشمنی با ایران مورد تصریح قرار گرفته است. 
طبعا برای تحقق این اسناد دائما برنامه‌ریزی کرده و هزینه و امکانات گسترده‌ای برای تحقق آرزوهای شوم خود اختصاص می‌دهند. لذا ما با هوشیاری و اشراف بر تمامی تحرکات و اقدامات این کشورها تلاش می‌کنیم توطئه‌های آنها را خنثی سازیم.
گاهی دشمن یک اقدام نقطه‌ای یا کور را برنامه‌ریزی می‌کند مثل ترور دانشمندان هسته‌ای که موارد زیادی از اقدامات آنها خنثی و مواردی نیز متأسفانه به نتیجه می‌رسد، این امور در سری‌ترین سطح معمولا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند اما وقتی برنامه دشمن هدف قرار دادن امنیت در سراسر ایران و ایجاد آشوب و اغتشاش سراسری است، طبعا کار نمی‌تواند از چشمان تیزبین مأموران امنیتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) پنهان بماند. لذا تحرکات سرویس‌های اطلاعاتی دشمن همواره در این زمینه رصد می‌شود.
گزارش‌های متعددی مبنی بر ارتباط‌گیری افسران اطلاعاتی با گروه‌های مختلف ضدانقلاب، برخی خائنان داخلی، کانون‌های صنفی غیرقانونی و حتی آموزش در پوشش تورهای گردشگری یا آموزش‌های مدنی و حقوقی به ایرانیان در خارج از کشور داشتیم و اطلاع داشتیم که در این جلسات و آموزش‌ها چه مطالبی از عوامل و مزدوران درخواست می‌شود.
این مسأله را نیز کاملا مطمئن هستیم که ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی دشمن توان ایجاد یک بحران یا آشوب گسترده را ندارند. معمولا آنها مترصد فرصت‌هایی هستند. لذا پیش‌بینی می‌شد که در همین بازه زمانی مورد اشاره یعنی اوایل مهر اقداماتی صورت گیرد.
متأسفانه دختری از هم‌میهنان ما فوت کرد. بلافاصله موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت. رهبر انقلاب ابراز ناراحتی کردند، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دستور پیگیری دادند. دشمنان از فوت این دختر یا هر شهروند دیگری قطعا ناراحت نشدند بلکه این ‌را بهانه‌ای برای آغاز عملیات و عقده‌گشایی خود کردند.
ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که در روزهای اول بخشی از جامعه از این حادثه ناراحت بودند و خواستار رسیدگی و روشن شدن ابعاد مسأله شدند. حتی به خاطر هیجان و احساسات، اعتراضاتی را بروز دادند که مسئولان آن را به گوش جان شنیدند و با جدیت بیشتری مسأله را دنبال کردند تا حقایق کاملا مشخص شود اما تحولات و اقداماتی که در ادامه رخ‌ داد، نشان داد که اطلاعات و ارزیابی قبلی ما مبنی بر تلاش سرویس‌های جاسوسی برای فعال‌سازی شبکه آشوب‌گر در داخل کشور، صحیح بوده است. 
رهبر انقلاب صراحتا تأکید داشتند که این برنامه‌ریزی توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل انجام گرفته است. شبکه‌ مجریان آشوب‌ها و ناآرامی‌های اخیر چگونه و در چه توالی و سلسله‌ای نهایتا به سرویس‌های امنیتی بیگانه می‌رسیدند؟
میان عوامل میدانی با افسران اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی بیگانه معمولا چند لایه واسطه وجود دارد. هر چند به دلیل عجله دشمنان، ما قبل از شروع آشوب‌ها نیز به افسران اطلاعاتی بیگانه به صورت مستقیم رسیدیم و تعدادی از آنها را دستگیر کردیم. مأموران اطلاعات خارجی فرانسه DGSE اقدام به ارتباط‌گیری و آموزش کانون‌های صنفی غیرقانونی برای ایجاد جریان اعتراضی و آشوب کردند. از تمامی دیدارها، تماس‌ها و ارتباطات آنها مستندات تهیه شده و این جاسوسان به سزای اقدامات خود خواهند رسید.
برخی دیگر از عناصر مزدور هستند و آگاه یا ناآگاه از پشت ماجرا به خاطر مقداری پول یا وعده اقامت در خارج، علیه مملکت خودشان اقدام می‌کنند. آتش‌ زدن، تخریب‌ کردن، چاقوکشی، تیراندازی با سلاح‌های شکاری و جنگی، حتی فحاشی و اهانت به اهل‌بیت علیهم‌السلام بخشی از کارهای این مزدوران است.
ما در بیانیه مشترک با برادران‌مان در سازمان اطلاعات سپاه گفتیم دشمن در اغتشاشات اخیر از «جنگ ترکیبی» استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین ارکان و بسترهای مطرح در نبردهای ترکیبی(هیبریدی)، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیگانه و مشخصا آمریکایی است. این شبکه‌ها نقشی حیاتی در هسته مرکزی نبرد هیبریدی ایفا می‌کنند. پلتفرم‌های ارتباطی مجازی اکنون تبدیل به قسمتی از استراتژی جنگی شده‌اند نه‌تنها به‌منظور هدایت اقدامات و اغتشاشات و جمع‌آوری اطلاعات، بلکه مهم‌تر از آن با هدف تأثیرگذاری براعتقادات و گرایشات مخاطبان هدف در مرحله بعدی به‌منظور حرکت دادن آنان به سوی اقدام موردنظر، بهره‌برداری می‌نمایند.
بی‌شک بزرگترین عملیات تأثیر روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌سازی و ایجاد اغتشاش، بر اساس مدل عملیات ترکیبی به‌عنوان عامل پیش‌برنده‌ جنگ ادراکی، همانی بود که از چند ماه پیش از اغتشاشات اخیر و در حین اغتشاشات و اکنون در دوره‌ پسااغتشاشات از مبدأ به تعبیر حضرت آقا (رژیم مافیایی آمریکا و هم‌پیمانانی همچون انگلیس خبیث، رژیم کودک‌کش صهیونیستی و گاو شیرده سعودی ـ اینها همه تعبیرات رهبر انقلاب است) صورت گرفت.
البته در سازماندهی و اجرا دست رژیم صهیونیستی آشکارتر بود. در ساماندهی تبلیغات دست روباه انگلیسی واضح‌تر بود. در هزینه ‌کردن دست رژیم سعودی را به عیان می‌دیدیم تا آنجا که در نمایش منحط برلین که سلطنت‌طلبان، منافقین، تجزیه‌طلبان و گروه‌های منحرف جنسی جمع شده بودند، کل حمایت مالی این پروژه در حوزه‌ تبلیغات، فضاسازی، پوشش صوتی و تصویری و اجاره‌ تجهیزات پیشرفته برای تصویربرداری هوایی از تجمع و ارائه تسهیلات برای حضور پرتعداد و منسجم خبرنگاران و غذاهای توزیع‌شده و... جملگی با هزینه‌ رژیم بدوی سعودی صورت گرفت. ما برای این داعیه سند داریم.

 در مورد شبکه اجرایی این برنامه در داخل کشور توضیح دهید. این شبکه و سرشبکه‌های آنها چه کسانی بودند؟ چگونه شبکه خود را شکل داده و کارگزاران‌شان را سر خط می‌کردند؟ دستگاه‌های امنیتی به چه میزان روی این شبکه و فعالیت‌های آن اشراف داشتند؟
به‌صورت ویژه این شبکه‌ها معمولا یک کارفرما یا سفارش‌دهنده دارند، یک پشتیبانی مالی و یک عده هم عوامل اجرایی. کارفرمای این شبکه‌ها آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند که تلاش دارند به‌واسطه عدم دسترسی مستقیم به ملت ایران و عدم امکان اثرگذاری مستقیم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به جنگ شناختی علیه ملت ایران بپردازند. پشتیبانی مالی عمده این شبکه‌ها متأسفانه توسط عربستان سعودی انجام می‌شود و عوامل اجرایی نیز عمدتا از بین اعضای گروهک‌های مختلف، فرقه‌ها و گروه‌های منحرف عقیدتی و جنسی، برخی ایرانیان ناراضی، بعضی افراد دارای مشکلات و آسیب‌های حاد اجتماعی و خانوادگی انتخاب می‌شوند. این عوامل پس از این‌که در دام این شبکه می‌افتند یا تصور می‌کنند که راه برگشتی ندارند به همکاری خود با دشمنان ادامه می‌دهند یا گرفتار سراب پناهندگی و زندگی در خارج و آینده روشن می‌شوند و زمانی به سراب‌بودن آن پی می‌برند که پل‌های پشت سر خود را خراب کرده‌اند.

 براساس بیانات رهبر انقلاب به طور مشخص کشورهای آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی نقش واضحی در دمیدن به ناآرامی‌های اخیر در کشور داشتند. دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات برای جبران این اقدامات ضدامنیتی چه برنامه و تدارکی دارند؟
ما با چند دسته از بازیگران مواجه هستیم. رژیم صهیونیستی که حسابش مشخص است و نیازی به بحث ندارد. این رژیم در موضع متخاصم تاکنون غلط‌هایی کرده است (که در بوق و کرنا کرده‌اند) و پاسخ‌های سهمگینی دریافت کرده (که با تمام توان لاپوشانی نموده است) واز این پس نیز دریافت خواهد کرد. در مورد رژیم آمریکا، افزون بر همه‌ دشمنی‌ها و خسارت‌ها و ضرباتی که مستقیم و غیرمستقیم به ملت ایران وارد کرده (که داستان مثنوی هفتاد من است)، این رژیم تروریستی رسماً قاتل سردار بزرگ مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. آن‌هم نه در جبهه‌ رویارویی مستقیم آن سردار با عوامل نیابتی آمریکا همچون داعش، بلکه خارج از میدان جنگ و در شرایطی که میهمانِ کشور ثالث بوده، به زبونانه‌ترین، ناجوانمردانه‌ترین و تروریستی‌ترین وجه ممکن او را ترور کردند. 
این موضع آمریکایی رو به افول در برابر ایرانِ قوی است. من به یقین و با قاطعیت می‌گویم که آمریکا یارای جنگ رودرروی نظامی با ما را ندارد و لذا یا در هیأت یک گروهک تروریستی درمی‌آید و رسما ترور می‌کند (و البته پاسخِ دندان‌شکن، آشکار، جوانمردانه و نظامی می‌گیرد). یا به پشت صحنه می‌رود و به جنگ‌های ترکیبی و نرم و تحریک این و آن رو می‌آورد، که در این صورت نیز همیشه پاسخ‌ گرفته و زین پس نیز خواهد گرفت.
اما در مورد انگلیس خبیث، حساب انگلیس به‌عنوان کشوری که بر اساس خوی روباه پیر هیچ‌گاه دست از شیطنت علیه جمهوری اسلامی ایران برنداشته متفاوت است. در حال حاضر، رسانه‌هایی در خاک انگلیس، به دنبال ایجاد و گسترش اغتشاش در ایران بوده و هستند. این رسانه‌ها چه در گذشته و چه در حال حاضر، پا را از حوزه راهبری اغتشاش فراتر نهاده و به دنبال سازماندهی حرکت‌های ایذایی و تروریستی در کشور هستند. این اقدامی است که کشور انگلیس آن را شروع کرده است. در گذشته، بارها و بارها ایران مانعی برای اقدامات تروریستی علیه کشورهای اروپایی بوده است ولی انگلیس و برخی کشورهای اروپایی در مقابل از هیچ‌گونه دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند. بی‌تردید ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.
متأسفانه دولت انگلیس که شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و اینترنشنال تحت حمایت او و در چارچوب رسانه‌ای او فعالیت دارد امروز نقش تروریستی گرفته و این موضوع عبور از خطوط قرمز امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. در همین‌جا می‌گویم که شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و دست‌اندرکاران این سازمان تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع فعالیت و ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد اما در مورد سعودی می‌گویم که سرنوشت ما و دیگر کشورهای منطقه به‌دلیل همجواری، به هم گره خورده است. از نظر ایران، هرگونه بی‌ثباتی در کشورهای منطقه تسری‌یابنده است و هرگونه بی‌ثباتی در ایران، قابل تسری به کشورهای منطقه است. کشورهای دوردست بی‌ثبات‌کننده منطقه هستند. سنگ‌اندازی به سوی ایران قدرتمند از سوی کشورهایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، معنایی جز عبور از مرزهای عقلانیت به تاریکی حماقت ندارد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با عقلانیت استوار، صبر راهبردی در پیش گرفته است ولی هیچ تضمینی برای تداوم این صبر راهبردی درصورت تداوم دشمنی نمی‌دهد. بی‌تردید، اگر اراده جمهوری اسلامی ایران به مقابله‌به‌مثل و مجازات این کشورها تعلق بگیرد، کاخ‌های شیشه‌ای فرو خواهند پاشید و این کشورها روی ثبات و پایداری را نخواهند دید.

 لطفا کمی درباره سایر وجوهی که برای ناامنی در کشور و نیز میزان اشراف دستگاه‌های امنیتی بر آن تدارک دیده شده بود صحبت کنید.
اگر بخواهیم هدف اصلی دشمنان اصلی را بگوییم صریحا دشمن به‌دنبال «پروژه‌ ویران‌سازی» ایران است دقیقا طبق مدلی که در سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و یمن اجرا کردند اما در «ایران قوی» و برای «درخت تناور انقلاب اسلامی» نه توانستند و نه هرگز خواهند توانست. حداقل از ابتدای سال‌جاری، دشمن در مقاطع مختلف نظیر روز معلم یا همزمان با مردمی‌سازی یارانه‌ها یا روز حجاب و عفاف، برای ایجاد ناامنی در کشور تلاش‌های گسترده‌ای کرده است که ضربات وارده به تیم‌های تروریستی متعدد در مناطق مرزی یا آن‌سوی مرز و نیز خنثی‌سازی عملیات انفجار در یکی از صنایع هوایی اصفهان از نمونه‌های بارز آن است. در همین اغتشاشات، طبق آخرین آمار، قریب به صد تن از عناصر وابسته به منافقین، بیش از ۱۵۰نفر از عناصر وابسته به گروه‌های تروریستی کرد و سایر گروه‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.

نقش دشمن به‌لحاظ عملیاتی در این اغتشاشات از دو منظر قابل تبیین است
1- نقش‌آفرینی صحنه‌ای: در این الگو شبکه‌ای مرکب از عناصر آگاه و ناآگاه در سطوح مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند. به باور ما، بر اساس اطلاعات موجود از منابع اطلاعاتی، فنی، اقاریر متهمین و واقعیت‌های صحنه، اغتشاشات اخیر که برخلاف گذشته به‌صورت پراکنده شکل می‌گرفت، از طراحی پیچیده‌ای برخوردار بود که با مداخله عناصر وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی و گروهک‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب تروریست هدایت می‌شد. این الگو با محوریت از بین بردن تمرکز نیروهای ضدشورش و تسری ناآرامی‌ به نقاط مختلف شهر طراحی شده و به اجرا درآمده بود. 
۲- نقش‌آفرینی زمینه‌ای : فعالیت سازماندهی‌شده خشونت و شبکه‌سازی تحت‌مدیریت سرویس‌های اطلاعاتی با همکاری گروهک‌های ضدانقلاب از مدت‌ها تلاش نموده‌اند تا علاوه بر اقدامات تشکیلاتی و هسته‌سازی ضدامنیتی، بدنه‌ای مستعد در بستر اجتماعی آسیب‌دیده فراهم نمایند تا تحت شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور از نارضایتی‌های این قشر بهره‌برداری نمایند؛ لذا علاوه بر فعالیت‌های تشکیلاتی شاهد حضور عده‌ای از تجمع‌کنندگان در چارچوب «حرکت‌های گله‌ای» هستیم.در واقع عده‌ای بدون وابستگی تشکیلاتی در تجمعات شرکت نمودند که ناآگاهانه در نقش سیاهی‌لشکر و سپر انسانی عناصر تشکیلاتی و ضدانقلاب قرار گرفتند.
البته ما منکر نارسایی و نارضایتی نیستیم، اما معتقدیم تزریق ناامیدی و یأس تحمل مشکلات را دشوارتر می‌کند و بذر نفرت و خشم را در بدنه جامعه می‌کارد؛ در واقع ضدانقلاب و جبهه معاند امروز محصول ماه‌ها سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی خود را در کنار ضعف حوزه اطلاع‌رسانی و تبیینی داخلی درو می‌کند. 
خط «کشته‌سازی» در این هدایت عملیاتی به‌شدت دنبال می‌شد. هم در صحنه‌ اغتشاشات و هم خارج از صحنه، انتساب تعدادی قتل مشکوک یا خودکشی یا حتی فوت عادی به نیروهای حافظ نظم و امنیت بسیار آشکار بود. در این رویکرد نقش سه‌گانه لندنی-سعودی-آمریکایی (بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال سعودی و منو‌تو) بسیار بارزتر از بقیه بود.
چنآن‌که برای عموم مردم و تحلیلگران عرصه رسانه نیز واضح شده است، این اغتشاشات بیش از آن‌که نماد اعتراض مردمی یا وقوع مشکل در کف خیابان باشد، در فضای رسانه‌ای و مجازی جریان دارد و به همین جهت به آن عنوان «بزرگ‌ترین عملیات تأثیرگذاری» می‌دهیم. در این صحنه، همچنان ‌که در پاسخ به سؤال قبلی گفتم نقش رسانه‌های ماهواره‌ای و مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگر و به دور از استانداردهای رایج رسانه‌ای در جریان است.