رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد

رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد

طبق آمار منتشرشده توسط سازمان مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای و ماهانه (نسبت به ماه گذشته) کاهشی بوده به این معنا که مسکن کمتر از ماه گذشته گران شده است.

نرخ تورم ماهانه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل) در آبان‌ 1401 به 2.1درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 0.9واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به‌ترتیب 1.3درصد و 2.7درصد بوده است. همچنین نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی 2.1درصد است که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری 1.1واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی 0.1واحد درصد افزایش داشته است، در این بین یکی از کالاهای مهم در سبد اقلام محاسبه تورم، مسکن و اجاره‌بها بوده که در ماه‌های اخیر به‌صورت مستقل تورم ماهیانه آن در محافل رسانه‌ای و کارشناسی مورد توجه جدی‌تر قرار گرفته است. براساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ رشد نقطه به نقطه تورم حوزه مسکن، یعنی مقایسه رشد متوسط قیمت مسکن در آبان‌ماه امسال در قیاس با آبان سال گذشته افزایش 39.2درصد را نشان می‌دهد. نکته قابل‌توجهی که باید به آن اشاره کرد رشد 3.7درصدی تورم بخش مسکن نسبت به ماه گذشته (تورم ماهانه مسکن در کشور) است، این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در مهر حدود 6درصد بوده است بر این اساس، تورم ماهانه مسکن در آبان نسبت به مهر افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

 وضعیت تورم مسکن در تهران
در مهر 1401 تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 0.1- درصد بوده است. تورم ماهانه مهر در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (3.3درصد)، 3.4 واحد درصد کاهش داشته است، همچنین مطابق آخرین اطلاعات مرکز آمار در مهر متوسط قیمت مسکن استان تهران 46 حدود میلیون تومان بوده است.
اگرچه آمار تورم ماهانه مسکن استان تهران هنوز استخراج نشده اما انتظار می‌رود همان‌طور که در مهر 1401 تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 0.1- درصد بوده در آبان نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد. بر این اساس طبق پیگیری از مرکز آمار ایران، آمار مربوط به معاملات و متوسط قیمت مسکن آبان در تهران روزهای 5 الی 6 آذر منتشر خواهد شد. البته نکته مهم‌تر این است که تحولات قیمت مسکن در تهران به‌عنوان سیگنال قیمت در کشور نقش مهمی در بازار معاملات مسکن دارد. در تأیید افت محسوس قیمت مسکن، بانک مرکزی نیز اخیرا و در ماه گذشته، گزارش تقریبا مشابهی از تحولات قیمت مسکن در تهران منتشر کرده است، در مهر متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 43 میلیون تومان بود که حاکی از افزایش محدود 1.2درصدی نسبت به ماه قبل است. حالا باید گفت بازار مسکن ایران در آستانه ورود به شرایطی جدید است که فعالان اقتصادی به‌ویژه سرمایه‌گذاران در این حوزه باید با دقت به تحلیل آن بپردازند و از سیاستگذاران کلان این بازار انتظار می‌رود برای بازاری که این روزها به‌معنای واقعی کلمه برای بخش قابل‌توجهی از مردم دست‌نیافتنی شده است، فکر بکری کنند.