عدد خبر

عدد خبر

300 هزارمیلیارد تومان ​​​​​​​
معافیت مالیاتی
مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که قانون مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است، بیان کرد: اجرای این قانون از ۱۳دی ماه سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز شده است. اگر مشکل یا ابهامی درخصوص این قانون وجود داشته باشد با تفاسیر سازمان امور مالیاتی و دیگر مراجع قانونی برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در حال حاضر این سازمان هیچ برنامه‌ای برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده ندارد، چون هنوز مدت زمان زیادی از تصویب، ابلاغ و اجرای این قانون نگذشته است.
وی ادامه داد: ولی سازمان امور مالیاتی برای اصلاح نظام مالیاتی کشور برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده تا بتواند اشکالات موجود در این نظام را برطرف کند.
موحدی بکنظر با تاکید بر این‌که اعمال معافیت مالیاتی همیشه مفید نیست، بیان کرد: اکنون بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان یعنی به اندازه حجم مالیات مورد وصول در سال گذشته معافیت و مشوق مالیاتی در کشور در حال اعطاست.

62 هزارمیلیارد تومان 
امضای قرارداد برای ساخت نهضت ملی مسکن
سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره اقدامات انجام شده توسط بانک‌های کشور برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعدادی از بانک‌های کشور به تعهدات خود عمل نکردند که امیدواریم با اهرم‌های نظارتی بانک مرکزی این اتفاق هم رخ دهد.
وی افزود: بخشی از بانک‌ها به‌ویژه بانک‌‌هایی که در بخش مسکن موثر هستند عملکرد بسیار قابل دفاعی داشته‌اند. در همین خصوص 425هزار واحد به بانک‌ها در حوزه مسکن معرفی شده که از این تعداد توسط بانک مسکن که مهم‌ترین اهرم شبکه بانکی در تامین مالی مسکن است 185هزار واحد به مرحله عقد قرارداد رسیده و 15هزار واحد نیز در شرف عقد قرارداد است. وی ادامه داد: طی روزهای آینده امضای قرارداد این واحدها نیز صورت می‌گیرد. جمع این موارد حدود 200هزار واحد مسکونی می‌شود که نشان می‌دهد این تعداد واحد در بانک مسکن به مرحله امضای قرارداد رسیده است.
وزیر اقتصاد گفت: تقریبا 62هزار میلیارد تومان مبلغ قراردادهایی است که از سمت بانک مسکن در این زمینه امضا شده و می‌توان گفت بانک مسکن نزدیک به 100درصد تکالیف خود را عملیاتی کرده است.

132 هزار
صدور مجوز کسب و کار بدون مراجعه حضوری
از ابتدای امسال تا ۲۸آبان۱۴۰۱ از ۴۵۴هزار و ۷۲۹درخواست صدور مجوز به درگاه ملی مجوزهای کشور، ۱۳۲هزار و ۸۱مجوز صادر شده است. همچنین ۱۱۷هزار و ۳۸۵ مجوز رد شده، ۱۸هزار و ۶۲۶ نفر از درخواست خود انصراف داده‌اند و ۱۵۲هزار و ۱۱۷ درخواست با تاخیر از سوی دستگاه‌های صادرکننده مواجه شده‌اند. وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و معاونت علمی ریاست جمهوری از ابتدای سال۱۴۰۱ هیچ مجوز کسب و کاری را از مسیر قانونی درگاه ملی مجوزها صادر نکرده‌اند. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، کانون کارشناسان رسمی، کانون وکلا، جامعه حسابداران رسمی، سازمان اداری و استخدامی، فراجا و نظام روان‌شناسی همچنان در فهرست دستگاه‌های جامانده و متصل نشده به درگاه ملی مجوزها هستند. بر این اساس، صندوق نوآوری هیچ تاخیری در بررسی درخواست‌های صدور مجوز نداشته و وزارت بهداشت بیشترین درصد تاخیر را داشته است.