ایران مدل2026

پوست‌اندازی تیم ملی از چه زمانی باید شروع شود؟

ایران مدل2026

نسل فعلی تیم‌ملی ایران یکی از طلایی‌ترین نسل‌های تاریخ فوتبال‌مان به‌شمار می‌روند. بازیکنانی که دو بار متوالی به جام‌جهانی رسیدند و هر دو بار شانس رسیدن به دور دوم را داشتند. این بازیکنان اما قرار نیست همیشه در تیم‌ملی حضور داشته باشند و باید جای خود را به بازیکنان دیگری بدهند.

حالا نگاهی به فهرست بازیکنان بالای 30 سال ایران بیندازید: 
علیرضا بیرانوند (30سال)، حسین حسینی (30سال)، احسان حاج‌صفی (32سال)، شجاع خلیل‌زاده (33سال)، مرتضی پورعلی‌گنجی (30سال)، رامین رضائیان (32سال)، وحید امیری (34سال)، مهدی طارمی (30سال) و کریم انصاری‌فرد (32سال).
در بهمن ماه سال آینده جام‌ملت‌های آسیا برگزار می‌شود و آن زمان ایران چند بازیکن بالای 30 سال دیگر هم خواهد داشت. امیر عابدزاده، میلاد محمدی، روزبه چشمی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و احمد نوراللهی.
برای جام‌جهانی آمریکا، کانادا و مکزیک که چهار سال دیگر در 2026 برگزار می‌شود از فهرست فعلی فقط یک بازیکن بالای 30 سال نخواهد بود و آن بازیکن ابوالفصل جلالی، مدافع استقلال است. او به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن 24سال سن دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر ایران می‌خواهد بازیکنان فعلی را حفظ کند، قطعا مسن‌ترین تیم جام بعدی را هم مال خود خواهد کرد. بیرانوند، طارمی و پورعلی‌گنجی در سال 2026، 34ساله می‌شوند. امیری در آن زمان 38ساله خواهد بود. خواه‌ناخواه اکثر تیم‌های ملی دنیا در حد فصل این جام و جام بعدی، بعضی از بازیکنان خود را کنار می‌گذارند. به‌طور مثال در تیم ملی انگلستان هم بازیکنانی چون کایل واکر(32ساله)، تریپیر(32ساله)، جردن هندرسون(32ساله) یا کالم ویلسون و نیک پوپه(30ساله) هم شانس آنچنانی برای حضور در جام 2026 ندارند. 
     
نسل بعدی در راه است
تیم‌های بزرگ دنیا همین حالا ترکیبی از بازیکنان جوان و با‌تجربه دارند. از سویی نسل‌سازی فوتبال آنها با ایران زمین تا آسمان فرق دارد. مکانیسم فوتبال پایه ایران شباهتی به انگلیس، آلمان، ژاپن، کره و هیچ کشور دیگری ندارد. معمولا بازیکنانی که در رده جوانان، نوجوانان و حتی امید خوش می‌درخشند، شانس آنچنانی برای رسیدن به تیم ملی بزرگسالان ندارند. آخرین نسلی که توانستند این مرحله را به سلامت بگذارند، همین نسل پورعلی‌گنجی، بیرانوند، جهانبخش و... بودند. میرشاد ماجدی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون که مسئولیت کمیته جوانان را هم به‌عهده دارد، در این باره می‌گوید: «همین حالا تیم ملی نوجوانان و جوانان ما موفق هستند. نتایج خوبی اخیرا به دست آوردند. اینها حاصل استعدادیابی از جمع 3000 بازیکن هستند. این نسل باید تیم جام‌جهانی 2026 را بسازند ولی آیا به نظرتان این اتفاق می‌افتد؟ مسیر درست مشخص است ولی آیا ما نقشه درستی برای استفاده از سرمایه‌های‌مان داریم؟!»
هیات‌رئیسه فدراسیون از الان نظر به پوست‌اندازی در تیم‌ملی دارد. مربیان معتقدند که تغییرات ناگهانی هم می‌تواند عواقب سنگینی داشته باشد و باعث رکورد در عرصه ملی شود. بعد از جام‌جهانی برزیل و جام ملت‌های استرالیا 2015، ایران پوست‌اندازی خود را با دست فرمان کی‌روش پیش برد و در جام‌جهانی روسیه تیمی جوان و قدرتمند ساخت. حالا هم به نظر می‌رسد ایران برای جام‌ملت‌ها باید تعدادی از بازیکنان را کنار بگذارد و جوان‌ها را بیاورد و در ادامه این پوست‌اندازی، جوان‌های بیشتری را در مقدماتی جام‌جهانی 2026 به تیم اضافه کند.