دیدنی‌های پایتخت انرژی ایران

دیدنی‌های پایتخت انرژی ایران

بوشهر از استان‌های جنوبی ایران است که به‌دلیل وجود ذخایر گاز و نفت و نیروگاه هسته‌ای، اهمیت زیادی دارد. هرچند این منطقه به پایتخت انرژی ایران شهرت دارد اما وجود صدها بنای تاریخی و منطقه طبیعی و دیدنی آن را در فهرست بهترین‌های ایرانگردی قرار داده است. جایی‌که در نیمه دوم سال به خاطر داشتن آب و هوایی مطبوع باید به آن سفر کرد.

خانه‌ای با یک توپ جنگی
خانه رئیسعلی دلواری از آثار فاخر دوره قاجاریه در بوشهر است که بازماندگان وی آن را به میراث فرهنگی هدیه کرده‌اند. زیبایی این خانه حیاطی با نخل‌های متعدد و یک عدد توپ جنگی است. رئیسعلی دلواری در جنگ جهانی اول و هنگام حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، شجاعت و رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.این خانه بنایی ساده دارد و تزئینات آن شامل اندکی گچبری است که در جنوب شرقی شهر دلوار قرار دارد و سال ۱۳۷۶ ثبت ملی شده است.

بردستان، مسجدی با یک بادگیر
مسجد جامع بردستان عمارتی زیبا با 1000سال قدمت روی تپه‌ای در شهر بردستان قرار دارد. طبق کتیبه‌‌های موجود این بنا را به قرون اولیه اسلامی نسبت می‌دهند. مسجد بردستان، عمارت مستطیل شکلی است که ورودی کوچکی به شبستانی بزرگ دارد. این شبستان بزرگ به‌منظور تامین روشنایی و هواگیری، دارای فضاهایی به‌شکل درگاه است که داخل و خارج آنها با گچبری‌های منحصربه‌فرد تزئین شده است. بادگیری به سبک جنوب ایران بر فراز شبستان ساخته شده که هوای درون شبستان را خنک می‌کند.

نصوری، قلعه‌ای 2طبقه
قلعه نصوری در شهر بندر طاهری شهرستان کنگان به دوره قاجار تعلق دارد و حدود ۱۸۰سال قبل به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شده است. این بنا به نام «قلعه شیخ» هم شناخته می‌شود. قلعه با مصالحی چون سنگ‌های بزرگ و ملات گچ و گل ساخته شده است. در ورودی از جنوب، در چوبی بزرگی رو به خلیج‌فارس دارد. بعد از این در وارد هشتی بزرگی می‌شوید که هشت طاقچه ساده دارد. در این قلعه ایوانی با ستون‌های سنگی و گچبری‌های زیبا وجود دارد که بدون تزئین هستند.

کلاه فرنگی و موزه دریانوردی
عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری دو بنای موجود در موزه دریانوردی خلیج‌فارس در محله بهمنی بوشهر هستند.
عمارت این موزه متعلق به دوره‌ قاجار است که سال ۱۸۵۸میلادی به‌عنوان مقر کنسولگری دولت انگلیس بنا شده بود. بیش از ۴۰قطعه ادوات و تسلیحات جنگی متعلق به ادوار مختلف در این موزه نگهداری می‌شود که کشتی قدیمی پرسپولیس از برجسته‌ترین آنهاست. عمارت کلاه فرنگی در اسفند ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است.