ربات گفت‌وگو، جانشین انگشتان ما

ربات گفت‌وگو، جانشین انگشتان ما

چت جی‌پی‌تی، نمونه اولیه‌ای از «ربات گفت‌وگو» (چت‌بات) مبتنی بر سخن‌وری هوش مصنوعی است که قادر به درک زبان انسان و ایجاد متن با جزئیات چشمگیر است. این فناوری هوش‌مصنوعی، جدیدترین ربات گفت‌وگو است که شرکت «اوپن ای‌آی» آن را طراحی کرده و توسعه داده است.

ایلان ماسک در اواخر سال 94 این استارت‌آپ را همراه دیگر سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی، بنیانگذاری کرد. یکی از این افراد سام آلتمن بود که در آن زمان با انتشار یک پست وبلاگی گفت: «این استارت‌آپ، هوش دیجیتال را به روشی که به نفع بشریت است، ارتقا خواهد داد.»این سامانه که با فناوری هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین توسعه یافته است، برای ارائه اطلاعات یا پاسخ به سوالات با رابط مکالمه‌ای طراحی شده و درواقع هوش مصنوعی بر روی نمونه عظیمی از متن‌های گرفته‌شده از اینترنت، آموزش دیده است. گفت‌وگوی هرچه بیشتر با چت جی‌پی‌تی، این امکان را فراهم می‌کند که به سؤالات بعدی بهتر پاسخ دهد، اشتباهات خود را بشناسد، گزاره‌های نادرست را به چالش بکشد و درخواست‌های نامناسب را رد کند.کاربران اولیه این فناوری، کسانی خواهند بود که از گوگل استفاده می‌کنند و ممکن است جایگزینی برای این موتور جست‌وجو باشد زیرا قادر به ارائه توضیحات، پاسخ‌ها و راه‌حل‌هایی برای سؤالات پیچیده از جمله روش‌های نوشتن کد، حل مشکلات طرح‌بندی و جستارهای بهینه‌سازی است. آلتمن می‌گوید: «این سامانه نمونه‌ای اولیه از آنچه ممکن است به صورت عمومی منتشر شود، خواهد بود. به‌زودی می‌توانید دستیاران مفیدی داشته باشید که با شما صحبت می‌کنند، به سوالات‌تان پاسخ و حتی مشاوره می‌دهند.» آیا سامانه‌های گفت‌وگو جایگزین انسان می‌شود؟ گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که ممکن است مشاغل وابسته به تولید محتوا منسوخ شوند، ازجمله نمایشنامه‌نویسی و روزنامه‌نگاری.از زمان انتشار اولین نسخه، عملکرد این هوش‌مصنوعی قابل‌قبول برآورد شده است. حتی در مواقعی، متن‌هایی تولید کرده که بسیار شبیه متنی که یک انسان می‌تواند بنویسد بوده و توجه‌ها را برانگیخته. با این‌حال، این فناوری در مرحله فعلی خود، فاقد مهارت‌های ظریف، تفکر انتقادی یا توانایی تصمیم‌گیری اخلاقی است که برای یک روزنامه‌نگار موفق، کاملا ضروری است. 
شرکت اوپن ای‌آی اعتراف می‌کند: «ربات گفت‌وگو ممکن است پاسخ‌های قابل‌قبول اما نادرست ارائه دهد. رفع این مشکل دشوار است، زیرا هیچ منبع حقیقت‌یابی در داده‌هایی که برای آموزش الگو استفاده می‌کنند، وجود ندارد و آموزش تحت نظارت هم، می‌تواند گمراه‌کننده باشد، زیرا پاسخ ایده‌آل به آنچه الگو می‌گوید، بستگی دارد نه آنچه لزوما حقیقی است.»

منبع: Guardian
حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت