مقتول‌های مشهور

نگاهی به مشهورترین چهره‌هایی که به قتل رسیدند

مقتول‌های مشهور

سالانه بیش از 400هزار نفر در سراسر جهان بر اثر قتل جان خود را از دست می‌دهند. این‌رقم تقریبا سه برابر تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌های مسلحانه و تروریسم است. در برخی کشورها قتل یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ و میر شناخته می‌شود. نرخ قتل به ویژه در برخی از کشورهای آمریکای لاتین بالا‌ست. در سال2017، قتل سومین عامل مرگ‌و‌میر در ونزوئلا، چهارم در هندوراس و پنجم در گواتمالا بوده است. مقیاس قتل زمانی که روی مرگ و میر بزرگسالان جوان‌تر تمرکز می‌کنیم، آشکارتر می‌شود. در کل، قتل‌ها یکی از دلایل عمده مرگ و میر هستند اما یکی از علل اصلی در سطح جهانی نیستند. در مورد جمعیت جوان اما آمار متفاوت است. متاسفانه قتل یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جوانان است. به عنوان مثال در آمریکای لاتین تعداد جوانانی که بر اثر قتل جان خود را از دست می‌دهند بیش از کسانی است که در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. قتل در تالار شهرت هم کم قربانی نگرفته است. افراد سرشناس بسیاری وجود دارند که قربانی جنایت‌هایی بعضا بسیار دلخراش و فجیع شده‌اند. یکی از دردناک‌ترین سرگذشت‌ها مربوط به کریستی شوئن‌کاد است؛ آشپز مشهور تلویزیونی که در سال2015، زمانی که پنج‌ماهه باردار بود به همراه همسرش، توسط یکی از دوستان خانوادگی کشته، تکه‌تکه و در اجاق‌هیزمی سوزانده شدند! تراژدی دیگر مربوط به«جودیت بارسی» کودک بازیگر موفقی است که در بیش از 70فیلم و آگهی بازی کرده بود. زمانی که جودیت تنها 10سال داشت به همراه مادرش به دست پدر خود به قتل رسیدند. در اینجا به تعدادی از مشهورترین مقتولان جهان می‌پردازیم:

جان لنون 
جان لنون، موسیقیدان و کنشگر اجتماعی در سال1940 در انگلستان به دنیا آمد. او به عنوان خواننده اصلی، ترانه‌نویس اصلی و گیتاریست گروه «بیتلز» و همچنین به عنوان یکی از بنیانگذاران این گروه به شهرت جهانی دست یافت. مشارکت او با پل مک‌کارتنی در ترانه‌سرایی، از موفق‌ترین همکاری‌ها در تاریخ است. در روز هشتم دسامبر سال ۱۹۸۰ در حالی که لنون همراه همسرش یوکو اونو به آپارتمان خود در ساختمان داکوتا در شهر نیویورک بازمی‌گشت، به دست یکی از طرفداران سابقش به نام مارک دیوید چپمن به ضرب چهار‌گلوله کشته شد. چپمن خواندن کتاب «ناطور دشت» اثر سلینجر را منشأ الهام به قتل‌رساندن لنون بیان کرده ‌است. خبرنگاری از لنون پرسیده بود که مرگش را چگونه تصور می‌کند، او گفته بود: «احتمالا‌یک دیوانه من را خواهد کشت!»

شارون تِیت
شارون تیت، هنرپیشه زیبای آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و قبل از آن‌که وارد صنعت سینما شود در چند سریال تلویزیونی تعدادی نقش فرعی ایفا کرده بود. پس از آن‌که به خاطر مهارتش در ایفای نقش‌های کمدی نقدهای مساعدی دریافت کرد، به‌عنوان یکی از افراد جدید هالیوود معرفی شد و برای بازی‌اش در فیلم «دره عروسک‌ها» (۱۹۶۷) نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب شد. تیت در سال ۱۹۶۸ و پس از نقش‌آفرینی در فیلم «قاتلان بی‌باک خون‌آشام» با رومن پولانسکی کارگردان مشهور ازدواج کرد. سال ۱۹۶۹زمانی که تیت 5/8 ماهه باردار بود به ‌همراه چهار نفر دیگر که در منزل او مهمان بودند، توسط چهار عضو خانواده منسن با ضربات چاقو به قتل رسید.

آندرس اسکوبار
جام‌جهانی 1994 آمریکا با نام آندرس اسکوبار گره خورده است؛ ملی‌پوش تیم کلمبیا که برای اولین بار در طول زندگی حرفه‌ای خود، گل به خودی زد و این گل به بهای جانش تمام شد. در طول بازی‌های جام‌جهانی آن سال بقیه اعضای تیم ملی کلمبیا هم به مرگ تهدید شده بودند. پس از حذف تیم کلمبیا تمام بازیکنان به همراه سرمربی تصمیم گرفتند به کلمبیا بازنگردند تا مدتی از این جریان بگذرد. تنها اسکوبار 27 ساله بود که تصمیم به بازگشت به شهر زادگاهش مدلین گرفت تا تعطیلات را همراه خانواده و دوستانش بگذراند. پس از یک شام با دوستان در رستوران هنگام بازگشت و در پارکینگ خانه توسط چهار هوادار خشمگین فوتبال مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

جانی ورساچه
جانی ورساچه، طراح لباس اهل ایتالیا و متولد۱۹۴۶، بنیانگذار شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی ورساچه است. او این شرکت مشهور در دنیای مد را در سال۱۹۷۸ بنا نهاد. ورساچه همچنین طراح صحنه و لباس و طراح تولید نیز بود.مشهورترین کارهای او در این زمینه قاضی درد(1995)، دختران نمایش(1995) و مرد پیشرو(1996) شناخته شده بود.ورساچه در 15جولای1997 در 50سالگی پس از لذت‌بردن از یک پیاده‌روی صبحگاهی، جلوی عمارت خود در میامی فلوریدا به قتل رسید. او توسط یک قاتل زنجیره‌‌ای که پیش از ورساچه چهار نفر دیگر را نیز به قتل رسانده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. قاتل ندرو کونانان، هشت روز بعد با گلوله خودکشی کرد.