سحرگاه مرگ برای قاتل حافظان امنیت

حکم اعدام مجیدرضا رهنورد در ملأعام اجرا شد

سحرگاه مرگ برای قاتل حافظان امنیت

مجیدرضا رهنورد که 26 آبان امسال و در اوج اغتشاشات، دو بسیجی را با یک چاقوی آشپزخانه 30‌سانتی‌متری در مشهد به شهادت رسانده و چهار نفر دیگر را مجروح کرده بود، سحرگاه دوشنبه 21آذرماه و کمتر از یک ماه از جنایتش در ملأعام به دار آویخته شد.

به گزارش جام‌جم، ماجرا از روزهایی که اغتشاشات آغاز و در اوج خود قرار داشت و هر خسارتی به مردم و شهر و کشور وارد می‌شد، رهنورد 23ساله نیز از آشوبگرانی بود که همپای دیگران در آشوب‌ها شرکت می‌کرد. 
روز 26 آبان و براساس تصاویر دوربین مداربسته، رهنورد با چاقو، شهیدان دانیال رضازاده و حسین زینال‌زاده را به شهادت رساند و در مسیر خود چهارنفر دیگر را هم زخمی‌کرد.  دو روز پس از جنایت، رهنورد از مشهد فرار کرد اما همراه سه تبعه خارجی در سمنان دستگیر شد. یک هفته بعد، درودی، دادستان مرکز خراسان رضوی از صدور کیفرخواست برای رهنورد متهم پرونده به اتهام محاربه و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب مشهد خبر داد. هشتم آذر نیز اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده این متهم برگزار شد. پس از اعلام رسمیت جلسه، رئیس دادگاه از نماینده دادستان خواست تا به قرائت کیفرخواست صادر شده در مورد متهم بپردازد.
قاضی قناد به‌‌عنوان نماینده دادستان‌ گفت: متهم طی مراحل تحقیقات قانونی به اتهامات خود اقرار کرده است. او در ادامه جلسه، به برخی مستندات پرونده مانند گزارش آگاهی خراسان رضوی، گزارش نهادهای امنیتی و درخواست‌ مکرر کسبه و اهالی محل مبنی بر مجازات متهم نیز اشاره‌کرد. همچنین گفت سلامت روحی متهم پس از بررسی توسط پزشکی قانونی هنگام وقوع جرم تایید شده است.
 در ادامه، کلیپی از اقدامات اغتشاشگران شامل حمله به کلانتری، آتش زدن مامور نیروی انتظامی، تعرض به شهروندان، ایجاد راهبندان، پرتاب مواد آتش‌زا مانند کوکتل مولوتف، آتش زدن وسایل نقلیه خصوصی و دولتی و خسارت زدن به اموال بیت‌المال در جلسه پخش شد.  پس از آن، نماینده دادستان به نحوه ارتکاب جرم توسط متهم در خیابان حر عاملی مشهد پرداخت و تصاویر لحظه حمله او به شش نفر از جمله دو شهید بسیجی پخش‌کرد.  نماینده دادستان، با اشاره به افکار متهم‌ گفت: «متهم به‌شدت متاثر از فضای مجازی بوده و از مدتی قبل دستنوشته‌ای تنظیم کرده و در بخش‌هایی از آن با دست‌خط خود نوشته پس از مرگ برایم قرآن نخوانید، گریه نکنید و مشروب بخورید.» سپس، قاضی سیدهادی منصوری از برخی شاکیان خواست تا در مورد شکایت خود توضیح دهند. یکی از شکات گفت: «این دو شهید در سیل‌، زلزله و گرفتاری‌ها در حاشیه شهر به یاری مردم می‌پرداختند.» یکی از مجروحان نیز گفت: «برای کمک به این شهیدان به صحنه نزدیک شدم که متهم به من حمله کرد و زخمی شدم.» مادر یکی از شهدا هم گفت: «من همین یک پسر را داشتم و تمام امیدم بود. اگر فرزند دیگری هم داشتم او را در راه رضای خدا و مردم اهدا می‌کردم.» یکی از وکلای مدافع اولیای‌دم نیز در ادامه ‌گفت: «متهم با قصد قبلی، به دنبال انتقام‌جویی از نیروهای مردمی و بسیجیان بود. تعداد و نوع ضرباتی که متهم به شهیدان وارد کرده، کاملا عالمانه و عامدانه بوده و مستند به مواد متعدد قانونی تقاضای رسیدگی عادلانه و اشد مجازات متهم را دارم.» همسر یکی از شهدا هم‌ گفت: «تمام آرزوهای دو جوان برای یک زندگی خوب بر باد رفت. روی سخنم با افراد خود‌فروخته‌ای است که از آن سوی آب‌ها جوانان ما را تحریک می‌کنند در حالی‌که خودشان در رفاه، هشتگ نه به اعدام می‌زنند. آیا فقط شما دلسوز کشور هستید؟ به چه گناهی این همه خشونت را ترویج می‌کنید؟» یکی از شهود نیز گفت ‎که روز حادثه شاهد ارتکاب جرم بوده و دیده که مغازه‌د‌اران چطور از وحشت فروشگاه‌های خود را تعطیل‌کرده‌اند.
شاهد دیگری ‌گفت: «متهم را دیدم که روی بدن یکی از شهدای خیابان حرعاملی نشسته و در حال ضربه زدن با چاقو به این جوان بود. مردم هم از وحشت داد و فریاد می‌کردند.» یکی از کسبه هم ‌گفت: «مردم رغبتی برای حضور در خیابان ندارند. آنها ترسیده‌اند و ما از این موضوع ناراحتیم.» متهم نیز با اشاره به این‌که سابقه کیفری داشته و در پرونده دیگری به‌دلیل ضرب و جرح عمدی محکوم به پرداخت دیه شده‌ است، گفت: «اتهامات خود را قبول دارم. قبول دارم اشتباه کردم و حس نفرت عمومی از این کارم را درک می‌کنم. فکرم و باورهایم غلط بود. تصور می‌کردم این افراد دشمن ‌من هستند. به این نتیجه رسیدم اغتشاشگران در اشتباه هستند و اظهارات، مستندات پرونده و دستنوشته‌ام را قبول دارم. من قربانی فضای مجازی شدم. می‌خواستم به تهران و سپس به ترکیه فرار کنم. در دلم بذر نفرت کاشته شده بود و برادرکشی‌کردم. از هم‌سن‌های خود می‌خواهم ‌که در زندگی به‌دنبال هدف درستی باشند و هر چیزی را که شنیدند باور نکنند. من آزادی و جوانی خود را تباه کردم.» قضات دادگاه پس از رسیدگی به این پرونده حکم به اعدام مجیدرضا رهنورد دادند که این حکم در دیوان‌عالی کشور هم مهر تایید خورد. سحرگاه دیروز اعدامی از زندان به محل اجرای حکم منتقل شد. از ساعتی قبل، محل اجرای حکم در ملأعام آماده شده بود و خانواده دو شهید و برخی اهالی که متوجه اجرای حکم شده بودند به آنجا آمده بودند. پس از قرائت حکم، مجیدرضا پای چوبه دار قرار گرفت و با دستور قضایی حکم مجازاتش اجرا شد. با تایید مرگ او توسط پزشک، جسدش پایین کشیده و به پزشکی قانونی منتقل شد.