تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی منعکس‌کننده نفاق بانیان آن

تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی منعکس‌کننده نفاق بانیان آن

ناصر کنعانی، سخنگوی وزرات خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، این قطعنامه را منعکس‌کننده دورویی و نفاق بانیان آن و فاقد مشروعیت و اعتبار دانست.

سخنگوی وزارت خارجه، رویکرد ریاکارانه بانیان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی دانست. کنعانی با اشاره به تلاش کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران‌هراسی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران، ‌اظهار کرد: بانیان این قطعنامه که خود ناقض تمام اصول بنیادین و ابتدایی حقوق بشر در جهان هستند، به‌جای دلسوزی منافقانه برای حقوق بشر مردم ایران، از همراهی با تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت ایران دست برداشته و میزبانی از گروهک‌های تروریستی را متوقف کنند. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با تاکید بر این‌که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران از اصول و مبانی شرعی، قانونی و موضوعی به‌شمار می‌رود، افزود: جمهوری اسلامی ایران‌ همواره در امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود کاملا جدی بوده و آماده است در جهت ارتقای جایگاه حقوق بشر در جهان، گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده‌ای را در چارچوب احترام متقابل، عدم تبعیض، عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی با تمامی ساز‌و‌کارهای مشروع بین‌المللی و کشورهای علاقه‌مند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر داشته باشد. قطعنامه ضدایرانی کانادا که هر سال به بهانه حقوق بشر ارائه می‌شود، شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد اما تعداد آرای کشورهای مخالف و ممتنع به این قطعنامه بیش از موافقان این قطعنامه سیاسی بود. کشورهایی همچون روسیه، چین، کوبا، پاکستان، هند، فیلیپین، سوریه، سریلانکا، اندونزی، عراق، عمان، لبنان، اندونزی، اریتره، بولیوی، زیمبابوه، ترکمنستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و نیکاراگوئه به این قطعنامه رای مخالف دادند.

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه 
در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان و چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به فرصت‌های خوب و مثبت روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، از تعمیق هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی استقبال کرد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و تثبیت صلح و امنیت در منطقه تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، ضمن حمایت از پیگیری روند سیاسی در قبال سوریه تاکید کرد: تنها با همکاری و هماهنگی نزدیک میان کشورهای منطقه می‌توان زمینه برای ایجاد امنیت پایدار را فراهم کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور، تاکید کرد توسعه و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌‌کند. چاووش اوغلو، افزایش همکاری‌های منطقه‌ای با ایران را بسیار سازنده ارزیابی و از تماس‌های مقامات عالی‌رتبه دو کشور استقبال کرد.

تأمین مالی مناسب برای ساخت مسکن در بانک مرکزی تدوین شد
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت برای تأمین مالی ساخت مسکن، گفت: این‌که مسکن ساخته شود یا بسازیم با یکدیگر تفاوت دارد؛ دولت باید بخشی را بسازد و بخشی دیگر نیز باید ساخته شود. ما می‌توانیم به مردم زمین دهیم تا خودشان مسکن بسازند، زیرا در قشری از مردم این ظرفیت وجود دارد. تأمین مالی مناسب برای همه روش‌های ساخت مسکن در بانک مرکزی تدوین شده و امیدواریم آثار آن سریع‌تر مشخص شود. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا الزامی برای تأمین مالی ساخت مسکن وجود دارد، گفت: بله؛ زیرا مصوبه دولت است.