طرحی که 32بار شکست خورد!

طرحی که 32بار شکست خورد!

چالش جمع‌آوری کودکان کار و خیابان همیشه موضوعی پرچالش در ایران بوده‌است. از تعدد نهادهای متولی گرفته تا ساماندهی این کودکان از جمله مشکلاتی بوده که در این ارتباط وجود داشته‌است. دولت‌های مختلف با رویکردهای متفاوتی هم بر سر کار آمدند و نتوانستند این چالش را مدیریت کنند. در رابطه با چرایی شکست آن هم بحث‌های بسیاری گفته شده اما تا همین دیروز مشخص نبود این طرح‌ها چقدر به اجرا درآمده‌است.

دیروز مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از برخورد با سرشبکه‌های کودکان کار و خیابان توسط دستگاه قضا و نیروی انتظامی خبر داده بود اما در میانه اعلام این خبر گفت: «سال گذشته ۳۲بار طرح جمع‌آوری این کودکان توسط بهزیستی اجرا شد اما در واقع طرح شکست‌خورد!» 
احمد احمدی صدر؛ البته در گفته‌هایش دوباره بحثی همیشگی در این زمینه را مطرح کرد، این‌که هر نهادی تولی‌گری این موضوع را به نوعی رد می‌کند. او با بیان این‌که طبق قانون، شهرداری تهران هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با کودکان کار و خیابانی ندارد، گفته‌است «اما با این حال شهرداری تهران در قالب قرارگاه آسیب‌های اجتماعی به این موضوع ورود کرده‌است. هم‌اکنون شهرداری تهران، مدارس کودکان کار و خیابانی را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کرده‌است و 30مدرسه در این حوزه فعالیت دارند.» 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که 80درصد کودکان کار و خیابانی، اتباع خارجی هستند، گفت: در این زمینه اداره اتباع باید ورود کند تا این افراد به کشورشان‌بازگردند. احمدی صدر به اجرای طرح جدید ساماندهی کودکان کار و خیابانی در سه ماه آینده اشاره کرد و افزود: این طرح می‌تواند چالش‌ها و مشکلات در این حوزه را برطرف کند.