یلدا، شب بلند گرانی!

«جام​جم» از حداقل هزینه بلندترین‌شب سال‌ گزارش می‌دهد

یلدا، شب بلند گرانی!

آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال به نام یلدا یک جشن دیرینه ایرانی است. چند سالی است کاهش قدرت خرید خانوارها به دلیل وجود تورم دو رقمی باعث شده حجم سفره یلدایی کمی کوچک شود. اواخر سال گذشته، دولت به منظور افزایش قدرت خرید کارگران، حقوق و دستمزد را 57درصد افزایش داد اما تورم موجود در کشور باعث شده باز هم دستمزدها از هزینه‌ها عقب‌تر حرکت کند که بر اساس آمار مرکز آمار ایران، اقلام خوراکی امسال نسبت به سال گذشته رشد 63درصدی داشته و اطلاعات خبرنگار ما نشان می‌دهد سفره یلدا نسبت به سال گذشته 40درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

سنت‌ هر شهر در شب یلدا متفاوت است. اما در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم که هزینه سفره شب یلدا برای یک خانواده چهارنفره چقدر هزینه دارد. در این سفره، سبزی پلو ماهی و طعم‌دهنده‌هایش، آجیل، انار، سیب، هندوانه، پرتقال، خرمالو، پرتقال، ازگیل، شیرینی و چای را در نظر گرفتیم که جزئیات آن در ادامه آمده است. 
 
 یلدا و سبزی‌پلو با ماهی 
یلدای بدون سبزی‌پلو که با ماهی مزین شده برای ما ایرانی‌ها قابل تصور نیست. ماهی قزل‌آلا که ارزان‌ترین نوع ماهی است اکنون در بازار با قیمت کیلویی 80هزار تومان به صورت پاک نشده عرضه می‌شود و برای یک خانواده چهارنفره حداقل 5/1 کیلو نیاز است که هزینه 120هزار تومانی را روی دوش سرپرست خانوار می‌گذارد. حالا به سراغ برنج و باقی مخلفات می‌رویم. 400گرم برنج ایرانی برای سبزی‌پلو حدود 45هزار تومان آب می‌خورد. 450گرم روغن مایع را هم برای پخت و پز یلدایی نیاز است که 34هزار تومان آب می‌خورد. 125گرم سبزی 24هزار تومان هزینه خواهد داشت. نیم گرم زعفران به عنوان طعم‌دهنده اصلی ماهی نیاز است که 32هزار تومان باید پرداخت شود. تا اینجای کار هزینه سبزی‌پلو با ماهی 255هزار تومان شد. 
   
آجیل، میوه، شیرینی و چای 
برای پذیرایی پس از وعده غذایی میوه و آجیل نیاز است. متوسط قیمت یک کیلو آجیل یلدایی حداقل 200هزار تومان است اما برای یک خانواده چهارنفری نیم کیلو بیشتر نیاز نیست. این مورد هم یک هزینه 100هزار تومانی به جا می‌گذارد. در کنار آجیل، ترکیب رنگین انار، سیب، پرتقال، خرمالو، ازگیل و سرگل همه خوراکی‌های شب یلدا یعنی هنداونه را هم بیفزایید. یک‌کیلو انار، 10هزار تومان، یک‌‌کیلوگرم سیب 18هزار تومان، یک‌کیلو پرتقال 10هزار تومان، 300 گرم خرمالو  5هزار تومان  برای کارت بانکی شما آب می‌خورند. یک عدد هندوانه را هم در سفره بیندازید که ترکیب سبز و قرمزش جلابخش هر سفره‌ای است. این یکی اما کمی از سال گذشته ارزان‌تر هم شده است اما برای پنج‌کیلوگرمی‌اش، 22هزار تومان کنار بگذارید. نیم کیلو شیرینی 70هزار تومان. 100گرم چایی را هم اگر در قوری دم بگذارید، می‌شود: 10هزار تومان.

 یلدا8 درصد دستمزد 
سفره یلدا به‌همراه آجیل، میوه با شیرینی و چای کنارش، به همراه سبزی‌پلو با ماهی سرجمع به 500هزار تومان می‌رسد، البته این سفره‌ای است با حداقل اقلام مورد نیاز برای رنگین‌سازی. رقمی که برای عده‌ای غیراقتصادی است و برای تعدادی اقتصادی. این سفره معادل حدود 8درصد حقوق و دستمزد سال 1401 است.