روشنگری دبیرکل حزب‌ا... درباره تحولات داخلی لبنان

روشنگری دبیرکل حزب‌ا... درباره تحولات داخلی لبنان

در حالی که طی هفته‌های گذشته، جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور، نتیجه‌ای نداشته برخی گروه‌ها در داخل تلاش دارند با طرح اتهاماتی، اختلافات سیاسی داخلی را افزایش داده و چهره‌ها و گروه‌های خاصی را به‌عنوان موانع اصلی انتخاب رئیس‌جمهور معرفی کنند.

لبنان پس از پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون در ۳۱اکتبر گذشته، وارد مرحله خلأ قدرت شد و با انتخاب نکردن دولت جدید این کشور اوضاع اقتصادی و اجتماعی لبنان روز‌به روز با سختی‌های زیادی مواجه است.
گروه ۱۴مارس وابسته به قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هرگونه توافق را برای انتخاب رئیس جمهور جدید و حل بحران سیاسی، رد می‌کند.
در مقابل گروه ۸ مارس نزدیک به مقاومت، انتخاب رئیس‌جمهور جدید را منوط به توافق همه گروه‌های سیاسی می‌داند.
در چنین شرایطی، طی روزهای اخیر تحلیل‌هایی در برخی رسانه‌های لبنانی منتشر شد مبنی بر این‌که آخرین جلسه پارلمان لبنان با فعالان دولتی یک پیام سیاسی برای بعضی گروه‌ها بوده است. به‌دنبال طرح این‌گونه شایعات و تحلیل‌ها سیدحسن نصرا... ضمن رد این شایعات تصریح کرد حزب‌ا... حتی با جبران باسیل که از تشکیل جلسه دولت استقبال نکرده بود، تماس گرفته تا مواضع یکسان شود.
دبیرکل جنبش حزب‌ا... لبنان تاکید کرد این حزب نمی‌خواهد در قدرت سیاسی پیشتاز باشد، بلکه هدف آن برخورداری از تکالیف و حقوق ملی همچون دیگران و حمایت از دولت بیروت در بخش خدمات عمومی است.
سید حسن نصرا...تایید کرد که کشور لبنان متعلق به همه مردم است و این جنبش با مشارکت در بخش خدمات عمومی حمایتش را از دولت بیروت نشان داده است.
در گزارشی که روزنامه الاخبار لبنان از محتوای صحبت‌های حسن نصرا... به‌عنوان بخشی از دیدار طولانی با تیم فعالیت‌های دولتی در حزب‌ا... منتشر کرده بر سه نکته اصلی، صریح و قاطع درباره حمایت جنبش حزب‌ا... از روندهای خدمت‌رسانی دولت و تشکیل آن تاکید شده است.
اول این‌که لبنان در شکل، محیط جغرافیایی و کثرت‌گرایی کنونی‌اش، وطن نهایی همه مردم ماست. نصرا... تاکید کرده ما نمی‌خواهیم حزب پیشتاز یا فرقه پیشرو باشیم بلکه می‌خواهیم شریک کامل و یکپارچه در حقوق و تکالیف باشیم، نه بیشتر و نه کمتر.
دبیر کل حزب‌ا... افزوده است: ما از همکاری و هماهنگی با حزب جنبش آزاد میهنی خارج نخواهیم شد مگر این‌که جنبش چنین بخواهد.
حسن نصرا... افزود: ثالثا هر آنچه شایعه شده بود آخرین جلسه هیات وزیران پیامی سیاسی یا سیلی به طرفی بوده صحت ندارد، موضع من همان چیزی است که در پیشگاه خداوند می‌گویم.
رهبر حزب‌ا... خاطرنشان کرد که این جریان سیاسی در زمینه‌هایی مثل بخش‌های بیمارستانی، کمک به بیماران خاص، بخش مخابرات و خدمات اینترنتی با نهادهای دولتی در هماهنگی بوده و بسیاری از مشکلات مردم را حل کرده‌است.
وی افزود: در صورت برگزار نشدن جلسه هیأت دولت، کشور در موضوع بیمارستان‌ها به‌خصوص بیماران سرطانی و همچنین در زمینه ارتباطات و خدمات اینترنتی با خطرات بسیار زیادی مواجه می‌شد.
دبیر کل حزب‌ا... با اشاره به اختلافات سیاسی در خصوص تشکیل جلسه هیأت دولت اظهار کرد: ما با جبران باسیل (رئیس جریان ملی آزاد) تماس گرفتیم اما وی به‌دلیل منحل بودن دولت نجیب میقاتی، با تشکیل جلسه به‌شدت مخالفت کرد، از طرفی میقاتی نیز تاکید کرد حل این مشکلات پس از تشکیل جلسه هیأت دولت امکان‌پذیر است.
سید حسن نصرا... تاکید کرد که حزب‌ا... برای کاهش اختلافات برنامه‌های پیشنهادی برای کمتر شدن دستور کار جلسه هیأت دولت وارد عمل شد و در میان مخالفت باسیل و اصرار میقاتی تصمیم گرفتیم برای حل مشکلات مردم در این جلسه شرکت کنیم و مشارکت حزب‌ا... هیچ معنا و پیام سیاسی خاصی نداشت.
دبیرکل حزب‌ا... لبنان با اشاره به توافق سیاسی دیرینه، روابط بین حزب ا... و جریان ملی آزاد را بسیار خوب توصیف و بر باقی ماندن حزب‌ا... در توافق با جریان ملی آزاد تاکید کرد.