صف‌آرایی مقابل کرونا

تاکید بر لزوم واکسیناسیون و ماسک

صف‌آرایی مقابل کرونا

در روزهایی که کرونا در ژاپن حسابی در حال تاخت و تاز است و روزانه نزدیک به 300 نفر قربانی می‌گیرد و در روزهایی که زیرسویه‌های امیکرون در آمریکا در حال جولان دادن است و آن‌سوی دیگر دنیا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواستار  تلاش و اتحاد بیشتر مردم برای کمک به مهار این بیماری شده است، وزیر بهداشت کشورمان نیز بر لزوم رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی تاکید ویژه دارد.

کرونا فعلا در کشورمان مغلوب است و این را آمار ابتلاهای روزانه کمتر از 100 و مرگ و میرهای تک‌رقمی تایید می‌کند اما تجربه هفت موج کرونایی و از سر گذراندن روزهایی که همراه با این بیماری به‌سختی و تلخی گذشت به همه ما ثابت کرده که شکل‌گیری موج هشتم نیز محتمل است. بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت کشورمان نیز می‌گوید: « براساس آنچه در کشورهایی مثل ژاپن، آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه در حال رخ‌دادن است، ما نیز کمی نگرانیم، به همین علت از گروه‌های پرخطر می‌خواهیم تا واکسیناسیون را جدی بگیرند و از همه مردم تقاضا می‌کنیم از پوشش ماسک در اجتماعات استفاده کنند.»
 
آماده‌ایم
وزیر بهداشت می‌گوید، ما آماده‌ایم و استدلالش براساس سه نکته کلیدی است. او می‌افزاید: « اکنون واکسن کرونا با حجم 50 میلیون دز در کشور موجود است. همچنین به وزیر راه تذکر داده‌ایم استفاده از ماسک در هواپیما، قطار و اتوبوس‌ که محل تجمع هستند از سر گرفته شود و درعین حال با تاکید ستاد ملی مقابله با  کرونا بار دیگر رصد مرزها آغاز می‌شود تا مسافرانی که از کشورهای پرخطر وارد ایران می‌شوند، تست پی‌سی‌آر بدهند و در صورت آلوده‌بودن به ویروس، قرنطینه شوند». اینها دستورالعمل‌های جهانی برای مقابله با کروناست و نزدیک به سه سال است که همین پروتکل‌ها در همه کشورهای درگیر اجرا می‌شود. بنابراین جدی‌گرفتن دو موضوع استفاده از ماسک در تجمعات و محیط سربسته و تکمیل واکسیناسیون، نسخه‌هایی است که می‌تواند از شکل‌گیری موج هشتم کرونا یا تبدیل این موج به بحران جلوگیری کند.  
 
زیرسویه‌های موذی
آنچه اکنون در حال آزردن برخی کشورهای جهان و بستری کردن جمعیت زیادی از مردم دنیا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و البته راهی گورستان کردن عده‌ای است، دو زیرسویه به نام‌های BQ1 وXBB است که هر دو از زیرسویه‌های جهش‌یافته امیکرون هستند. بنابراین به گفته دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست، این زیرسویه‌ها همان ویژگی‌های امیکرون را دارند، یعنی سرایت‌پذیری بالا و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی. بنابراین علائمی همچون گلودرد، سوزش گلو و آبریزش بینی و حتی با احتمال کمتر، ظهور حالاتی از ذات‌الریه مثل سرفه و تب، همگی می‌تواند دلیلی بر درگیری با این زیرسویه‌ها  باشد.