یادواره موسیقایی سردار دل‌ها

نگاهی به آثاری که با موضوع شهید سلیمانی تولید شده است

یادواره موسیقایی سردار دل‌ها

سفارش هر اثر هنری خصوصا موسیقی چیزی است که در دنیا رواج دارد؛ از زمان موسیقی کلاسیک تا امروز که در قرن22 هستیم. از همان زمان‌ها بسیاری از آثار کلاسیک دنیا توسط نامدارترین آهنگسازان به سفارش  نهادهای دولتی ساخته شده‌اند.

برخی می‌گویند معروف‌ترین آثار بتهوون که امروزه جزو شاهکارهای موسیقی او محسوب می‌شود، سفارشی بوده یا آثار موتزارت و شوستاکوویچ و دیگرانی که شاید کسی امروزه نداند پشت این نت‌هایی که روح انسان را جادو می‌کنند، چه سرگذشتی برای ساختش نهفته است. روند سفارش آثار موسیقایی در ایران نیز قدمتی دیرینه دارد اما مقوله آثار سفارشی در زمینه موسیقی طی دهه‌های اخیر پررنگ‌تر شده و نگاه همگان را به خود جلب کرده به طوری که شاهد خلق آثار بسیاری در ژانرهای مختلف به مناسبت‌های گوناگون تاریخی، مذهبی، سیاسی، ورزشی و... هستیم.
یکی از سوژه‌های ساخت موسیقی‌های طی سه سال اخیر  به نام و شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی بوده به طوری که طی این مدت آثار بی‌شماری در رثای این بزرگمرد ساخته و اجرا شده است. ناگفته نماند که در کنار سفارش ساخت برخی از این آثار توسط نهادهای مختلف، بودند هنرمندانی که به‌صورت خودجوش و دلی، دست به ساخت و اجرای قطعاتی برای سردار سلیمانی زدند که برآمده از تعلق خاطر آنها به این شخصیت بزرگ کشورمان بود.
غلامرضا صنعتگر، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ یکی از هنرمندان پیشرو در تولید اثر  برای حاج قاسم است، چراکه یک روز پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی قطعه‌ای با نام «قاسم هنوز زنده است» را به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و با شعری از میلاد عرفان پور به پیشنهاد مرکز موسیقی حوزه هنری خواند و منتشر کرد. این خواننده پاپ همچنین در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، قطعه دیگری با نام «لالایی» منتشر کرد که به گفته او پیشنهاد این کار از طرف پیروز ارجمند، آهنگساز به او داده شده بود و در نهایت به آهنگسازی خود پیروز ارجمند این قطعه ساخته و توسط صنعتگر خوانده شد.
بعد از غلامرضا صنعتگر، محسن توسلی خواننده موسیقی پاپ بود که از همان ساعات اولیه خبر شهادت حاج قاسم؛ تصمیم به ساخت قطعاتی گرفت که بیانگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان باشد و توانست ظرف 48 ساعت با کار بی‌وقفه، دو اثر موسیقایی تولید کند که یکی از آنها به سفارش دفتر موسیقی صداوسیما بود که با شعر حامد عسگری و تنظیم امید رهبران ساخته و از رادیو و تلویزیون پخش شد و دیگری با شعری از قاسم صرافان و تنظیم امید رهبران شکل گرفت که با صدای خودش اجرا شد.او همچنین قطعه دیگری با عنوان «تقاص» را نیز به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی خواند. مهران غضنفری، خواننده موسیقی لرستان نیز قطعه «مرگ سهراب» را در اولین سال شهادت سردار دل‌ها ساخت که ویگی‌های شنیداری خوبی دارد و با کلام غضنفری، رنگی بومی دارد. بعد از شهادت سردار سلیمانی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم برخی گروه‌های موسیقی قطعاتی را به یاد حاج قاسم اجرا کردند اما قطعه‌ای که بهزاد عبدی با عنوان «در محاصره» ساخت و توسط ارکستر ملی به رهبری سهراب کاشف در تالار وحدت اجرا شد از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود.
پوئم سمفونی «سرباز» نیز یکی دیگر از آثار موسیقایی با موضوع و محوریت سردار حاج قاسم سلیمانی است که توسط معاونت موسیقی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما ساخته شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
پوئم سمفونی سرباز، با آهنگسازی آرمان مهربان و شعر علی محمد مودب در پنج موومان با عناوین سرباز، ا... اکبر، میهن، پیکار، پدر و فتح، ساخته شد که امیرحسین سمیعی، خوانندگی این اثر را به‌عهده داشته و در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به‌طور رسمی منتشر شده است.
دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما از جمله مراکزی است که طی این دوسال قطعات بسیاری را به خوانندگان و آهنگسازان در ژانرهای مختلف سفارش داده و از آن جمله می‌توان به قطعه «مرد میدان» اشاره کرد که به سفارش همین سازمان به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی علیرضا افتخاری تولید شده است. 
یکی دیگر از خوانندگان موسیقی ایرانی که برای سردار سلیمانی خوانده، محمد معتمدی است. او  قطعه «عشق زیبا» را خوانده  که در قالب نماآهنگ از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است.
در زمینه موسیقی ایرانی سالار عقیلی، خواننده بنام نیز قطعه «فراق»را با آهنگسازی مجید انتظامی برای این شهید خوانده است با این تفاوت که همگی آثاری که در وصف سردار سلیمانی ساخته و اجرا شده همزمان با سالروز درگذشت ایشان بوده اما قطعه فراق با صدای سالار عقیلی به مناسبت شصت و سومین سالروز تولد سردار حاج قاسم سلیمانی در قالب یک موزیک ویدئو شکل گرفت.
ساخت قطعات موسیقایی برای شخصیت حاج قاسم همچنان ادامه دارد به طوری که سازمان صداوسیما هر ساله بیش از 70اثر را در سراسر کشور به هنرمندان ژانرهای مختلف سفارش می‌دهد که از شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌شوند. در کنار این اتفاق، بنیاد مکتب حاج قاسم سلیمانی نیز به‌منظور بزرگداشتی برای سالروز درگذشت ایشان، برنامه موسیقایی را با‌عنوان «روایت سرباز» در تالار وحدت برگزار می‌کند که در این برنامه، گزیده آثاری با موضوع سردار سلیمانی اجرا و از برخی هنرمندان عرصه موسیقی تقدیر شد. این برنامه به‌نوعی قدردانی از هنرمندان موسیقی بود که طی این سال‌ها در تهیه و تولید آثار موسیقی پیشقدم بودند.

1- سرود سرباز
این سرود توسط گروه سرود رهپویان به کوشش حسین صیامی در سال99 برای شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است. 

2- تا همیشه‌ها
یکی از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه سرود ندای ثامن تهران تهیه و منتشر شده است. 

3- مرد میدان
آهنگی از علیرضا افتخاری برای شهادت سردار سلیمانی. شعر این قطعه از مولاناو آهنگسازی از محمدرضا چراغعلی است. 

4- سردار عشق
این آهنگ با موضوعی ارزشی به خوانندگی صادق آتشی در سبک پاپ برای سردار سلیمانی به بازار عرضه شده است. 

5- قاسم هنوز زنده است
ترانه «قاسم هنوز زنده است» از غلامرضا صنعتگر به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و تهیه‌کنندگی مرکز موسیقی حوزه هنری است.

6- سردار دل‌ها
حمید حیاتی با استفاده از تیم زبده و انتخاب فوق‌العاده شعر برای آهنگ «سردار دل‌ها» اثری عالی خلق کرد. 

7- توکی بودی
یکی از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه مصباح الهدای لارستان تهیه و منتشر شده است. 

8- صبح
یکی از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه سرود رایه الزهرای تهران، تهیه و منتشر شده است. 

9- علمدار
یکی از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه سرود آلابند تهران تهیه و منتشر شده است. 

10- قصه قصه یه مرده
یکی دیگر از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه سرود اسرای تهران، تهیه و منتشر شده است. 

11- ماه آسمانی

از قطعات آلبوم سرباز است که توسط دفتر موسیقی صداوسیما با همکاری گروه کرال سبحان، تهیه و منتشر شده است. 

12- سردار سلیمانی
محسن ابراهیم زاده با آهنگ قوی و دوست داشتنی «سردار سلیمانی» توانست انتظار طرفداران این شهید را برآورده کند.