«روایت سرباز» نوای دهه‌هشتادی از یک اسطوره

«روایت سرباز» نوای دهه‌هشتادی از یک اسطوره

بی‌شک شخصیت‌های ملی که مورد وثوق کل جامعه هستند، می‌توانند منشأ تولید آثار هنری در کشور شوند.

سردار حاج‌قاسم سلیمانی قطعا یکی از این شخصیت‌هاست که طی سه سال از گذشت شهادت ایشان، شاهد هستیم که آثار متفاوتی برای زنده نگاه داشتن نام و منش ایشان تولید می‌شود. در این میان اما آثاری که با همت مردمی و به‌صورت خودجوش ساخته می‌شود بدون شک رنگ و بوی دیگری دارد. رویداد سرود «روایت سرباز» یکی از برنامه‌های فرهنگی است که تلاش می‌کند آثار خودجوشی که در زمینه سرود ازسوی نهادهای مردمی مانند مساجد و مدارس تولید می‌شود را گردهم آورد و با تجلیل از آنها، زمینه رشد و شکوفایی‌شان را فراهم کند. شب گذشته دومین دوره این رویداد در تالار وحدت تهران با حضور خانواده شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد و از برگزیدگان رویداد سرود روایت سرباز تجلیل به‌عمل آمد. در این برنامه هفت گروه برگزیده سرود منتخب سراسر کشور که از میان ۵۵ اثر شرکت‌کننده انتخاب شده بودند به اجرای برنامه پرداختند.
در ابتدای سه سرود از گروه‌های طاها و مصباح‌الهدی از استان فارس و گروه موعود از شهرستان دلیجان استان مرکزی اجرا شد. سپس گروه نسیم رحمت از استان تهران به‌عنوان چهارمین گروه، سرود خود را اجرا کرد و سپس سرود گروه ندای ثامن از استان تهران و گروه الانوار الهدی از استان قم به اجرای برنامه پرداختند. هفتمین گروه سرود برگزیده این رویداد هم با عنوان رسا از استان تهران به اجرا پرداخت. اما آنچه که این برنامه و سرودهای این گروه‌ها را ویژه جلوه می‌داد، تلاش نوجوانانی است که شاید به‌دلیل کمی سن و سال کمتر با بزرگانی همچون شهید سلیمانی آشنا باشند اما صدای رسا آنها برای‌ تولید آثار فاخر هنری نشان از آن دارد که این نوجوانان تلاش دارند تا هویت ایرانی و قهرمانان واقعی وطن‌شان را بهتر بشناسند.
این موضوع نشان می‌دهد که برای بسیاری از فرزندان دهه 70 تا 90 روایت برخی از شخصیت‌های دفاع‌ مقدس مانند یک اسطوره بدل شده که باید دائم این شخصیت‌ها را در ذهن خود تصور می‌کردند اما سیره، سلوک و سیمای حاج‌قاسم همه آن اسطوره‌ها را تجسم واقعی بخشید. از همین‌روست که شهید سلیمانی با حماسه‌هایی که آفریده، گنجینه‌ای ارزشمند برای تولید فرهنگی و هنری آثاری برای تمام نسل‌های کشور است‌ و مرام و سلوک حاج‌قاسم می‌تواند ذوق هنری هزاران هنرمند را به جوشش درآورد تا بدون هیچ‌گونه سفارش، آثاری فاخر درباره ایشان تولید کنند.
نباید از یاد ببریم که امروز ایران اسلامی از هر‌سو مورد هجمه دشمنان قرار دارد و نیاز است که به نسل نوجوان و جوان کشور اسوه‌هایی همچون حاج‌قاسم سلیمانی معرفی شوند و این کار میسر نخواهد شد جز با تولید آثار هنری. این نگاه حرکت‌های خودجوش دیگری را در پی خواهد داشت که رویداد روایت سرباز یکی از آنهاست؛ زیرا شنیدن از سردار دل‌ها از حنجره نوجوانان دهه 80 و 90 بسیار تاثیرگذار‌تر از نواهای دیگری است که در کشور می‌شنویم.