شهیدسلیمانی از تجزیه منطقه جلوگیری کرد

اسقف یونانی، آنتونیوس مالوف در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

شهیدسلیمانی از تجزیه منطقه جلوگیری کرد

شخصیت شهید سلیمانی نه‌فقط برای مسلمانان و طرفداران بی‌شمار جبهه مقاومت قابل احترام است، بلکه غیرمسلمانان نیز از این شهید بزرگوار جبهه مقاومت به‌عنوان یک الگو و قهرمان یاد می‌کنند. ابعاد جهانی و بین‌المللی شخصیت و مکتب شهید سلیمانی با گذشت زمان از بین نرفته و همچنان شاهد بسط و گسترش آن هستیم. در ا‌ین خصوص گفت‌وگویی با آنتونیوس مالوف، اسقف کلیسای آگیون آکیندینون کلیسای مرکزی منطقه آگیون آنارگیرون در غرب آتن انجام داده‌ایم. این گفت‌و‌گو به همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در یونان صورت گرفته است.

در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی قرار داریم. با توجه به شناختی که از این شهید و فرمانده بزرگ دارید، نظرتان در خصوص ایشان چیست؟
فرا رسیدن سالروز شهادت شهید سلیمانی را به مردم ایران تسلیت می‌گویم. ایشان شهید همه ما هستند. خداوند این شهید بزرگوار را رحمت فرماید  که جلوی دشمنان در منطقه ایستاد و اهداف آنها را ناکام گذاشت. شهید سلیمانی  با ایجاد محور مقاومت از تجزیه کشورهای منطقه و تغییر مرزهای آنها جلوگیری کرد. این منطقه ( غرب آسیا) از اهمیت فوق‌العاده‌ای به‌لحاظ تاریخی و استراتژیک برخوردار است و تغییرمرزها و تجزیه کشورهای آن آثار وتبعات بسیار سوئی خواهد داشت. اساسا فرهنگ و تمدن از منطقه خاورمیانه شروع و همه ادیان الهی در این منطقه به دنیا عرضه شدند. مسیحی که ما امروز میلاد با سعادت او را جشن می‌گیریم در بیت‌ا‌للحم به دنیا آمد. حتی مشاهده می‌کنیم که صهیونیست‌ها به‌دنبال نابودی همه نقاط باستانی هستند تا اثری از این دین باقی نماند و سعی در تحریف واقعیت‌های گوناگون دارند. در اینجا متوجه اهمیت اقدام شهید سلیمانی در صیانت از منطقه می‌شویم.

به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کردید. دلیل تقابل مطلق واشنگتن و تل‌آویو با موجودیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را چه می‌دانید؟
ما تحولات جهان و منطقه (غرب آسیا) را در کلیسای ارتدوکس به‌خوبی رصد می‌کنیم. به‌وضوح می‌دانیم در این تحولات حق با چه کسی است و چه کسانی در مقابل، مشغول ظلم و توطئه هستند. صهیونیست‌ها با همراهی آمریکا به اسم دموکراسی ادعایی خود، جنایات و ویرانی‌های زیادی را درمنطقه به بار آورده‌اند. آنها در قبال ایران نیز دست به توطئه‌ها و جنایات زیادی زده‌اند. اما آنها ( واشنگتن و تل‌آویو) باید بدانند که ایران مانند سوریه (که توطئه جنگ داخلی در آن رخ داد) درگیر چنین صحنه‌هایی نمی‌شود. به لطف پروردگار،جمهوری اسلامی ایران با رهبری مقتدر به مسیر رو به جلو و پیشرفت خود ادامه خواهد داد. 

با توجه به جایگاه مهم منطقه غرب آسیا که به آن اشاره کردید، نقش جمهوری اسلامی ایران را در ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه مهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این خصوص چه انتظاراتی از ایران وجود دارد؟
من از ایران به‌عنوان کشوری مقتدر در این منطقه نام می‌برم؛ کشوری که در مقابل توطئه‌های آمریکا و اسرائیل به‌خوبی ایستادگی کرده است. ما امیدواریم با توانایی‌هایی که از ایران سراغ داریم، شاهد نقش‌آفرینی بیشتر این کشور در عرصه جهانی و بین‌المللی باشیم. اطمینان داریم مانند گذشته، ایران از انواع توطئه‌ها و بحران‌هایی که دشمنان آن می‌کوشند در این کشور خلق کنند، عبور می‌کند. سناریوهایی که صهیونیست‌ها در منطقه پیاده می‌کنند، موضوعات جدید نیستند. این سناریوها در کشورهای مختلفی مانند سوریه، عراق، یمن و فلسطین اجرا شده است اما در قبال ایران،آنها ( صهیونیست‌ها و آمریکا) نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. فراتر از آن، هر کشور یا جریانی که در این مسیر با صهیونیست‌ها همراهی کند و درصدد مواجهه با ایران برآید، قطعا شکست سختی را تجربه کرده و ذره ذره آب خواهد شد. 

به‌عنوان کسی که مطالعات گسترده‌ای درخصوص تمدن و تاریخ منطقه و ایران داشته و تحولات این کشور را همیشه مورد رصد قرار می‌دهید، ارتباط میان مردم و نظام جمهوری اسلامی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
این ارتباط عمیق است. مطمئنم که مردم ایران به شخصیت‌های دینی و بزرگان خود معتقدند و هیچ‌گاه در دام توطئه دشمنان نمی‌افتند. جمهوری اسلامی ایران با چنین فرهنگ، تمدن و قدرت و با چنین رهبر مقتدری در سطح جهانی سخنان زیادی برای گفتن دارد. بدیهی است که دشمنان حتی اگر بخواهند، نمی‌توانند نقش ایران را در معادلات بین‌المللی نادیده بگیرند. نسبت به ایران و گسترش نقش آفرینی آن درجهان کاملا امیدواریم. دعای خیر من و همراهانم برای شما و ملت ایران خواهد بود. اطمینان داشته باشید که درنهایت، باطل نابود خواهد شد و متعاقب وعده‌ای که خداوند داده است، حق پیروز می‌شود.