جاسوسی سازمان‌یافته دولت‌های اروپایی از شهروندان

جاسوسی سازمان‌یافته دولت‌های اروپایی از شهروندان

رسوایی جاسوسی دولت‌های اروپایی از شهروندان‌شان این روزها به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده و واکنش برخی مقامات اروپایی و فعالان سیاسی در این قاره را به همراه داشته است.

چندی قبل بود که نتایج تازه‌ترین یافته‌های یک کمیته پارلمانی اتحادیه اروپا نشان داد کشورهای اروپایی به‌طور سازمان‌یافته‌ از نرم‌افزارهای جاسوسی برای کنترل و سرکوب شهروندان خود استفاده می‌کنند و اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا «یک یا چند محصول تجاری جاسوس‌افزار خریداری کرده‌اند» و هیچ نظارت معناداری، نه برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی از آن علیه افراد و نه برای نظارت بر تجارت این کالاهای دیجیتال وجود ندارد.  دیروز هم سوفی اینتولد، نماینده هلندی پارلمان اروپا با اعلام این‌که چند دولت اروپایی از جمله اسپانیا، یونان، مجارستان و لهستان مانند دولت‌های مستبد از روزنامه‌نگاران و سیاستمداران جاسوسی می‌کنند، گفت: این رسوایی از جنجال «واترگیت» بسیار بدتر است.
به گزارش ایرنا، تارنمای نشریه ای‌یو آبزرور، به نقل از سوفی اینتولد، مسئول رسیدگی به موضوع استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی در اروپا نوشت: کمیسیون اروپا در مورد تهدید علیه دموکراسی در سایر نقاط جهان بسیار سختگیر است اما وقتی صحبت از اعضای آن می‌شود، ترجیح می‌دهد سکوت کند.به گفته اینتولد، موضوع این نیست که چند دولت اروپایی در مواردی معدود از خط قرمز عبور کرده باشند، بلکه جاسوسی از شهروندان اروپایی به صورت سازمان یافته و در سراسر اروپا در جریان است. اینتولد معتقد است که گرچه همه کشورهای عضو به‌طور غیرقانونی از نرم‌افزارهای جاسوسی استفاده نمی‌کنند اما هشدار می‌دهد: همه کشورهای عضو نرم‌افزارهای جاسوسی را در اختیار دارند، خواه اعتراف کنند یا نکنند.به نوشته ای‌یو آبزرور، شرکت‌های اسرائیلی سازنده جاسوس‌‌افزار بر این بخش تسلط داشته، فعالیت‌های خود را در سراسر اروپا گسترش داده و در ایرلند و سایر کشورها از مقررات سهل‌انگارانه و ترجیحی صادراتی و مالیاتی، سوء‌استفاده می‌کنند. در گزارش این محقق ارشد پارلمان اروپا که پاییز امسال ارائه شد و قرار است در سال آینده نهایی شود، به استفاده دولت لهستان از مطالب استخراج شده از تلفن‌ها برای بدنام ساختن روزنامه‌نگاران اشاره شده است.